Reilu vuoden päivät on vierähtänyt kalenterissa siitä, kun tapasin Juha Kankkunen- Driving Academy:ä vetävän Jukka Kihlmannin Kuusamossa sijaitsevalla ajoharjoittelualueella. Seisoimme siinä harjoittelualueen pengerretyllä reunalla, kun Jukka kysyi, että ”mitäs sinä Hautala saisit tälle alueelle tehtyä” osoittaen samalla edessä aukeavaa suo- ja metsäaluetta. Alue avautui pengerrykseltä vain osin ja sanoin, että ajamaanhan tämä alue pitää päästä ennen suureellisia lupauksia. Saman vuoden syksyllä sitten Jari Lusikan, eli alueeseen liittyvän vinkkimiehen kanssa kävimme ajamassa alueen ympäri, ennen PariUraa-Raajärven ajotapahtumaa. Eipä alueella tarvinnut kuin  tuntikaksi ajaa, kun kävi selväksi, että ollaan loistavan alueen äärellä. Lännellä ja pohjoisessa alue rajoittuu jokeen ja etelässä taasen pääsääntöisesti ajoharjoittelualueeseen. Idässä on leveä suoalue ja sen reunalle ei reittejä viedä, ettei hairahduta vahingossa toisten maille. Kesällä 2018 PariUraa-aktiivit kävivät tekemässä sitten laajamittaisemman aluekartoituksen ja urituksen, ennen kuin siirryttiin Raajärven Kesäkinkereihin.

Alueen anatomia

Alue kattaa loistavasti meidän käyttöön soveltuvaa harvennettua metsää, jossa ei ole joutavaa pusikkoa lainkaan. Alue on paksun kanervikon ja maa-aineksen peittämää kivi- ja kalliopohjaista metsää, joten urien kuluminen suurimmalla osalla reitistä tulee olemaan maltillista. Alueella on mukavasti korkeuseroja, joten jatkossa alue kehittyy myös erityisen tekniseen, trial-tyyppiseen ajamiseen.  Toki pehmeät, pienten kukkuloiden väliin jäävät alemmat alueet saattavat jatkossa pitää sisällään vinssin kanssa voimistelua, mutta sehän kuuluu meidän lajiin. Reitit on suunniteltu siten, että alueella pääsee ajamaan myös vierekkäin istuttavilla laitteilla. Sen verran hidas tuo reitti on, että kannattaa välitykset pitää pieninä ja tuolla pärjää myös maltillisella rengastuksella. Vauhtipätkää on täällä vähemmän ja teknisesti ajettavaa sitten enemmän. Toki Tonnisonneille löytyy sitten ajoharjoittelualueen päästä päähän kilometrikolkulla kynnettävää suota, joten kaikille löytyy kaikkea. Itse ajoharjoittelualueella on myös Moto- ja Rallicrossradat, joten kaikenlaista kellon kanssa puuhattavaa voidaan jatkossa järjestää myös. Talvella alue pidetään raskaalle kalustolle ajokunnossa, joten ei ole mahdottomuus, että talvella tuonne saisi GNCC-tyyppistä kiemuraa useamman kilometrin, jos halukkaita on riittävästi. Katsellaan sitä sitten tuonnempana, kun saamme alueelle tapahtumarutiinit toimimaan.

Avajaispäivät

Ohjaajakokous

Perjantai 10. elokuuta aukesi tämän kesän tyyliin kuuman ja aurinkoisena. Päivän ajot korkattiin kuuden hengen voimin kohtuullisen ajoissa reilu kymmenen jälkeen aamulla ja ajettiin viiteen saakka. Teimme pienellä porukalla alueelle reilu 10 kilometriä uutta ajettavaa edellisten lisäksi, joten nyt alueella on reippaat 40 km ajettavaa ja lauantain ahkerat tekivät vielä toisen n. 10 km:n uran maastoon, joten lähellä 50 kilometriä ollaan. Täällä on kaikille pitkän viikonlopun verran ajettavaa yhteen suuntaan. Ja kun reitin ajaa toiseen suuntaan, on se kuin ajaisi taas ihan uutta uraa. Saatiin samalla rekrytoitua Oulun / Ii:n suunnalta alueelle ajomiehiä, joten saadaan alueelle järjestettyä myös ajoja. PariUraa:n omat PuuhaPetet asuu eteläisemmässä Suomessa, joten on tärkeää, että meillä on pohjoisemmassa luottopakkeja ajattamassa myös tällä alueella innokasta harrastajaväkeä.

