Motor Racing- Kaikki konevoimalla kisaamiseen tähtäävä harrastaminen

Moottoriurheilulajeja pidetään aina vauhdikkaina. Huippunopeuteen ja raivokkaaseen kiihdyttämiseen, sekä kovaan kaarrenopeuteen pyrkivä harrastemuoto.

Mönkijäsuunnistus voi olla edellä mainittuja, mutta pääsääntöisesti podiumilla paistattelee maltillinen ja maastoajon osaava pari, jolla on monta asiaa hallussa yhtä aikaa. Pitää osata suunnistaa GPS:llä, ymmärtää vähän maastomuotojen ja kartan päälle, sekä tietenkin ajaa maastossa tehokkaasti edeten ja pitää ennen kaikkea kalusto ehjänä.

Mönkijäsuunnistus sai alkunsa reipas 10 vuotta sitten, kun tietääkseni Mäntyharjun suunnalla suunnistettiin maastoautoilijoiden kanssa samaan aikaan. Itse aloittelin 2005, mutta lajia lienee harrastetun jo muutamia vuosia sitä ennen. Silloin kisaaminen oli samanlaista ajamista, mutta myös paperilla jaettujen rastien sijainnin kanssa puljaamista. Nyt laji on mennyt hurjasti eteenpäin ja kisaaminen on sekä reipashenkistä, että rentoa.

Taustaa

Itse kisapäivää edeltää järjestäjän, eli kisaorganisaation ahkera tekeminen maastossa. Silloin henkilökunta asettaa maastoon n. 300-400 A4-paperille printattu ja laminoitua rastia. Jokaisen rastin sijainti tallennetaan tarkasti GPS-navigaattorilla ja kaikki rastit kerätään kisaorganisaation toimesta yhdeksi tiedostoksi jaettavaksi kisapareille. Kisaa edeltäviä toimenpiteitä on myös ajomaaston vuokraaminen, ympäristöluvittaminen, sekä kaiken kisatoiminnan edellyttämä tekeminen. Tällaisia tehtäviä on henkilökunnan haaliminen kasaan, ilmoittautumisten kirjaaminen, alueen kyltittäminen, parkkijärjestelyt ja monet pientehtävät joita kisassa on aina tarjolla halukkaille. Homman kuuluu myös GPS:n rastiluettelon tallennus kisaparille, jos ei itse ole etevin PC:n ja navigaattorin kanssa. Kaikkia siis jeesataan.

Mönkijäsuunnistuksen idea on nimensä mukainen, eli suunnistaminen maastossa rastilta toiselle. Rasteja ei piiloteta maastoon, mutta osa rasteista saattaa toki olla hankalassa paikassa ja saavuttaminen voi vaatia vinssaamista. Rasteja haetaan oman aikataulun ja maun mukaan, mutta osa rasteista, kuten yleisörastit saattavat olla ajettavissa vain tiettynä ajanhetkenä.  Rasteja on siis maastossa kisan pituudesta riippuen 300-400 ja kisojen pituus vaihtelee 8-tunnista aina jopa 36 tunnin superkisoihin. Keskimääräinen kisa kestää 10-12 tuntia ja se ajetaan pareittaan ja vuonna 2017 yhdessä luokassa.

Kisaaminen

Mönkijällä siis haetaan GPS:ää hyväksikäyttäen maastoon asetettuja rasteja ja rastilla kisaparista käy vain toinen, mutta se voi olla kumpi vaan. Rastilla käynti todennetaan digikameralla, jolla kuvataan rasti ja oma kisanumero samaan kuvaan. Kuvatut rastit sitten lasketaan kisatoimistossa yhteen. Rastit on pisteytetty vaativuustason mukaan ja yksinkertaisuudessaan eniten määräajassa pisteitä kerännyt joukkue voittaa. Eli kisa voi voittaa nopeammalla etenemisellä keräten helppoja rasteja tai taidokkaasti ajaen vaikeampia rasteja. Pääsääntöisesti kaikkia rasteja ei kerkeä kisan aikana keräämään, joten taktikointi auttaa. Yhtä vaikeaa rastia ei kannata siis tieten tahtoen hakea, jos se tosiaan on paha. Suunnistukseen voi hyvin osallistua ihan vakiokoneella, jossa on koko mönkijän pohjan suojaava pohjapanssari, vinssi, leveälle näyttävät valot / kypärävalot sekä kunnossa olevat renkaat. Osallistumisen kynnys on pidetty ilahduttavan matalana ja kokemuksen karttuessa voi mönkijän ominaisuuksia sitten rakentaa omaa ajotyyliä mukailevaksi. Voittajaksi selviytyy niin kuutiomonsterit, kuin pienet ja ketterät koneet. Tässä lajissa kuski merkkaa todella paljon, joten lajissa mitataankin suunnistamista ja ajamista enemmän kuin konetehoa tai maavaraa.

Ajaminen tapahtuu autojen kanssa samaan aikaan ja ns. UTV:t tai kaksipaikkaset rattiohjatut mönkijät ajavat maastoautoluokassa pienipyöräisten joukossa. Laji on siitä mukava, että toinen mönkijäkuljettaja voi alaikäinen, kunhan ikää on karttunut 15 vuotta. 15 vuotias voi siis itse ajaa mönkijää tai olla apukuljettajana rattiohjatussa mönkijässä.

Vapaampi luokka

Lisäksi lajissa on avoin luokka, johon saa osallistua 3 mönkijää kerrallaan. Avoin luokka ei osallistu itse kisaan, mutta saa ajaa rasteja oman maun mukaan. Tämä on erittäin mielenkiintoinen luokka, sillä harvoin saa ajaa täysin vapaasti maastossa, eli tässä kisamuodossa ei ajeta ns. mönkijäuralla, vaan ajaminen on sallitulla ajoalueella ns. vapaata ajamista. Tämä on erittäin harvoin tarjolla, joten jos kisaaminen vielä mietityttää, niin avoimeen luokkaan kannattaa mennä testaamaan ennen itse kisaamista. Ajoalueet on yleensä yli 200 Ha kokoisia, joten ajettavaa riittää.

Kisoja on 2017 kaudella 5, joista 4 on vielä ajamatta. Pääsee siis hyvin vielä mukaan lajiin ja sen sielukkaaseen seuraan sekä rytmiin.

Säännöt ja osallistuminen

Kaikki lajiin liittyvät säännöt ja aikataulut löytyvät tästä linkistä.

Otahan siis kaveria niskasta kiinni ja lähde kokeilemaan todella mielenkiintoista lajia. Seuraava kisa ajetaan LänsiSuomessa Honkakoskella Pomarkussa. Kisa kestää 12 tuntia ja ilmoittautuminen löytyy oheisesta linkistä.

 

Muistiin merkitsi Heikki Hautala, Kuvat Roosa Hautala ja moni muu 😉

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.