Historiaa

Reilu kymmenen vuotta sitten kun otin ensiaskeleita mönkimiseen, oli kaikki todellakin uutta ja ihmeellistä. Samoihin aikoihin oli Sami Lundahl polkaissut www.sammysatv.com keskustelupalstan pystyyn ja innolla lueskelin ”isojen poikien” juttuja ajoista ja myöskin suunnistuskisoista. Kokeiltiin sitäkin hommaa silloin aika lailla paperikarttojen avulla, kun navigaattorin yksi nappula kieltäytyi toimimasta. Ajokaverina oli silloin Janne Isokääntä… vähän haikailen mainiota ja rehellistä ajomiestä takaisin harrasteen pariin. Josko se tulisi järkiinsä ja vähentäisi sitä jetteilyä kun näin julkisesti oikein vonkaa.

Ajoalueita

Ajoalueita oli hankala saada, ei ollut kuin muutama pikkupaikka jossa pystyi ajamaan. Kangasniemellä oli Olli Järvenpäällä vanha kyläkoulu, jonka maastoissa saatiin vähän käydä pörräämässä. Oma kosketukseni tapahtumien järjestämiseen siis alkoi 2005 kesällä. Sen jälkeen ajeltiin Mikkelissä ja saatiin kosketusta myös Oulun omiin alueisiin. Ajan saatossa on tullut ajeltua Lapissa monessakin paikassa, Askolassa, Saaramaalla, Mäntyharjulla, Espoossa, Pöytyällä… Lista on ihan kivan mittainen.

Varsinaisia mönkijöille tarkoitettuja ajoalueita on kautta aikain ollut vähän ja muutamina vuosina ei lainkaan. Ns. virallisia ajoreittejä ei käytännössä mönkijöille ole samaan tapaan kuin moottorikelkoille. Moottorikelkoille on olemassa ihan virallisia kelkkareittejä, joita valtio hallinnoi ja sitten tuhansia kilometrejä yksityisin voimavaroin ylläpidettyjä kelkkauria. Voidaan siis yleisesti todeta, että ajoalueita oli joko niukalti tai niistä omista ajoalueista ei suuremmin ajoporukoiden ulkopuolelle huudeltu.

Mönkijä- ja maastoautosuunnistukseen on tarjolla kohtuullisesti ajoalueita, sillä pääsääntöisesti ajoalueet ovat ainakin osissa tapauksista kertaluonteisesti ympäristöluvitettu, eli siellä ajetaan vaan kisaa edeltävänä aikana valmistellen, itse kisaviikonloppu ja sitten mahdollinen rastinkeruu viimeisenä. Siltikin tapahtuma on kertaluonteinen.

Moni ajoalue on menetetty. Osa menetetty ihan maanomistajan harrasteen muuttuessa, tai aktiiviporukan kuihtuessa alueella. On kuitenkin sanomattakin selvää, että osa alueista on menetetty pääsääntöisesti välinpitämättömän käytöksen takia. Haluaisinkin tähdentää kaikkien velvollisuuksia ja vastuita tapahtumissa.

Järjestäjän vastuu

Järjestäjällä on ensisijainen vastuu alueen käytöstä. Mallikkaaseen ajotapahtumaan kuuluu hyvä kutsu, josta pääsääntöisesti selviää kaikki ajotapahtumaan liittyvät seikat. Sellaisiksi voidaan ainakin  mainita seuraavat:

  1. Päivämäärä ja aika, koska kuljettajien pitää olla valmis tapahtuman alkuun
  2. Paikka mahdollisimman tarkalla osoitteella ja jos sellaista ei ole, niin sitten navigaattorin koordinaateilla.
  3. Tapatuman hinta ja mitä siihen kuuluu
  4. Mikäli on pitkästä tapahtumasta kyse, kerro majoitusmahdollisuuksista mahdollisimman tarkkaan
  5. Kerro ajettavasta alueesta. Onko pelkkää vinssaamista vai selviääkö pelkästään ajamalla. Alueen laajuudesta on hyvä kertoa ja voiko hankalat paikat kiertää luvallisesti
  6. Kohtuullisesti luotu aikataulu, johon kuuluu ainakin seuraavat ajankohdat:
    1. Tapahtuman startti, eli koska pitää olla valmiina ajamaan
    2. Ohjaajakokous
    3. Katsastus, eli katsotaan koneiden kunto ja vaaditut varusteet
    4. Lähtöaika
    5. Lounas jos on
    6. Maastosta poistumisaika.
  7. Listaa mönkijän pakolliset varusteet. Itse pidän seuraavia ihan miniminä:
    1. 2kg sammutin
    2. Ensiapulaukku
    3. Maastoliikennevakuutus-> Kilvellisissä ei tarvitse, mutta pitää olla liikennevakuutuksessa. Seisonnassa olevalla laitteella ei pääse tapahtumiin.
    4. Puunsuojaliina jos laitteessa on vinssi.