Pääajopäivä

Lauantaina oli hieman viileämpää, tuulisempaa ja kosteaa. Yöllinen sade teki alueelle hyvää ja alue ei ollut enää rutikuivaa. Paikalle tuli kuljettajia n. 20. Hyvä alku alueelle ja saatiin vähän hajua, mitä kaikkea alueelle pitää tehdä. Kaikenlaista puuhaa vielä riittää kylttien, opasteiden jne kanssa. Iloiseksi meikäläisen tekee se, että uusia naamoja saatiin liikkeelle ja myös yksi nainen, Woop Woop !

Kauppiaiden lehti-ilmoitus
S.Pätsi Oy ja Polaris laitteet edustettuna ja täältä sai tapahtumakahvit

Oikeastaan päivän isoimmasta yllätyksestä pitikin huolta paikalliset, hyvin yhteen hitsautuneet kauppiaat. Polaris-kauppias Auto- ja konekorjaamo S.Pätsi Ky, CF-Moto- ja Trapper-kauppias Pienkonehuolto Liimatainen Oy, Yamaha-kauppias Kuusamon K-rauta sekä CanAm-kauppias Koillis-Motor. Iso käsi tälle paikalliselle kauppiasjoukolle, jotka yhteen hiileen puhaltaen onnistuivat huikeasti.

1000 kuutiota Polarisvoimaa

Tämä aktiivinen joukko tekivät tapahtumaan oman ison panoksensa tuomalla paikalle 20 laitetta esittelyyn ja loppupäivänä innokkaimmat asiakkaat pääsivät myös koeajamaan laitteita. Yhdelle reilu 10 vuotiaalle koitti yllätys, kun halusi vain istua Polaris RZR XP 1000 ESP rinnakkain istuttavan kyytiin. Nuori mies komennettiin apukuljettajan paikalla ja seuraavassa oltiinkin jo Motocross radalla lennättämässä hiekkaa. Reippaan lenkin jälkeen pojan suusta tuli hiljaa sanat: ”Nyt oli jännää” Saattoi tämän perheen vesaan jäädä sellainen kipinä kytemään, että Hra Pätsi joutuu viikolla keskustelemaan kaikenlaisista kaupallisista vaihtoehdoista vanhempien kanssa.

K-Rauta Kuusamo ja Yamaha Edustus

Ja eihän se nyt ole mikään tapahtuma, ellei jotain korjattavaa löydy. Yksi Koillismotori:n edustaman merkin mittariin tuli vikavalo, joka rampautti laitteesta tehot. Kauppias koppasi laitteen kärryyn ja kurvasi pajalle.

Koillismotor kunnostautui CanAm huoltotehtävissä

Kalibrointi CanAm:n kaasuläppään ja kone takaisin ajopaikalle. Homma pääsi jatkumaan alle tunnissa ja hei, ei maksanut mitään! Nyt ollaan sellaisen asiakasitoutumisen äärellä, ettei oikein osaa paremmasta edes unelmoida.

Summaten

Ainakin itselle jäi päivästä oikein miellyttävä maku ja ainakin haastatellut kuljettajat pitivät alueesta. Hyvä niin, sillä aluetta halutaan kehittää ja saada pohjoiseen uutta ajettavaa. Tätä kirjoittaessa Paljakka on kiinni, mutta toivotaan tosissaan, että myös se alue saadaan kohtuullisin ponnisteluin taas auki jatkossa. Jatkoa seuraa mahdollisuuksien mukaan piankin, mutta siitä tulee sitten Sammysatv.com ja mönkijämiehet Facebook-ryhmään taas asianmukaiset kutsut.

CF-Moto ja Trapper edustettuna Pienkonekonehuolto Liimatainen Oy:n städillä

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.