PariUraa Featuring Arctic Trophy 2018

 

Milloin: 1.9.2018 klo 09:00 – 9.9.2019

Missä: Venäjällä, tarkemmin Salla- Kantalahti -Murmansk välisellä alueella. Oheisen linkki mukaan voi hahmottaa hieman alueen maantieteellistä kokoa ja sijaintia. https://goo.gl/maps/xqgGTDVzkkR2

Mitä: Arctic Trophy 2018. Pohjoisen ulottuvuuden jämerin maastoajoneuvokilpailu.

Hinta: Hinta / henkilö: 1050 € (2-3 osallistujaa / joukkue). Maksu 14 päivää ennen H-hetkeä.

Osallistumismaksu pitää sisällään seuraavat ison linjan palvelut:

  1. 3 yötä hotelleissa 2-3 hlö/huone. Muut majoitukset omissa teltoissa eväineen. Jos haluaa lisätä yöpymisiä hotelleissa tai majataloissa mukavuuden lisäämiseksi tai muuttuvien tilanteiden takia, maksut tällöin omatoimisesti paikan päällä.
  2. Kuljetukset henkilöille ja mönkijöille väleille, jossa ei ajeta mönkijöillä. Raja – Kantalahti, Kantalahti – EK 5 alku, Murmansk – Raja

Taustaa

Seikkailija, Toimitusjohtaja Sami Päivike
Seikkailija Markku Rytinki

Arctic Trophy on Koillis-Venäjällä ajettava vaativa maastoajoneuvokilpailu. Kilpailu kestää kokonaisuudessaan yli viikon kaikkineen muodollisuuksineen ja vaatii osallistujilta lajille omistautumista ja oikeanlaista suhtautumista sekä ajoneuvoihin kuin itse kisaan ja maastoon, jossa se ajetaan. Kisan Suomalaisten joukkueiden osallistumisista, kuljetuksista ja muutenkin maantavan ymmärtämisestä huolehtii erittäin kokenut konkaripari Sami Päivike ja Markku Rytinki. Herrat ovat kunnostautuneet alueella kisaamiseen ja seikkailemiseen jo pidemmän aikaa ja näistä edesottamuksista voi ottaa selvää esimerkiksi YLE:n sivuilla https://yle.fi/uutiset/3-9098180 ja Facebookin puolella https://www.facebook.com/ylerovaniemi/videos/1280480175330460/?q=yle%20arctic%20trophy

Pehmeetä ja kovaa, vuorovuoroin

Taustaa toiminnalle tuo erilaisiin luonnon ja erämaan aktiviteetteihin toimintansa perustava Villi Pohjola Oy, jonka ruorissa Sami Päivike toimii ja Markku Rytinki komppaa operatiivisesti kaikkien Suomesta osallistuvien puolesta. Tämä kokonaisuus takaa myös tarvittavat matkailutoiminnan luvat ja vastuuvelvoitteet sekä monivuotisen osaamisen Venäjän byrokratian kanssa.

Kisa on 7 päivän aikana ajettava maastoajokilpailu, joka ajetaan erikoiskokeiden ja siirtymien yhdistelmänä, jossa oma osaaminen, selviytyminen ja maltillinen yhteistoiminta vie joukkuetta eteenpäin. Joukkue on tässä tapauksessa 2-3 osallistujan tiimi, joka toimii erittäin kiinteänä ryhmänä koko kisan ajan. Maasto on varsin erämaahenkistä ja Teboilin auttavaa kättä ei ole saatavilla, vaan maastossa tulee selviytyä itse. Toki yhtään persoonaa tai ajoneuvoa ei jätetä yksin, vaan kaikki Suomalaiset kisaorganisaation säestämänä pitää huolen, ettei yhtään persoonaa tai konetta jää Murmanskin kairaan. Muutaman tunnin tai jopa 12-24 tunnin odotuksiin tulee varautua, jos lopullinen konerikko lopettaa matkan. Tällöin maastossa majoittuminen on huolehdittava itse.

Tämän alustuksen pohjalta tulee kaikkien osallistujien ymmärtää, että joukkueen tulee olla seikkailuhaluista ja – taitoista ja ennen kaikkea yhdessä toimintakykyistä. Porukalla tulee olla osaamista tehdä kairassa korjauksia, huoltoja ja kaikkea sellaista, joka vie joukkuetta eteenpäin ja mahdollisesti voitokkaaseen maaliin. Aikaisemmin PariUraa on listannut varsin tarkasti osallistujien varusteista, mitä pitää olla, jotta tapahtumissa selviää, mutta nyt ollaan vähän korkeammalla tasolla. Isoilla linjoilla tulee seuraavien asioiden olla kunnossa:

  1. Toimintakykyinen, rekisteröity ja vakuutettu mönkijä, jossa jokainen tekninen osa on kunnossa.
  2. Varaosia ja polttoainetta tulee pystyä kuljettamaan matkassa.
  3. Varaosina voidaan mainita mm. vetoakselit ja kardaanit. Suodattimet, öljyt, tulpat, sulakkeet. sähköjohtoa, liittimiä, renkaanpaikkaussarjoja, sisäkumeja jne.
  4. Jokainen tiimi tulee olla varustettu Venäjällä navigointiin kykenevillä laitteilla. Android laitteille saa Soviet Military Maps:t ja Garmin:iin samaten maastokarttoja. Navigaattoria tulee myös osata käyttää. Tarkemmat ohjeet saa järjestäjältä osallistumisen yhteydessä
  5. Joukkuekohtainen satelliittipuhelin (Iridium) TAI InReach -laite TAI Spot hätälähetin. Jos et omista omaa, voit edullisesti vuokrata esim. täältä: Savantum
  6. Asenne

Maasto-olosuhteet vaihtelevat melkoisesti; alkupätkästä (EK 1-3) on vanhoja ajouria, jokien ja purojen ylityksiä sekä melkoisesti suota. Ajollisesti ehkä haastavin pätkä tuolla – vetelää riittää ja paljon autojen tekemiä syviä uria. Jos vesi on korkealla, pitää isommat jokipätkät tarkastella huolella, ettei mene uimiseksi. Jos uintikeikkaa tulee, on hyvä olla mukana muutama öljysuodatin, lisäöljyä ja vaikkapa ylimääräinen ilmansuodatin jos ei vaahtomuovista jo käytä… Muuta varaosaa tietenkin sitten kokemuksen mukaan – vähän eri paikat noissa kamppeissa, kun merkistä riippuen porsii. Puunsuojaliina pitää olla vinssailuissa ja sammutin joka laitteessa.

Vaatetuspuoli sitten kunkin oma asia, olosuhteiden mukaan. Herrasmiesmäisesti jos cruisailee niin silloin vähän leppoisemmatkin kamppeet riittävät – mutta jos oikeasti kisaa ajaa niin kyllähän tuolla sitten kura, vesi ja suopaska lentää niin että äijiä saa sen alta etsiä. Päivän pituus on n. 6-12 h ja n. 100km etappeja.

 

Aikataulut:

Alustava ohjelmarunko (voi muuttua vielä kisajärjestelyistä johtuen)

Alla oleva Arctic Trophyn ohjelman sisältö perustuu aikaisempiin kokemuksiin ja reitteihin. Rekisteröinnin, katsastuksen ja lähtöpäivän kellonajat on kisajärjestäjä jo vahvistanut ja ne ovat alla olevaan ohjelmaan kirjattuina. Lopulliset EK:t ja siirtymätaipaleet julkistetaan vasta kisaa edeltävänä päivänä. Tästä syystä muutoksia saattaa / todennäköisesti myös tulee… Jos pohjoiseen tullessa tarvitse edullista yöpymistä ennen Sallaan ajoa, löytyy Villi Pohjolalta edullisia mökkejä Kämppäkartano Vaattungista, autot ja trailerit sopivat hyvin isolle parkkialueelle.

1.9.

09:00 kokoontuminen Sallan / Kelloselän raja-asemalle, varusteiden järjestely ja pakkaus mönkijöihin + ”siviilikassi” mukaan. Omat autot ja trailerit jää parkkiin Kelloselän valvotulle parkkialueelle. Rajamuodollisuudet -> kömpijän rekisteriote, vihreä kortti (vakuutusyhtiöstä), passi jossa viisumi (passi voimassa vähintään 6 kk paluusta).

Rajamuodollisuuksissa menee tuurista riippuen 1-3 tuntia – nyt kun kalustoa on enemmän, saattaa tuossa aikaakin kulua. Helpottaa, jos tullauslappuja on täytelty jo etukäteen – voimme tarvittaessa lähettää malleja näistä. Venäjän puolella ovat kiinnostuneita laitteita vähän tutkimaan ja pyytävät aukomaan laatikoita ja kasseja.

Venäjän rajan jälkeen siellä on heti pieni tankkausasema, jossa odottaisi rekka johon kömpijät pakataan, henkilöille kuljetus bussilla / pikkubussilla. Siirtyminen autoilla Kantalahteen (185 km, matka-aika noin 3 – 4 tuntia). Kaupungilla ensinnä kisarekisteröinti ja katsastus (erillinen tekninen listaus), sitten ruokailu.  Rekisteröitymisen, kisamateriaalien vastaanoton (tarrat, kartat, reittipisteet, Road Book), katsastuksen ja ruokailun jälkeen lyhyt siirtyminen majoituspaikkaan, tavaroiden purku ja majoitus Motel Gora Krestovaya

Kisalaitteiden teippausta järjestäjän ohjeistuksen mukaisesti, viimehetken viritykset ja tuunaukset. Illalla voi vielä käydä syömässä kaupungilla kukin omatoimisesti, jos haluaa tai tarvitsee.

2.9.

08.00 Aamiainen

Jos on tarvetta vielä katsastukseen tai sen uusimiseen, on tähän varattu aikaa klo 08 – 10:00

Tavaroiden pakkaus (siviilikamat erillisiin kasseihin -> siirtyvät erillisellä kyydillä odottamaan seuraavaan sivilisaatiopisteeseen). Kömpijöiden ajo katsastukseen (vaatimuksista erillinen lista) ja tapahtuma-alueelle keskusaukiolle. Siellä kaikki kalusto näytillä -> mediaa, kuvia, fanien tapaamista, jne.