Lisäksi voidaan suosittaa myös pohjapanssaria ja vinssiä. Raajärvellä myös vinssi kuuluu pakollisiin varusteisiin.  Muutoin kaikki muu mukana kuljetettava on sitten oman maun mukaan.

  1. Kerro myös ilmoittautumisesta. Mikäli tapahtuma vaatii järjestäjältä investointia, eli pitää maksaa majoitustiloista tai ruokailusta, niin ota ilmoittautumiset kirjallisesti sähköpostiin, josta ilmenee oikea nimi sekä puhelinnumero.
  2. Muista päivittää julkista osallistujaluetteloa, jotta kaikki tietää suurin piirtein tapahtuman koon ja onko mahdollisesti kavereita tulossa. Koko nimeä ei kannata laittaa, vaan lyhennä se jotenkin sopivasti, jotta kaverit ja osallistuja itse tunnistavat.
  3. Jaa alueen ääriviivat GPX-tiedostona. Tämä on hyvä tehdä, kun teet kaikille tapahtumaa edeltävällä viikolla erillisen sähköpostin. Silloin kaikki osapuolet jotka haluavat seurata ajamistaan, pystyvät hahmottamaan alueen tarkemmin. Sähköpostissa on myös hyvä tähdentää asianmukaisesti seikkoja, jotka haluat saattaa kuljettajien tietoon ja noudattavan niitä.

Pitkä lista

Lista saattaa yhtäkkiä tuntua pitkältä, mutta takaan, että itse ajopäivä sujuu paljon mukavammissa merkeissä, kun kaikki on pääsääntöisesti kaikille osapuolille selvää.

On sanomattakin selvää, että tapahtuman järjestäjällä pitää olla henkilökuntaa, jotka auttavat tapahtumassa. Kun osallistujia on paljon, tulee varata hyvin aikaa parkkijärjestelyihin ja mahdollisiin siirtymiin parkki- ja lähtöalueen välillä. Tarvitaan myös henkilökuntaa vetämään ryhmiä, jos tapahtuman luonne tai alueen vaatimukset ovat sellaiset.

Ilmoittautumisen tulee olla miehitettynä koko tapahtuman alun ja ilmoittautumisen yhteydessä on hyvä jotenkin hoitaa, että järjestäjällä on tieto, onko kuljettaja metsässä vai poistunut paikalta. Tähän soveltuu hyvin luottokortin kokoinen, laminoitu numerolappu, joka yhdistetään osallistujan nimeen. Kun lappu on palautunut poistumisen yhteydessä sovittuun paikkaan, vaikkapa postilaatikkoon, on silloin järjestäjällä tieto asiasta.

Yleensä päivän aikana sattuu ja tapahtuu, joten henkilökuntaa kannattaa olla sen verran paikalla, että pystyy auttamaan osallistujia. Myös mahdollinen ympäristövahinko pitää hoitaa viipymättä henkilökunnan toimesta. On hyvä myös laatia pelastussuunnitelma, eli tehdä selvitys alueen teistä ja miten päästään mahdollisen pelastushenkilöstön puitteissa paikalle. On myös huolehdittava, että tapahtuman järjestäjä on paikalla viimeisenä, ettei ajoalueelle jää ketään ilman järjestäjän läsnäoloa.

 

Tässä oli vasta puolet. Ajamisen vastuu

Tapahtuman asianmukaisesta kulusta ja siten merkittävässä roolissa tapahtumien jatkojärjestämisen suhteen ovat kuljettajat. Pääsääntöisesti sekä järjestäjä, että kuljettajat ovat vieraana maanomistajan luvalla alueella ja siten on ensiarvoisen tärkeää noudattaa alueen sääntöjä ja vieläpä tarkkaan.

Muutamia hyviä reunaehtoja on noudattaa, jotta tapahtuma sujuu itsensä, muiden ja järjestäjän osalta mallikkaasti.

