Mittoja

Odottavan aika on pitkä, väittävät, mutta nyt se oli todella pitkä, melkeinpä tuskainen. Sen verran meinaan tuli tätä laitosta odotettua koeajokierrokselle, joka tuli tällä kertaa ajettua Salon kaupungissa, Kiskon kirkonkylän liepeillä. Olihan tästä mallista jo hajujälki vuoden 2017 lopulla, mutta vasta nyt päästiin tositoimiin.

Moni saattaa pohtia, mitä kovalla askilla ja kepeällä koneella ajava kuski nyt intoilee tällaisesta laitteesta, mutta ehkä kertomus vahvistaa säännön, että laitteita on moneksi ja melkeimpä kaikki ne on lajilleen tunnusomaisia ajoneuvoja, eli mönkijöitä eri muunnoksina, mutta ennen kaikkea siis mönkijöitä ja sellaisistahan allekirjoittaja tykkää.

Herraskainen, vaan ei sikamainen

Napakka alusta.

Kookas, uhkuva, räyhähenki, tekninen, kartanotraktori. Monta nimeä se sai viikonloppuna ja kaikki aikalailla kohdillaan. Polaris oli ensimmäisenä liikkeellä, kun UTV-ajoneuvoluokka sai uuden version 10 vuotta sitten A.D. 2008. Metrisiä kuutioita  tässä Polaris RZR nimeä kantavassa laitteessa oli 800 ja tehoa ”vaivaiset” 52 työntötankohevosta.Tähän uutukaiseen, eli ProStar 1000 DOHC moottoriin oli niitä hevosia tungettu Bosch:n ruiskun avulla 100 ja kun

Pönttö ja flanellipaita.

kuutiosenttimetrejä on 999, on selvää että koneen luonne oli totaalisen erilainen kuin 10 vuotta sitten. Polariksen uutukaisessa on aikalailla monensorttista teknistä ratkaisua, mutta merkillepantavaa on, että tämä laitos kulkee laillisesti B-kortilla 80km/h, on siis Traktori ja jarrutekniikassa on siirrytty ABS-jarruihin. Kun tähän lisätään Polariksen TURF-tekniikkaa käyttävä takaperä, voidaan puhua jo alustavasti maantiekelpoisesta ajoneuvosta. Siis niin maantiekelpoisesta, kun nyt traktori voi olla. TURF on Polariksen kieltä ja on kansankielellä manuaalisesti kytkettävällä 100% lukolla varustettu perinteinen tasauspyörästö taka-akselilla. Tämä tekee laitteesta mallikelpoisesti käyttäytyvän pitävällä pinnalla ja säästää sekä esimerkiksi nurmikkoa ajoalustana, sekä kaikkia voimansiirron osia, kun kumipyörien alla on asfalttia. Luonnollisesti säästää myös renkaita. Vetovaihtoehtoina on Turf-2WD-AWD. Polariksen neliveto on niin sanotulla Hilliard-kytkimellä toteutettu ja on täysin automaattinen. Nykyään Polariksen nelivedon viive on käytännössä mitätön ja etuperän lukko kytkeytyy sitä tarvittaessa välittömästi ja ajaminen on 100% nelivetoa vaativissa tilanteissa varsin vaivatonta. Järjestelmä toimii myös peruutettaessa ja nykyään ilman mitään erilliä napinpainalluksia. Koeajon aikana kiipeiltiin kantojen ja puupinojen päälle. Näissä tilanteissa ei viivettä esiintynyt lainkaan.

Routavaurio, kelirikko… mitä ne on?

