Yamaha Wolverine 850 on uusi rattiohjattu UTV T1b-ajoneuvoluokkaan. Tätä 720 kiloista kahden istuttavaa UTV/Side-by-Side Traktoriluokan T1b-ajoneuvoa saa kuljettaa 15 vuotias, T-kortin omaava henkilö ja ajaa nopeusrajoitusten salliessa 60km/h. Kaikki hyvin korttien kanssa, mutta aina kun tähän muodostuu mahdollisuus, pitää korttiluokkia äimistellä ääneen.

Kerrataan vähän luokkia ja painoja. Tämä T1b on 60km/h rakenteellista nopeutta kulkevien traktoreiden luokka ja niiden omamassa tulee olla vähintään 600 kg. T3b luokka taasen on maksimissaan 600 kiloa ajokuntoisena painavat ajoneuvot. Nämä kuitenkin erottaa ajokorttiluokassa toisistaan. T1b-laitetta saa ajaa T-kortilla, joka sisältää vain teoriakokeen, eli jos pänttäät, niin pääset ajamaan. Jälkimmäistä, eli T3b luokkaa taasen ajotaan ns. Mopoautokortilla tai teknisemmin AM121-kortilla. Tässä kortissa on teorian lisäksi myös ajokoe, joka sisältää peräkärryllä peruuttamisen. Mutta tässä kohtaa lainsäätäjällä on hieman omituiset ajatukset, sillä tällä kortilla, vaikka on ajettu vaativampi ajokoe, ei saa ajaa T1b-ajoneuvoluokan traktoria. Jotta tämä olisi vielä sekavampaa, sisältää A1,A2 ja A-korttiluokka, eli moottoripyöräkortti myös T-oikeuden. Joten kaikilla ns. moottoripyöräkorteilla saa ajaa T1b-luokan ajoneuvoa. Ja kerran vielä kiertäen, T-kortilla ei saa ajaa T3b-luokan ajoneuvoa, vaikka kulkee samaa nopeutta kuin T1b ja painaa vähemmän. Ei ole ihme että nämä aiheuttaa aina hieman päänvaivaa niin kauppiaan kuin ostajankin puolella. B-kortilla saa sitten ajaa näitä kaikkia traktoriluokkia.
Onneksi Kauppiaat ovan maahantuojan kanssa valveutunutta väkeä ja osaavat asiakasta ohjata oikeaan suuntaan ja mahdollisesti oikean ajokortin kurssille.
Laatua Yamahan tyyliin
Yamaha on perustamisvuodestaan 1955 asti tunnettu laadukkaista tuotteista, olkoon ne sitten moottoripyöriä, mopoja, mönkijöitä, perämoottoreita tai vaikkapa agrekaatteja. Yamahan n. 53000 työntekijää varmistavat, että maailmanlaajuiset myyntiluvut on vakuuttavia. Esimerkiksi Kaksipyöräisiä myydään maailmanlaajuisesti n. 5 miljoonaa kappaletta ja perämoottoreita 314 tuhatta yksikköä. Mönkijöitä valmistettiin 2019 vuonna 54 tuhatta yksikköä. Yamahan yrityksen missio on ”Kando”, eli vapaasti suomennettuna tuoda jännitystä ja sisältöä elämään. Yksi mission sisällä olevista arvoista on luoda elämyksiä ja laatua, jotka ylittävät asiakkaiden odotukset. Tästä on helppo olla samaa mieltä.

Yamaha Wolverine 850 X2 malli ei tuota laatuvaikutelmassa poikkeusta. Tähän uuteen ajoneuvoon on istutettu 850 kuutioinen rivikakkonen, jonka käyntiääni on poikkeuksellisen hiljainen. Olen vuosia ollut ihastunut japanilaisten merkkien kykyyn luoda koneita ja laitteita, joiden mekaaninen käyntiääni on hiljainen ja hienostunut. Wolverine on tässä Side-by-Side luokassa todella vakuuttavan hiljainen. Laite on on todella sivistynyt, niin moottorin- kuin pakoäänienkin osalta, joten moottorin välykset ja osien sopivuus toisiinsa on huippuluokkaa. Yleensä tästä seuraa myös pitkä käyttöikä ja tämän vakuudeksi Yamaha antaa 5 vuoden takuun.


