Moottoripyöriä ja mörköoopperaa

 

Vaikka messujen teema onkin moottoripyörät, sijoittaa PariUraa juttujen juuret lähinnä 4-6 pyöräisiin maastoajoneuvoihin. Näitähän löytyy markkinoilta laaja kattaus ja ohjaustuntumaa saa hakea sekä ohjaustangolla, että ratilla.

Polariksen maahantuojalla on 111 vuotisjuhlat ja se näkyi myöskin osaston koossa. Polarikselle oli varattu todella iso osasto ja sen kaverina vielä Honda viereisellä monen muun edustetun merkin kanssa. Vaikka näyttelyn alla oli vielä kaikkia harmittamassa mahdollinen huvikuunari- ja juppiskootterivero, se ei Otto Brandt-konsernia ja sen tyttärien kaupallisia ponnisteluita lannista. Tyttärillä on tässä tapauksessa vielä kaksoismerkitys, sillä Suvun uutta omistajaohjausta viitoittaa aina niin hymyilevä, välitön ja iloinen Stephanie Brandt-Tallqvist omalla osastollaan, jossa Huimat Päät-kirja koki päivän valon. Saattaa olla, että kirjasta paljastuu myös muita Tyttären pirteitä. Näin ainakin luvattiin. Kirja odottaa tuossa työpöydällä hiihtolomaa.

Polaris mallit ja Mörköooppera

Polariksen mallistosta on tullut selväksi, että valikoiman laajuus on markkinoiden huippuluokkaa. Aina kuopuksille sopivista pikkumönkijöistä aina 4-6 hengen safarijuniin saakka. Tällä kertaa messun huikeana vetonaulana oli Ari Eloluoman rakentama Polaris Sportsman XP1000 mönkijä, joka oli aika lailla omissa korkeuksissaan. Tässä mönkijässä on koko lailla rakennettu ajatus maastokykyisestä ajoneuvosta uusiksi, sillä ATV-Tekniikka Harjajärven Mönkijäpajalta oli tähän laitteeseen hankittu jos jonkinmoista osaa. Varsinaisesti Perusrunkoon ei juurikaan oltu koskettu, mutta Super ATV-katalogista olikin sitten valittu laaja valikoima laitteen parantamiseksi.

Erikoisin osa sijaitsee etuakselin tuennassa, eli pyörännavassa. Tämä selkeästi maavaran korotukseen tähtäävä portaalinapa tekee kaksi asiaa kerralla. Se korottaa laitteen maavaraa ja samalla alentaa välityssuhdetta 30%. Tämän lisäksi vaihteiston kokonaisvälitystä on alennettu HighLifterin välityskitillä peräti 45%, joten kerrankin on asiat mallillaan, kun kasvatetaan rengaskokoa. Ja tässä tuo kokonaisvälityksen muutos onkin sitten ulosmitattu kerralla. Sillä renkaiksi on valikoitunut SuperATV:n Terminator koossa 36×10/18 ja 36×12/18 ja kun rengas on tätä kokoluokkaa, tulee myös voimansiirron vastata tarkoitustaan. 61,5% kokonaisvälityksen lyhennys tulee siis todella tarpeeseen. Jotta tuo monsterirengas mahtuu pyörimään, pitää se käytännössä tuoda kokonaan lokasuojien ulkopuolelle. Tässäkin apu on haettu SuperATV:n sarjasta ja nyt renkaathan mahtuvat mainiosti pyörimään, kun rajana on vain taivaan ja maan välinen tila. Jos tämäkään ei mutalutakossa pyörivälle riitä, on tähän asennettu vielä Trianglen snorkkelisarja, jos sattuisi vastaan tulemaan vähän syvempi kuoppa. Tämä laitos on nyt myytävänä, joten nyt kannattaa tämä hankkia omaan talliin ja lähteä vaikka Raajärvelle retkeilemään kepeään kesäkeliin.

Polariksen mallistossa käytännössä kaikki maastoajoneuvot ovat T-ajoneuvoluokan laitteita. Painon ja luokituksen mukaan sitten vaihtelee kirjainyhdistelmät ja nopeusrajoitukset. Käytännössä liki kaikki mallit ovat saatavissa joko T3-luokassa, jossa T-kortilla saa huristella 40km/h huippunopeutta. T3B-luokassa taasen vaatimukset ovat hieman kovemmat, eli edelleen pääsee 15 vuotiaana ajamaan liikenteeseen, mutta korttina pitää LT-ajoneuvoluokkaan soveltuva. Tässä testataan myös käytäntö, eli korttiluokkaan kuulu ajokoe.  Nopeusrajoitus on tällöin 60km/h ja silloin kyllä Mautot jää ostarin parkkipaikalle ruikuttamaan.