Fillarimieskin fiilistele

Koeajo ajoittui aikaan, jolloin kaikki pienemmät ja isommatkin päällystämättömät tiet

olivat varsin pahassa kunnossa erilaisten kelirikkovaurioiden takia. Tiemestarit puhuivatkin ennätystason kelirikkoajasta ja kunnossapidolle on tiedossa töitä, kunhan tiet vähän kuivuvat. Mutta Kenraalille nämä eivät osoittautuneet haasteeksi tai edes hidasteeksi. Renkaaksi on valikoitunut riittävän kookas ja vyörengasrakenteinen Maxxis Coronado  27x9R14 edessä ja 27x11R14 takana. 27″ ei luonnollisesti ole poikkeuksellisen iso, mutta tällaiseen Herrasmiesmäiseen laitteeseen mainio vakiorengas, joka ei missään olosuhteissa vipattannut tai osoittanut muita epätasapainon merkkejä. Merkille pantavaa oli, ettei rengassarjaa oltu tasapainotettu, joten laadukkaasta ja hyvintehdystä renkaasta on kyse. Nappula on lisäksi leveä, joten renkaalle voi odottaa kohtuullista maantieajokestävyyttä. Hiekkatiellä renkaan pito oli sellainen, että laitteen voi saada jopa kaatumaan, mutta emmehän me nyt sellaista harrasta tällä kokemuksella.

Maxxis Cononado

Ajoa vakauttaa myös varsin jämäkäksi viritetty kallistuksenvaimenninpari, eli vaimentimet löytyvät niin edestä kuin takaakin. Mutta kaiketi näiden routavaurioiden parhaimpana nielijänä toimi vakiovarusteiset Fox Podium QS3 iskunvaimentimet. Lisäsäiliölliset ja 3:lla iskunvaimennuksen pikavalinnalla sekä esijännityksen säädöllä varustetut iskunvaimentajat ovat erinomainen valinta tähän ajoneuvoon, sillä käytännössä mikään tiellä ollut heitto, pomppu, kuoppa, nimismiehenkihara tai muu epätasaisuus ei saanut alustaa menemään polvilleen. Kuitenkin elastisuutta löytyi pitkissä töyssyissä, joten meno oli samaan aikaan erittäin jämäkkä, mutta samalla mukavaa. Hämmästyttävän hyvin säädetty kokonaisuus, jossa joustonmatka edessä on 31 cm ja takana 33 cm.

 

Foxia alla. Nämä takaa vakaan otteen tiehen.

Fox:n eduski lasketaan myös se, että tämä osa on täysin purettavissa ja huollettavissa, joten hyvä valinta tämänkin suhteen. Olikin selvää, että testilenkki sijoittuikin tällä kertaa Kiskon ympäristön hiekkateille ja vain siirtymät Tuupasta kiskoon sujui kestopäällysteellä. Takaisin Kiskosta Tuupakkaan tultiinkin sitten hyvinkin pieniä teitä ajellen. Testikilometrejä kertyi 370 ja polttoaineenkulutus pysyi 10 litraa /100km paikkeilla, joten kohtuullinen suoritus tältäkin osin. Tieteellisesti emme tätä mitanneet, mutta litra sinne tänne ei tässä tee eroa ostopäätöksen kohdalla. Testiversiossa ei ollut tuulilasia tai hienohelmoille tarkoitettua lämmitettävää koppia, joten testiajossa nenän tavoitti sekä lämpötilan vaihtelut, että kotimaisen maalaisilman tuoksut. Mukavuusvarusteita, kuten tuulilasi, täysovet, lämmitysaite jne voi sitten halutessaan rastitella varustelistalta oman maun mukaan. Pohjapanssari kannattaa rastittaa aina lisävarustelistalla. Se parantaa laitteen maastoetenemiskykyä ja luonnollisesti säästää konetta maaston aiheuttamilta kolhuilta.