Moottorin jatkeena on märällä keskipakokytkimellä varustettu variaattori, joka hoitaa pehmeät liikkeellelähdöt ilman variaattorin remmin palamisen pelkoa. Vaihteistossa on 2 aluetta, joten voi valita tehtävän mukaan nopean vaihteen tielle ja maastoon sekä työtehtäviin hitaan vaihteen. Vaihdevipu ja käsijarru ovan hyvin käsillä. Niiden edessä on aina niin tarpeelliset mukitelineet.


Yamahassa vetotapojen valinta tapahtuu sähköisesti kiertämällä isoa nuppia ja vetotapoja on tarjolla takaveto, neliveto ja 100% neliveto, joka kytkee etulukon päälle. Mittaristo indikoi, kun eri vetotavat ovat päällä. Mikäli etulukko ei ole kytkeytynyt kunnolla, rajoittaa moottorin ohjausyksikkö tehoja, jotta etuperän vaurioilta vältytään. Samaisen nupin alla on ajovalojen ohjaus ja on hyvä, että varsinaiset ajovalot saa pois. Tällöin vilkkuihin integroidut päiväajovalot palavat. Tämä on hyvä ominaisuus, kun esimerkiksi aurailee. Monesti aura peittää ajovalot ja heijastaa ikävästi aurasta valon takaisin kuljettajan silmiin. Nyt ne voi siis kytkeä pois päältä ja asettaa auraamista ajatellen työvalot keulaan, jotka sijaitsee huomattavasti korkeammalla tai jopa katolla. Katolla valot eivät häikäise lumipöllystä läheskään niin paljoa ja auraaminen on turvallisempaa.

Muita varusteita on hanskalokero ja keskikonsolin kannellinen lokerikko. Erilaisille lisävarusteille ja niiden kytkimille on valmiiksi tilaa. Takana on koukku ja perävaununpistoke ja erinomainen lisävaruste, eli SELV-pistorasia, joka on erillisen kytkimen takana. Tästä pistokkeesta saa virtaa vaikka erilliselle työvalolle, jonka saa vaikka kolmijalalle mönkijän viereen työskentelyvaloksi.


Mittaristossa on kaikki tarpeellinen, eli, kello, lämpö, tunnit, Trip1 ja 2 ja kokonaiskilometrit, jännitemittari, nopeus ja vetotapojen indikaattorit. Merkillistä on, ettei EU:lle kelpaa vakiovalot, vaan ne pitää vielä erikseen lisätä. Sama vaiva monessa muussakin merkeissä.

Muita vakiovarusteita on LED-valot joka paikassa, eli parkit, vilkut ja jarruvalot ovat LED-käyttöiset ajovalot mukaan lukien. Polttimoiden vaihtotarve siis olematon ja valot näkyvät hyvin. Pitkien valojen valoteho voisi olla parempi, mutta se on helppo korjata jollakin tieliikenteeseen hyväksytyllä LED-bar:lla Näitä löytyy asennettuna todella monesta mönkijästä ja tieliikenteessä niistä on todella riemua.


Alusta ja renkaat
Renkaina toimii varsin maltilliset 26″ Terache Atlas renkaat. 12″ alumiinivanteella oleva rengas on edessä 8″ ja takana 10″ leveä. Halkaisija on 26″. Tilaa on isommillekin renkaille, mutta retki ja yleiskäytössä mökillä rengas on erinomainen. Renkaat tuntuivat olevan hyvin tasapainossa ja hiekkatiellä pito oli aivan erinomainen. Suolle ei kannata renkaalla mennä, sillä kuvio tukkeutuu melko herkästi, mutta harvemmin suolle mennäänkään vakiorenkaalla. Mikäli mielii hankalampiin maastoihin, kannattaa suosiolla hommata kaksi kierrosta renkaita, eli tämä vakiorengas sekalaiseen ajoon ja sitten esim 2-4″ isommat ja korkeammalla nappulalla olevat haastavampiin olosuhteisiin.