 

Yksi uutuuksista oli jo aikaisemmin tunnetun ACE 570 malli, mutta nyt varustettuna kajuutalla, jossa myös lämmitin. Tämä mönkijä on erityisen helppo astua sisään ja ulos, sillä penkin ja ratin välissä olevalla lattiapinnalla ei ole mitään korokkeita. Eli erittäin hyvä juttu, kun kuljettajan jalka on onnettomuuden tai iän myötä vähän kangistunut. Kun Polaris on vielä varustettu kunnon turvakehikolla, on tämä laite tieliikenteessä huomattavasti turvallisempi kuin jo aikaa sitten historiaan jäänyt ”invamopo”. Invamopolla ei juuri kauppareissua kummallisempaa pystynyt tekemään, kun taasen ACE malli on täysverinen 4-vetomönkijä, jossa samat elementit kuin tavallisessakin mönkijässä, mutta rattiohjattuna. Tällä kiskoo veneet vedestä, auraa lumet pihasta ja kiskoo puut metsästä. Takana on myös käyttökelpoinen lava, johon saa tarpeen vaatiessa kaikenlaista tavaraa kulkemaan mukana.

Mikäli kaipaa helppoa kulkua, mutta myös suurempaa kuljetuskapasiteettia, löytyy Ranger-mallistosta 2-6 paikkaisia traktoreiksi luokiteltuja maastoajoneuvoja. Rangerin mallisto onkin UTV / SBS-tyyppisten laajin, sillä myös sähkökäyttöinen malli on valikoimissa. Osaaminen on ammennettu Polariksen omistuksessa olevalta, nyttemmin GEM-nimeä kantavalta osastolta. GEM-nimeä kantaa kokonaan oma hyötyajoneuvojen sähköinen luokka. Myös Diesel-vaihtoehto löytyy ja 1028 kuutiosenttimetrinen, kolmesylinterinen ja 24 hevosvoimainen Kohler-moottori. Myynnillistä kärkeä pitää Ranger RZR 570 EFI 4×4 T3, joka on todellinen monikäyttövaihtoehto Mopo-autoille.

Mainitsemisen arvoinen on myös 570 kuutioisella ja 44 hevosvoimisella moottorilla varustettu Polaris Sportsman 570 EFI EPS X2 Nordic Pro. Nimellä on mittaa, mutta niin on varustelistallakin. Kaksipaikkaisena ja lavallisena traktorina tämä on monikäyttöisyyden huippua. Voimansiirto on tuttua On-Demand tekniikkaa, mutta takana on kääntymistä helpottamassa ns. Turf-perä, joka toimii tasauspyörästön tavoin sallien renkaan eri pyörintänopeuden. Ei mene nurmikot rullalle. Mukana on alamäkijarru sekä variaattorissa, että etuperässä. Turvallinen ajettava siis mäkisessä maastossa. Maastossa ohjaamista keventää tehostin ja Nordic-nimeä tunnustaa myös vakiona olevat kahva- ja peukalolämmittimet ja Defa-lohkolämmitin. Passaa siis käynnistellä ja ajella pakkasessa. Tämäkin malli saatavana 40- ja 60 km/h huppunopeudella kulkevana traktorina.

 

Luotettavan Honda lähteillä.

Hondalla on kattava mallisarja maastomalleina, mutta Japanilaisvalmistajan reagointinopeus jopa koko eurooppaa koskeviin muutoksiin on hidas. Traktorimönkijät ovat tulleet nykymuodossa jäädäkseen ja siihen myös Hondan tulisi vastata. Mallit ovat kuitenkin monesti työkäyttöä ajatellen aivan nappivalinta. Tällä hetkellä Brandt tuottaa itse Hondan valmistamat ja Red Machine tuotemerkillä valmistetut traktorit Euroopassa, mutta luotettavan merkin käyttäjät kaipaisivat koko mallistoa T3-luokkaan tyypitettynä. Tähän kaivattaisiin kipeästi tehtaan apuja, jotta jokainen tyypitys ei olisi maahantuojan vastuulla. Mallistossa on kuitenkin sekä mönkijät, että UTV/SBS-mallit, joten ostajia varmasti riittäisi. Tätä aihetta seurataan aivan haukkana!

 

Yamahalla isännän vaihto

Yamahalla on menossa melkoinen myllerrys, sillä Maahantuoja vaihtuu ja Kone-Keskon tilalle tulee itse Yamaha. Väki vaihtaa kevään aikana työnantajaa vanhoina työntekijöinä, mutta ajankohta on vielä auki johtuen kilpailuviranomaisen hyväksynnästä. Paikalla oli tällä kertaa jo monessa liemessä keitetty ja uitettu Grizzly 700, Pikkuväelle soveltuva YFM90R ja YXZ 1000R. Grizzly on varustettuna koko mönkijää suojaavalla putkikehikolla, eli nojaaminen puuhun on sallittua. Jälkimmäinen laitehan on Yamahan vastaus Sporttisiin UTV / SBS-laiteluokkaan ja tekniset ratkaisut kyllä eroavat kilpailijoista. 3 sylinterinen vapaasti hengittävä moottori varustettuna 5-portaisella sekventaalivaihteistolla ja paketti tekee tästä mallista todella erilaisen kulkineen variaattolaitteisiin verrattuna. Koska voimansiirto on variaattoria häviöttömämpi, pärjää suorituskyvyssä ahtamattomanakin. Se ei kuitenkaan ole kuin ajan kysymys, kun ahdin löytää itsensä tuon moottorin kyljestä. Tila ja kiinnikkeet näyttävät olevan jo, joten odotellaan. Rekluse:n kytkin on jo varustelistalla, joten mielenkiintoinen ajoneuvo tämäkin niin haluttussa T1-luokassa, eli siis traktorina.

