NÄYTTÄMÖLLÄ CAN-AM 2017 MAASTOAJONEUVOT
Poistielta.com oli taas näyttämönä, kun BRP Finland Oy Myyntijoukkoineen ja Tuotepäällikköineen marssitti vaikuttavan kattauksen maastoajoneuvoja Lohjalle.
Olemme aikaisemmissa julkistuksissa tottuneet näkemään kirjainyhdistelmiä XM-R ja XT-P ja numeroiden perässä vaikkapa kirjainta R, mutta tänään liki kaikkia laitteita yhdisti T niin kuin Traktori.
Can-Am mallisto on todella kattava ja erityisen laajaa osaa siitä näyttelee T3-luokan traktorit, mutta tänään lautasella oli myös T1b, eli tuttavallisemmin liikennetraktori, jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 60km/h. T3-luokka edelleen liikkuu 40km/h ja Myyntiveijarit piti vielä salaisuuden verhoa kiinni T3b-luokan laitteista, mutta vahva usko on täällä näppiksen takana, että ne tulee kaikille merkeille 12-18 kk sisään ja se tulee olemaan uusi pääluokka yleisesti. 60km/h on oleellisesti turvallisempi liikenteessä sujuvuuden vuoksi… Ja varmasti nuorisokerhon edustajat tykkäävät LT-kortin turvin päästellä 15 vuotiaana 60km/h laillisesti ja vielä sopivan hintaisilla vakuutuksilla. Siinä Mauto- ja Mopojonnet on ihmeissään, kun T1b-ajoneuvolla päräyttää grillille parikin böönaa kyydissä…lämpimässä ja sateelta suojassa.
Lisäksi ainakin itse pidän ajatuksesta, että LT-korttiin kuuluu asianmukainen käsittelykoe teorioineen, joten toivottavasti tämän johdosta myös nuorella kuskilla olisi ihan hitusen verran enemmän malttia siellä liikenteessä.
TARJOTTIMELLA DEFENDER
Todellisena uutuutena ja vetonaulana oli 3 paikkainen Defender. Ja laite todellakin on kolmipaikkainen. Ihan aikuiset miehet mahtuvat rinnakkain koneeseen sen silti olematta möhkäle. Itseasiassa laite oli erittäin ketterä ja sille oli muutamakin syy. Ensinnäkin laitteen voimalinja oli ihan kokonaan uusittu ja takana oli oikea tasauspyörästö, jonka saa erikseen sähköisesti lukittua. Laitetta voi ajaa 2 vetoisena ilman lukkoa ja lukon kanssa ja sama myös 4 WD-asennossa. Voimalinjan vetotapoja on siis kaiken kaikkiaan neljä. Toinen syy ketteryyteen on aivan etukulmiin sijoitetut eturenkaat jotka kääntyvät varsin reippaasti. Kääntösäde jäi sentin alle neljään metriin, joka laskettakoon erinomaiseksi suoritukseksi Side-by-Sid-laitteelle. Moottorin jatkeena on erityisen laaja-alainen variaattori, joka todellakin sallii ryömittämisen, ilman että remmi savuaa.
Lisäksi Defenderissä on variaattorin remmiä säästävä toiminne, joka varoittaa kuljettajaa liiallisesta voimankäytöstä. Tästä on erityistä hyötyä, kun kahdesta eri ajoalueesta on valittuna nopeampi vaihde. Takakardaania Defenderissä ei enää ole, vaan vetopyörästö on vaihdelaatikon yhteydessä
Rengastukseksi tähän SBS-ajoneuvoon on valittu Maxxis Coronado 27″ koossa. Tämän päivän ajomaastossa rengas toimi erittäin hyvin, kunhan ensin laski Canadalaispaineet renkaista ulos Suomalaiseen metsään. Rengas on kuvioltaan selkeä yleisrengas, joka toimii maastossa ja tiellä hyvin. Kuvio ei kuitenkaan märkään ja mutaisiin tai suo-olosuhteisiin ole välttämättä paras, mutta sitä varten onkin tarvikekauppa olemassa.