Alusta on valmis huomattavasti haastavampaan maastoon kuin renkaat antaa ymmärtää, sillä kaikki iskunvaimentajat on varustettu jousien esijännityksellä sekä säädettävällä iskunvaimentajalla, jossa on lisäsäiliöt takaamassa suurimmatkin maaston vaihtelut ja ennenkaikkea pystyy tasaamaan paremmin eri kuormaustilanteet. Yamaha käyttää tästä nimitystä ” Self Leveling Suspension System” Kallistuksen vakaajat löytyvät sekä edestä, että takaa.

Yamaha on ensimmäisenä maailmassa tuonut ohjaustehostimen mönkijään ja tehostus on ollut tähänastisten kokemusten mukaan varsin maltillinen. Selkeästi viihtymiseen suunnattu Wolverine tekee tässä poikkeuksen ja ohjaus on varsin kevyt. Vaikka ohjaus on kevyt, niin se on myös nopea, joten Yamaha on tarkka ja nopea ajettava ja lipsumiset saa hoidettua ruotuun todella helposti.

Retkelle
Syysloma loi selkeät edellytykset retkeilyyn ja siihen pääsääntöisesti meidän tämänkertainen testikin keskittyi. Vaikkakin lanasimme koko mökkitien kaikkinen liityntäteineen ja nostimme HT-paatin vedestä, oli kaikki muu hiekkateillä vietetty aika varsin mukavaa puuhaa. Tien kunnosta riippumatta laitteella oli varsin mukavaa ajaa ja ennekaikkea määrätietoinen ajokäytös takasi sen, että kokematonkin kuljettaja sai laitteesta iloa irti. Mahtipontisesti lastasimme 25 litraa lisää polttoainetta lavalle jo aiemman 35 litran lisäksi joka oli polttoainesäiliössä. Eihän sitä koskaan tiedä, mihin sitä joutuu.

4 tunnin ajorupeaman jälkeen ei tankkaustarvetta ilmennyt, joten mitenkään erityisen janoiseksi ei Wolverineä voi luonnehtia. Koska tällä kertaa testikuskeja oli useampia, ei varsinaista keskikulutusta päästy oikein mittaamaan, kun välillä tankattiin ja lukemat jäivät merkkaamatta päiväkirjaan. Yhden mittarilukeman ja tankkauksen lukemiksi tuli 101km ja 8.99 litraa, joten varsin siedettävä kulutus tällä osuudella.

Ajotuntumasta jäi sellainen mieleen, ettei ajo väsyttänyt 4 tunnin vedon jälkeen lainkaan. Alusta toimi hyvin ja pehmeästi sekä moottori veti erinomaisesti sivistyneesti, vaikkakin viimeiset saaste- ja meluvaatimukset hieman viimeisiä ylärekisterin tehoja jättivätkin EU-homogolointipöydälle. Työtehtävissä ei nämä tuntuneet lainkaan.


Yamaha kiskoo hitaasti ja varmasti ja tasaista tulee mennen tullen. Tiheä välitys ja keskipakokytkin takaa, että raskaskin kuorma liikkuu ja variaattorin kireä remmi pysyy savuttomana.

Summaten
Yamaha Wolverine on sivistynyt, erityisen hiljainen ja hyväkäytöksinen koko perheen liikuntaväline, jolla voi lähteä pitkälle retkelle ja laittaa tavaratilaan kaiken tarvittavan, tai jos retki on pidempi, niin peräkärry perään ja vaikka viikoksi kairaan ulkoilemaan. Kaupassa voi käydä näppärästi ja kaikki perushommat veneennostoa myöden onnistuu tällä kompaktilla kaksi paikkaisella traktorimönkijällä.
Muistiin merkitsi, Heikki Hautala