Vakiovarusteet

Full LED

Alusta ja renkaat tulikin jo käytytä läpi, joten listalle kelpaa tuoda vielä 2043 kg   (4500lbs) vetävän vaijerivinssin. Pidän edelleen lupaukseni ja jaksan marmattaa tästä vaijerista. Toki puita metsästä huolettomasti raahattaessa vaijeri kestää kiviä ja hiekkaa paremmin, mutta narun kertakaikkisen parempi käsiteltävyys vie silti voiton, joten tämä sinne lisävarustelistalle yhdessä narukidan kanssa on must. Mutta valojen kohdalla Polaris loistaa ihan kirjaimellisesti. Polaris on ymmärtänyt käsitteen Full LED, eli kaikki ajoneuvossa olleet valaisinlaitteet olivat LED-tekniikalla toteutettu. Ajovalot ovat erinomaiset ja kokonaisuuteen kaipaa korkeintaan työkäyttöön soveltuvia lisävaloja. Näille löytyy useita kiinnityspisteitä keulasta, perästä, sekä ROPS-turvakehikosta. LED-tekniikka tuo sekä valotehoa että huolettomuutta samaan aikaan. Polttimoiden vaihtotarve on historiaa ja valaisimet on ihan eri luokkaa kuin 10 vuotta vanhan laitteen hehkulamppumallit. Hupiosastollakin loistaa radio, jossa Aux- ja Bluetooth tekniikkaa, sekä 8 kaiutinta. Toki tämä varuste on käytännöllinen vasta työkohteessa tai ajopäivän päätteeksi, josta voi laittaa Willie Nelsonia tai Johnnie Cashiä soimaan. Noh kaiketi tämä osaa sen 5FDP:n suoltaa myös ulos. Tätä audiokokonaisuutta tärkeämpi varuste on ohjaustehostin. Tätä ajoneuvoa meinaan saa 15 vuotias ajaa T3b 60km/h muunnoksena ja hentoisempikin käsivarsi jaksaa tehostimen avulla kääntää rattia. Ohjaustehostin myös tasaa maastossa kivien ja kantojen näpeillelyönnit, joten varsin hyödyllinen kaikille ja kaikenkokoisille kuljettajille.

680 Kg vetokykyä.

272kg kantavalle kippilavalle voi laittaa puita, työkoneen polttoainetta tai metsänhoitoon tarkoitettuja työkaluja. Vetokykyä kyllä laitteesta löytyy perävaunua ajatellen ja perään saa kytkeä otteen mukaan 680 kiloa kokonaispainoisen peräkärryn. Uskon toki laitten vetävän isompaakin kuormaa, muttä tämä siis liikenteessä. Tätä ajoneuvoa saa ajaa kohta B-kortilla ja ajokorttilait uudistuu ja tuo positiivisia muutoksia T3b-luokkaan, joka uudessa laissa sisältyy B-korttiin. Ohessa linkki uudistuksen kokonaisuuteen.Muutoksia ajokortteihin

Laadukasta ja huoltohelppoa tekniikkaa

Automainen ohjaamo.

Huolto- ja muut tekniset kohteet on laitteessa hyvin esillä. Variaattorin hihna, perien öljyt, suodattimet ja sytytystulpat on mallikkaasti saatavilla ja yksi erillinen yksityiskohta, eli virranjakotukki edessä ilahduttaa sähköistä intoilevaa kirjoittajaa. Tästä on helppo ottaa syöttö mille tahansa lisälaitteelle. Lataustehoa laitteessa on 560 wattia, joten heti ei pääse virtakaan loppumaan vaikka keulalla loimottaisi vähän isompi patteri valoja. Myöskin on muistutettava, että sähköjen kohdalla on menty 10 vuodessa aimoharppauksin eteenpäin. Aikanaan tieliikennekäyttöön jälkikäteen muutetut laitteet olivat juuri niin naurettavia, kuin Italilainen on sähköistään maineessa. Nykyiset Polarikset on tehtaalla jo varusteltu liikennekäyttöön ja kaikki sähköt kestää tarkastelun laadun ja vesitiiveyden suhteen. Muut laitteen tekniset tiedot löytyy täältä Suomeksi ja täältä taas Englanniksi.

Summaten

Kartanokelpoinen

Polaris General XP 1000 EPS T3B 80km/h muunnoksena on Herraskainen ajoneuvo, josta on moneksi. Tämä toimii mainiosti nuorison liikenneturvallisena ajoneuvona 60km/h versiona ihan samaan tapaan kuin maatalouden monitaiturina  erilaisissa keveissä työtehtävissä. Ulkonäkö on toki aina subjektiivinen mielipide, mutta on tässä piirtäjän kynä ainakin omasta mielestäni onnistunut tekemään tasapainoisen ja linjakkaan näköisen laitteen jolla pärjää kesät talvet sekä tiellä, että sen ulkopuolella.

 

Muistiin merkitsi, Heikki Hautala

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.