Mönkijäaktiivit

Normaalisti fanittaminen on Jalkapalloseuraa tai kiekkojoukkuetta kohtaa osoitettua. Saattaahan se olla myös matkapuhelimiin ja erityisesti iPhone- merkkisiin luureihin osuvaa, mutta tällä kertaa fanittaminen on todellisten petroolipäiden toimintaa ja kohdistuu mönkijöihin ja erityisesti niillä ajamiseen ja harrastamiseen. Ei siis mitään olohuoneessa kiillottamista vaan tapahtumien kahlaamista ja myös apujoukkoina olemista.

2006 Kaiken alku ja juuri

Rastihommia, eli ATV-suunnistusta.

Omien sanojensa mukaan Kolkkapojat alkoivat harrastamisen missä milloinkin Kiinalaisilla kapineilla ajaen, mutta Etelä-Savossa järjestetty Kangasniemi Autumn Navigation 2006 taisi olla se kipinästä avoroihuksi aiheuttanut tapahtuma. Siellä Kolkkapoikien ensimmäinen tulikoe ja kyllähän herroille rasteja kertyi ja näiden harrastajien ilo oli sitä luokkaa, että saivat illalla palkinnonkin parhaasta yrityksestä. Yrityksestä siis uuden harrasteen kanssa sekä myöskin konekannan takia. Olihan 260 Linhai melko vaatimattoman näköinen ja oloinen laite, mutta kummasti silläkin hommat luonnistui. Tärkeintähän on hauskanpito ja yhdessä harrastaminen merkeistä piittaamatta.

2007 ja isot saappaat jalkaan ja Raajärvelle.

Kairassa, Raajärvellä

Raajärvi sai alkunsa 2006 ihan pienestä porukasta, mutta 2007 oltiinkin jo sitten kunnon tapahtuma mielessä järjestämässä mönkijämekkaan isompaa sessiota. Silloin ajettiin vielä sekä Rovaniemi-Kemijärvi-tien pohjois- ja eteläpuolella. Kolkkapojat ovat kahlanneet kanssamme noissa hienoissa Lapin maisemissa alusta alkaen ja kivaa on ollut, kummallakin puolella pöytää. Kalustona edelleen Kiinalaiset, mutta nyt jo kookkaampia mukana.

Nuoriso mukana

Pikkupoika Marko 😉

Marko on ollut myös alusta asti mukana ja ajeli 50 cc Linhailla 1000 neliön teollisuustontilla donitsia. Kaikkihan sen tajuaa ettei 1000 neliötä riitä mihinkään kun ajomiehet herää. Nyttemmin tuo junnutonni on kasvanut ihan karva-asteelle ja tavaramerkkinä tällä nuorukaisella on Mafioso-tyyppinen lierihattu, jos ei kypärä ole päässä. Nyt tuo nuorehko mies on kunnostautunut oivallisena sillanrakentajana muunmuassa Askolassa. Ikähaitari tällä sakilla on 19 vuodesta aina 53 vuoteen

 

 

Meze

Kolkkapojat kulkevat pitkin poikin Suomea kaikenlaisissa tapahtumissa. Kalustokin on sen mukaan muovautunut ja harrasteen laatu selviää kyllä vetoautosta. Muiden järjestämissä ja myös omissa. Monesti näkee karavaania milloin Paljakassa ja tällöin Askolassa. Aktiivista on tämän ryhmän toiminta. Myös Lopen-ura, Kulmakorpi ja Sipoon ollessa vielä voimissaan, oli ajolistalla. Kolkkapojat haluavatkin tässä kohtaa kiittää Matti Jäppilää sallivasta asenteesta Kolkkapoikien ajohalujen toteuttamisesta. Uskonkin, että tämä ryhmä tuntee Askolan kuin omat taskut ja osaavat alueella kulkea, oli sitten yö taikka päivä.

Nykyaika.

Leppoisaa Suomalaista mönkimistä

Jämerin Fanipoikien ominaisuus on kuitenkin todella pyyteetön auttamisehalu. PariUraa on pyyteettömästi saanut tältä fanilaumalta apuja  Askolassa sillanrakennushommissa ja myös ajopäivien valvojana. Myös nykyaikaista on tämän ryhmän toiminta, sillä valikoimissa on sekä oma Youtube-kanava, että omat sivut Facebookissa.

Kalustoa

Kalustoa nykymuodossa

Homma tosiaan lähti alkuun Linhai merkkisistä alle 300 kuutioisista laitteista. Matkanvarrelle on mahtunut. 2007-2016 vuosien aikana Kolkkapoikien ahterin alla on pyörinyt useita Polariksia ja nyt herrojen alla on Can-am ja Polaris. Kaluston mukaan on selkeästi ajettava maasto vaikeutunut ja nykyisin kalusto on maastokelpoiseksi rakennettu. 1 x Can-am Outlander 650 xmr, 2 x Can-am Outlander 1000  R-xmr, Can-am Outlander 570 Pro T3. Seassa on myös 3 Polarista. Scrambler 1000 ja 3 x Polaris Sportsman Forest 800.

Aktiivisakki

Tällä hetkellä sakissa on mukana: Risto Puustinen, Marko Puustinen, Jouko Laaksonen, Timo Björklund, Mikko Rif, Niko Toivola ja Teemu Marttinen.

Toivonkin että tällä sakilla intoa riittää pitkälle tulevaisuuteen. Toiminta ainakin näyttää, että kierrokset vaan nousee. Wrooom Wroom !!

 

 

 

Muistiin merkitsi, Heikki Hautala

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.