 

Arctic Cat, Kawasaki ja Access

On ilahduttavaa nähdä Arctic Cat:n uusi tuleminen sekä Access uutena merkkinä markkinoilla. AC:n valikoimissa on mielenkiintoinen Alterra, joka 545, 695 tai 951 kuutioisella moottorilla varustettu mallisarja, jota saa 1 ja 2 paikkaisena, sekä myös ohjaustehostimella varustettuna. Alterran silmiinpistävä ominaisuus on varsin linjakas muotoilu, vähäinen etuylitys maastoajoa ajatellen, LED-ajovalot ympäriinsä sekä kumipinteiset tavaratelineet. Kaikki mallit ovat T3b-luokkaan tyypitettyjä, joten 60km/h tunnissa saa näillä ajella. Näiden mallien koeajoa on laajemmin tiedossa kevään aikana, joten mielenkiintoista luettavaa on tiedossa.

Kawasakia vaivaa hienoinen malliston kapeus tällä hetkellä, mutta 750 Bruteforce on edelleen maastossa ajavien suosikkilistalla, sillä ketterä, kevyt ja tehokas kone on omiaan tekniseen ja haastavaan maastoon.

Access on uusi tuttavuus Suomen markkinoilla ja on nyt Sumeko Oy:n isännöimä.

Alkaen 608 kuutioisella moottorilla varustetut T3b-luokan mönkijät edustavat edullisempaa vaihtoehtoa. Varustelista on kuitenkin kunnossa ja vinssillä ja LED-ajovaloilla varustetut mallit varmasti löytävät ostajakuntansa. Lippulaiva eli AMX 8,57 EPS LTD 4×4 malli on varustettu 781 kuutioisella koneella ja ohjaustehostimella. Lisäksi kuljettajaa hellitään kahvanlämmittimillä ja käsisuojilla. Rengastuksena on Maxxis Big Horn, joka on todella toimiva joka paikan kumi. Näitäkin ajellaan kevään aikana sitten lisää ja kerrotaan kokemuksista tarkemmin.

BRP:n mallisto RM-Heinon osastolla.

BRP:n mallistosta on juuri kirjoitettu laaja artikkeli joka löytää täältä, mutta varsinainen uutuus olikin sitten messuilla paraatipaikalla. Uusi CanAm Maverick X3 on UTV/SBS laitteiden uusi muoto. Kun tämän laitteen vieressä seisoo, ulkonäkö huokuu suorituskykyistä etenemistä maastosta riippumatta. 154 hevosvoimainen turboahdettu 900 kuutioinen kone on BRP:n muusta mallistosta tuttu 3-sylinterinen voimalaitos. Vauhtia maastossa tasoittaa Fox Performance 3.0 Podium -Series iskunvaimentimilla varustettu erittäin ulottuva alusta. Edessä 56 cm:n ja takana peräti 61 cm:n joustovara takaa suorituskykyisen etenemisen hankalassakin maastossa. Ilahduttavaa on nähdä laitteen matala muotokieli. Teknisessä maastossa laitteen ei tarvitse tai pikemminkin ei saa olla korkea, vaan on tärkeää, että renkaat pysyvät maassa, vaikka olisikin haastavasta maastosta kyse. Ulkonäkö on vastaavanlainen, millä Ameriikan maalla ajellaan todella jyrkkiä rinteitä ja kallioita ylös voimia ja laitteita säästelemättä, joten jossain vaiheessa Youtube täyttyy näidenkin laitteiden videoilla. Laitteessa on kaikki uutta ja erityisesti variaattorin koko kiinnitti huomiota. Kun variaattorin lautasissa on kokoa, saadaan variaattori toimimaan tällaisessakin ajoneuvossa ja se mahdollistaa samaan aikaan hitaan ryömimisen, sekä nopean ajon. Tätä koeajoa odotetaan kieli pitkällä.

Suzukilla ei mönkijöitä tämä vuonna ollut lainkaan, joten laihat ovat tarinat tästä merkistä. Laite on kuitenkin vakuuttanut kirjoittajan maasto-ominaisuuksillaan, joten haikeana katson kyseisen merkin nykytilaa Suomessa.

Tätä kirjoitettaessa Hallituspuolueet kilvan irtisanoutuvat Moottoripyörä ja Veneverosta, joten uskonkin tämän kaatuvat ja se ei Eduskunnan äänestykseen asti tule etenemään. Hyvä päätös tällekin farssille, mutta mielenkiinnolla odotetaan, mistä tähän budjetoidut rahat tullaan nyhtämään. Harrastajan kukkarolle tullaan joka tapauksessa, mutta katostaan millä mallilla.

 

Kuvauksesta huolehti Roosa Hautala ja muistiin merkitsi Heikki Hautala

 

 

 

 

One thought on “MP-messut 2017”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.