  1. Lue kutsu kunnolla ja noudata kutsussa mainittuja aikoja ja varustevaatimuksia
  2. Tule ajoissa.
  3. Kuuntele tarkkaan mitä järjestäjä sanoo ja noudata ohjeita. Kuuntele erityisen tarkkaan ohjaajakokouksen viesti, sillä silloin äänessä on tapahtuman päävastuullinen persoona ja hänen ohjeet kannattaa sisäistää ja noudattaa. Ohjeita ei ole tehty kenenkään kiusaksi, vaan ainoastaan ne luodaan sujuvan tapahtuman ja jatkuvuuden takia.
  4. Laita järjestäjän puhelinnumerot muistiin puhelimeen jo ennen tapahtumaa
  5. Noudata vetäjän ohjeita ja muista pitää turvaväli.
  6. Ajovalot tai huomivalot aina päällä. Letkassa viimeinen ei vaihda paikkaa kertomatta siitä vetäjälle. Vetäjän on mukava tunnistaa letkasta aina viimeinen.
  7. Älä koskaan aja alueella, jossa se ei ole sallittu. Jäljet näkyy kauan ja meillä on metsässä aina seuraajia, vaikka emme niitä itse huomaisikaan.
  8. Älä levennä ajouraa. Jos on hankala paikka, käytä sallittua kiertotietä tai vinssaa. Jos vinssi on rikki, niin kaveri vinssaa. Kaikki auttaa tarvittaessa.
  9. Noudata nopeusrajoitusta, mikäli sellainen on asetettu ja pidä laite hiljaisena. Mölytoosat saavat vain mielipahaa alueen asukkaille ja saattavat vaikeuttaa kohtuuttomasti jatkolupien saantia.
  10. Kanna mukanasi kaikki roskat. Mönkijä jaksaa viedä ihan hyvin ne takaisin varikolle. Tulenteko vain sallituilla paikoilla.
  11. Muista suojata itsesi. Kypärä on aina pakollinen. Hyvät jalkineet tai ajo saappaat myös paikallaan. Tennareissa tai Crocseissa  ei pääse ajamaan. Nykyiset paitamuotoiset panssarit ovat myöskin paikallaan. Ne ei ole pakolliset kuin kisoissa, mutta suositan tässäkin järjenkäyttöä. Muistutetaan myös, että kypärää pitää käyttää myös Side-by-Side laitteissa.

Lista on paljon lyhyempi kuin järjestäjän, joten sen noudattaminen ei ole ylivoimainen tehtävä.

Luvaton ajo

On yksiselitteisen selvää, että ajoalueille ei saa missään nimessä mennä ajamaan, jos sinne ei ole lupaa. Alueilla on pääsääntöisesti jonkinlaista vartiointia ja ne yleensä johtavat asiointiin poliisin kanssa, mikäli ollaan luvatta alueella. Mutta pääongelma luvattomissa ajeluissa tulee säännölliselle ajotapahtumien järjestäjälle. Alue saattaa mennä kokonaan kiinni tai ainakin määräajaksi. Tällaisessa tilanteessa häviää ihan kaikki. Eli pitäkää keskenänne huoli kaveriporukoissa, ettei luvattomasti ajella missään. Kun vuotuista tapahtumakalenteria katsoo, niin ihan varmasti on kaikille ajettavaa. Muistakaa siis käyttäytyä ajotapahtumissa ja näiden ulkopuolella. Olemme edelleen varsin tuore laji Suomessa ja kaikkea uutta katsotaan monelta kantilta. Omien ajoalueiden käyttöä tämä ei joka kohdalta koske, vaan siellä jokainen temmeltäköön kuinka parhaaksi näkee. Kypärä kuitenkin päässä!

Seurantaa, mutta ei Bernerin tyyliin

Vuoden 2017 aikana ajotapahtumissa tulee yleistymään seurantalaitteen käyttö. Raajärvellä seurantalaitteet olivat jo liki kaikissa koneissa syksyn ajoissa ja ensikesänä käyttö pyritään laajentamaan kaikkiin laitteisiin. Tämä trendi tulee varmasti saavuttamaan kaikki järjestetyt tapahtumat muutaman vuoden sisällä. Järjestäjä ei halua tietää, eikä kiinnostakaan missä sakki liikkuu, kunhan ovat alueella luvallisesti ja luvallisen alueen sisällä.. Laitteen tehtävänä järjestäjän kannalta on suojata rajaloukkausilta ja kertoa, onko kaikki ajoryhmät pois alueelta. Mutta kuljettajalle itselleen laitteesta tulee olemaan kaikkea riemua. Se toimii varashälyttimenä ja henkilökohtaisena turvalaitteena. Tuollainen laite voidaan asettaa hälyttämään, mikäli laite jää ylösalaisin tai on kyljellään liian kauan. Myös puuta päin ajaminen tunnistetaan kiihtyvyydestä ja tällöin laite voidaan laittaa hälyttämään järjestäjälle, joka voi sitten ryhtyä asian vaatimiin toimenpiteisiin. Tällä hetkellä on testattu Thingsee-nimeä tunnustavaa tuotetta, mutta suunnitelmissa on seurantakokonaisuuden suunnittelu sellaiseksi, että jokaisen käytössä oleva laite voidaan aina tapahtumakohtaisesti liittää järjestäjän seurantaan.

Tämä kirjoitus pitää sisällään vähän reilu 1200 sanaa, joten sen omaksuminen ei pitäisi olla hankalaa millekkään osapuolelle. Olen aina valmis jeesaamaan, joten jos jokin askarruttaa, niin kirjoita sähköposti tai soita rohkeasti.

T, Heikki Hautala

Toiminnanjohtaja

PariUraa Ry

0407152000 tai heikki.hautala ät pariuraa.fi

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.