Maastoajoneuvojen ja muiden rekisteröimättömien ajoneuvojen osalta on ollut paljon juttua ja mututuntumaa.
Olin eilen yhteydessä liikennevakuutuskeskuksen asiantuntijaan ja ajoneuvojen ja erityisesti moottorikäyttöisten maastoajoneuvojen vakuutusasia on perin yksinkertainen ja selvä.
1. Kaikki maastossa käytettävät moottoriajoneuvot tulee liikennevakuuttaa. Päältäajettavat ruohonleikkurit eivät tähän osastoon kuulu, ellei ne ole viritetty kulkemaan kovaa. Vertaus kovaa kulkevasta ruohonleikkurista on niiden kilpailut ja niissä käytettävät ajonopeudet
2. Liikennevakuutus tulee olla kaikissa tilanteissa, kilpailuissa, harjoituksissa, ajotapahtumissa ja omissa ajoissa, myös omalla pihalla, pellolla ja metsässä. Maanomistaja ei välty vakuutusvelvoitteelta. Vain erittäin tarkkaan rajatulla ja ennenkaikkea henkilövartioituna liikennevakuutus ei ole pakollinen. Myös rakenteellisilla esteillä voidaan ajoalue rajata sellaiseksi, että voi olla ilman vakuutusta. Mekaanisten esteiden tulee olla pitävät. Pitävyys arvioidaan ainoastaan vahingon satuttua.
3. Liikennevakuutuksia myyvillä vakuutusyhtiöillä on myyntivelvoite, eli vakuutus on pakko pyydä. Vakuutusyhtiö ei voi mitenkään poissulkea ajotapahtuman luonteesta johtuen vakuutuksen myyntiä tai rajoittaa korvauskattavuutta. Tämä on kirjattu liikennevakuutuslakiin.
4. Vakuutuksen puuttuminen aiheuttaa onnettomuus tilanteesta ensinnäkin korvausten takaisinperinnän lopulta vaikka ulosottoteitse. Eli mikäli ajotapahtumassa tai kilpailussa ajat kaverin päälle ja hän loukkaantuu, maksaa liiiennevakuutuskeskus ensin korvaukset ja sitten perii syylliseksi todetuilta, jos vakuutusta ei ole. Lisäksi vakuutus lankeaa maksettavaksi moninkertaisena, joka arvioidaan tapauskohtaisesti.
5. Keskustelua on ollut ns. Peltoautojen kisoista ja ne eivät eroa mitenkään edellämainituista. Kisan järjestäjällä on näissä tapauksissa järjestäjän vastuu, eli jos paikalle tulee yleisöä, tulee ajo- ja yleisöalue rajata selvästi toisistaan ja varustaa riittävillä varoaluilla ja ajoesteillä. Nämä tai niiden puuttumiset eivät kuitenkaan mitenkään rajoita liikennevakuutuksen korvauskattavuutta. Järjestäjän laiminlyönneistä johtuvat onnettomuudet puidaan sitten käräjillä jos tutkinta ja syyttäjä onnettomuustilanteessa niin päättävät.
Tämä on kooste keskusteluista asiantuntijan kanssa sekä liitteeksi oheinen PDF, jonka liikennevakuutuskeskus on itse laatinut:
Rekisteröimättömien ajoneuvojen liikennevakuuttaminen
Liikennevakuutuslaki muuttui 2017, mutta tähän tulkintaan ei tullut lievennyksiä.
Täältä voi tutkia liikennevakuutuksen selkokieliä juttuja
Muistiinmerkitsi Heikki Hautala