Koneena on tuttu 800 cc Rotax Twin, mutta ihan eri vaatteissa. 50 hv teholla ja oleelliselle ajoalueelle oli viritetty 68nm vääntö. Tämä yhdessä erittäin laaja-alaisen variaattorin kanssa teki maastoajosta yhtä juhlaa. Näin hyvin ei ole mikään variaattorilaite pystynyt pitämään tasaista vetoa päällä, vaikka maasto alla vaihtuisikin. Defender on siis varsin tunteeton maaston muodoille, vaikka painoa on kertynytkin n 700 kiloa. Moottorin yhteydessä on 650 wattinen laturi, joten lisävaloille ja muulle sähkökäytölle riittää virtaa. Uutta oli ainakin allekirjoittaneelle Defenderissä käytetty alamäkihidastin. Siinä moottorin sähköisellä ohjauksella muutetaan alamäessä hieman moottorin kierroksia ja näin saadaan maksimi moottorihidastus käyttöön.
Lyhyellä puolella voidaan tosissaan puhua alamäkiryömimisestä. Normaali jarruttaminen tapahtuu 220 mm levyjarruilla, joita on joka nurkassa. 140 wattiset ajovalot olivat perinteiset halogeenimallit, joten 2018-vuoden malleihin saadaan sitten odottaa LED-ajovaloja. Takavalot olivat jo nyt LED-tekniikalla
toteutettu. Emme päässeet mittamaan kulutuksia, mutta 40 litran tankilla pääsee kyllä naapurikylään tansseihin jos siltä alkaa lauantai-iltana tuntumaan. Paluusuunta jääkööt sitten salaisuudeksi.
Hinauskapasiteetia on yli 900 kg ja kaasutehosteiselle kippaavalle lavallekin saa laittaa 390 kg, joten kyllä tavaraa matkassa kulkee. Lavalla on ämpäreille syvennykset ja 14 pikakiinnekohtaa, joihin saa valita kattavasta lisävarustevalikoimasta kiinnitettävää. Amerikkalaiseen tyyliin mukitelineitä kojelaudassa ja keskimatkustajan selkänojassa.
Reunimmaisten penkkien etureunat on reippaasti pyöristetty ja A-pilari on edessä, jotta kulku ohjaamoon olisi vaivatonta. Myös ratti tilttaa ja kuskin penkki liikkuu, joten monen kokoiset kuljettajat saa haettua helposti mukavan ajoasennon. Apukuskille on tarjolla puolimetrinen kahva, joten pelkääjäkin saa hyvän otteen röykkyisessä maastossa. Mallista riippuen on kaikenlaisia lisäsäiliöitä penkkien alle ja kojelautaan tarjolla. Pro-mallissa on apukuskin alla vakiona säänkestävä työkalupakkia muistuttava laatikko. Helppo ottaa mukaan työkalut, juomat ja muut kuljettettavat tarvikkeet.
Muut tarkemmat mitat ja varusteet kannattaa käydä kurkkaamassa BRP:n sivuilta.
DEFENDER MAASTOSSA
Mukana meillä koejamassa oli tällä kertaa Kaljami ja Darth. Kummallakin on oma makunsa oikeanlaisesta maastoajoneuvosta ja tänään se usko oli koetuksella. Defender oli erittäin sivistynyt ajaa maastossa. Moottorin todella maltilliseksi viritetyt maasto-ominaisuudet ja ennen kaikkea hiljainen äänimaailma teki tästä laitteesta yhden parhaista ajamistamme Side-By-Side laitteista. Vaikka perusversio ei ollutkaan tehostettu, niin rauhallisessa ajossa sitä ei kaivannut, sillä ohjaus oli varsin kevyt ilman tehostintakin. Nopeuden nostaminen aiheuttaa normaalia käsille lyöntiä kivissä ja kannoissa, joten peukalot kehälle. Pro-mallissa tehostin löytyy ja ajosta tulee vieläkin helpompaa ja tehostinhan syö suurimman osan käsille lyönneistä pois. Normaalipyörityksessä tehostamaton varsin riittävä, mutta pitkiin maastorupeamiin valinta kallistuu tehostetun mallin puolelle. Mutta se ajotuntuma, mukavuus ja myös varsin hyväksi todettu etenemiskyky oli lyödä ällikällä meidän koeajokuljettajat tänään. Sen verran mainio oli laitteen yleinen kyvykkyys ja
oli muuten ainoa, joka kiipesi erittäin jyrkän ja jäisen mäen ylös. Tässä tasainen vääntö ja hyvä voimalinja takasi lipsumattoman otteen vaikeassa nousussa. Nousu siis ajettiin ylös teknisesti, eikä reuhaamalla. Kaikki muut laitteet kukistuivat ennen huippua. Kun tähän SBS -ajoneuvoon lisätään vielä hytti, lämmityslaite ja tuulilasinpyyhkivä, voidaan jo puhua premiumluokan kulkineesta, jolla voi ajaa kesät talvet ilman erityisvaatetusta.