11.00 Kuljettajien kokous ja lähtöjärjestyksen arvonta

12.00 Virallinen kisastartti ja siirtyminen kolonnassa ensimmäiselle EK:lle (noin 45 km)

16.00 (arvio – tarkentuu rekisteröinnin yhteydessä) EK 1 käynnistyy

Maalin jälkeen leirin pystytys, pajoitusta, ruokailua, yhteistä oleskelua ja lepoa. Virtaava vesi vieressä.

3.9.

Aamupalan valmistus ja valmistautuminen lähtöön

EK 2 starttaa suoraan leirin vierestä

EK 2 päätös – leirin pystytys, huoltotoimet ja ruokailut

4.9.

Aamupala ja valmistautuminen lähtöön

EK 3 starttaa suoraan leirin vierestä

EK 3 päätös. Omatahtinen siirtyminen metsäautoteitä, maastoa ja teitä pitkin Kirovskiin

Kirovskissa lisätankkaus, ruokahankintoja, yms.

Majoittuminen joko Kirovskissa tai sitten ajo suoraan EK 4 lähtäpaikkaan, Kuelporr Hiipinä vuoristossa

5.9. 

Remontti-, huolto- ja lepopäivä. Mahdollisuus omatoimiseen ajeluun vuoristossa ja järvillä. Kirovskista löytyy korjaamo- ja huoltopalveluita

Ruokailut ja toiminta omaan tahtiin.

6.9. 

Aamupala ja valmistautuminen lähtöön

EK 4 starttaa Kuelporrista

EK 4 päätöspisteessä kömpijöiden pakkaus rekkaan, siirtyminen autoilla Murmansk – Teriberka tien varteen (josta EK 5 lähtö)

Kaluston purku, leirin pystytys, huolto- ja iltatoimet omaan tahtiin.

7.9. 

Aamupala ja valmistautuminen lähtöön

EK 5 startti – päätepisteenä Jäämeren ranta

EK 5 päätös. Leirin pystytys, huoltotoimet ja ruokailut

8.9. 

Aamupala ja valmistautuminen lähtöön

EK 6 startti (viimeinen), lopussa yleensä ”yleisöpätkä” jossa haasteellisempi ränni

EK 6 päätös.

Vaihtoehtona siirtyä juhlaseremonioiden leirialueelle ja pystyttää leiri tai sitten ajaa Murmanskiin ja mennä hotelliin yöksi

9.9. 

Loput joukkueet saapuvat maaliin. Muuten päivä omatoimista touhuilua. Vaihtoehtona myös skipata juhlallisuudet ja lähteä jo kotimatkalle (kaikilla tosin pitää olla sama tahtotila).

Juhlallisuudet ulkoleirissä, syömistä ja juomista, palkintojen jako. Kalusto olisi hyvä saada pakattua jo tässä vaiheessa.

Yöpyminen joko leirissä tai vaihtoehtoisesti Murmanskissa hotellissa.

10.9. 

Aamupala. Lopullinen pakkaus ja ajo Murmanskista Sallan rajalle. Kaluston purku ja ajo rajamuodollisuuksiin. Tax Free ostokset rajojen välillä – lopulta saapuminen Suomen puolelle. Omat autot alle, hyvästit ja liikkeelle…

Ilmoittautuminen

Sitovat ilmoittautumiset osoitteeseen sami@wildnordic.fi ja tiedustelut: Sami: +358 50 55 44 356

sekä Markku: +358505770581

Näillä alustuksilla PariUraa toivottaa kaikki rajojaan hakevat mukaan:

Toiminnanjohtaja, Heikki Hautala

PariUraa Ry

+358407152000

 

Ps. Jos kiinnostuit ja haet vielä vahvistusta omaan tahtotilaan, kannattaa kurkata nämä videot:

 

Arctic Trophy 2017

https://www.facebook.com/wildnordicexpeditions/videos/718369758368366/

https://www.facebook.com/wildnordicexpeditions/videos/720889778116364/

https://www.facebook.com/wildnordicexpeditions/videos/726810244190984/

https://www.facebook.com/wildnordicexpeditions/videos/729206527284689/

Ladoga Trophy 2017

https://www.facebook.com/wildnordicexpeditions/videos/716948881843787/

Arctic Trophy Expedition 2016 / YLE

https://www.facebook.com/ylerovaniemi/videos/1280340432011101/

https://www.facebook.com/ylerovaniemi/videos/1280480175330460/

https://www.facebook.com/ylerovaniemi/videos/1283201671724977/

https://www.facebook.com/ylerovaniemi/videos/1284206248291186/

https://www.facebook.com/ylerovaniemi/videos/1286341914744286/

https://www.facebook.com/ylerovaniemi/videos/1287118807999930/

https://www.facebook.com/ylerovaniemi/videos/1289123621132782/

 

Arctic Trophy 2015

https://www.youtube.com/watch?v=WPpSeWBYXuY&t=41s

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.