ATV-KATTAUS
Kaiken kaikkiaan 2017 mallistossa on 19 mönkijää, joten valinnan varaa on. Kiinnostavin oli raadin mielestä Outlander 450 T3 Pro. Ajoimmehan tuon laitteen jo muutama viikko sitten Raajärvellä kattavasti ja nyt saimme vielä lisämausteet kalliolla ajelusta. Juttu kannattaa kurkata täältä.
Toisena varsinaisen uututena oli lyhyellä rungolla varustettu Outlander 1000 T3 Pro. Tämä laite edusti maastossa melkoista tehokuningasta ja tiukoissa paikoissa sai olla tarkkana tehovarojen kanssa. Puut meinaan lähestyvät metsässä ripeästi, jos peukkua suoristaa rivakasti. 976 kuutioisen koneen perään on laitettu ns. erikoislyhyellä L-vaihteella varustettu variaattorivoimansiirto ja nyt myös tonnisonnilla onnistuu ryömittäminen.
Pro-mallit on kaikki varustettu loistavalla Carlisle ATC HD renkaalla 26″ koossa. Rengas on pehmeä, vakiorenkaaksi korkealla nappulalla varustettu ja on todettu toimivaksi myös märässä.
T3 hinnaston edullisinta paikkaa pitää Outlander 450 T3, joka varmasti pitää itseään vaihtoehtona mopolle tai skootterille sekä mökkilaitteena yleisesti, jos pitää poiketa pihalta tiellä.
T3 malliston erikoisuus oli myös ajettavana, eli kuusipyöräinen Outlander XT T3 6×6. Tämä aikanaan taikamatoksi nimetty laite ei petä vetokyvyllään. Huikeaan mäennousukykyyn voi aina luottaa ja tavarankuljetuskapasiteetti on erinomainen. Lisäksi takalavaan saa useita eri ratkaisuja, joten kaikenlaisten erityistarpeiden kattaminen tälläkin laitteella onnistuu.
Kaikki ohjaustehostimelliset mallit mallit ovat varustettu uudella ohjaustehostimella, joka on tarkempi avustukseltaan ja näin tuntuu kuljettajan näpeissä tasaisemmalta. Myös kaasu on kaikissa malleissa sähköinen, joten nopeudenrajoittimet toimivat mallikkaasti ja rykimättä. Vaikka emme tänään päässeetkään ajamaan pelkkiä maastomalleja, niin 2017 mallivuoden uudet väritykset ja Fox QS3 -käsisäätöiset iskunvaimentajat puhuttelevan maastokansaa. Lisäksi takaripustusta on kevennetty ja jäykistetty, joten takapuolituntumassa voi olla jotain uutta. Uusi RF D.E.S.S. avain voidaan varustaa kahdella eri teholla, joten kaverillekin voi tonninsonnin antaa lainaksi, mutta hieman laimennettuna.
2017 mallisarjassa on myös 2 junnuajokkia. Kummatkin ovat 90 kuutioisia, joista räyhäkkäämmässä mallissa on levyjarrut, sekä lisäsäiliölliset iskunvaimentajat.
Näistä tunnelmista on hyvä ponnistaa Joulunodotukseen.
Muistiin merkitsi Heikki Hautala ja koeajamassa tällä kertaa Kaljami ja Darth
One thought on “Can-Am OffRoad-mallisto 2017 koeajot”