Raajärvi tarjoaa taas parastaan ja kutsua pukkaa nyt syksylle. Viikko eteenpäin ja toivottavasti olisi jänkä jäässä ja lumi maassa. Pöllyttely on ihan huikeaa hommaa näissä maastoissa ja voin suositella tätä syksyn tapahtumaa kaikille. Pärjää pääsääntöisesti vakiolaitteella, kunhan on vinssi ja panssari.  Maastot ihan poikkeuksellisen hienot ja pimeää tulee ajoissa, joten hankitut ledipatterit tulee tarpeeseen. 

PariUraa Raajärvi 2019-2 

Aihe: PariUraa Raajärvi Ajotapahtuma  

Aika: 20-24. marraskuuta 2019  

Paikka: Raajärven vanha kaivoskylä, Kaivostie 100, Kemijärvi 

Majoitus: Vanha Kaivoskylä, siistissä sisätilassa useamman hengen yhteismajoituksessa.  

http://www.mainari.fi opastaa tarkemmin tapahtumapaikan majoituksen luonteen ja ulkoasun.  

Yöpymisvarusteena ei tarvita makuupussia, kaikille on lakanat. 

Hinnat löytyvät viestin lopusta taulukkona 

Jos halua tulla asuntoautolla / vaunulla, niin hinnat ovat samat. Samaan rahaan saa sähköä vaunuun. Muista ottaa mukaan oma, pitkä jatkojohto. Ainakin 50 metrinen pitää olla. 

Reitti:  

Maastoon tehdään reittejä, joita tulee seurata GPS:ää hyväksikäyttäen. Reitit jaetaan etukäteen sähköpostilla osallistujille. 

On erityisen tärkeää, että seurataan joko jälkeä tai pysytään näkyvällä uralla. Maastossa on valvontaa. Viimeisen vuoden menneet mainiosti ajojen suhteen nappiin ja ajolupa on taas saatu, joten pidetään siitä kiinni! 

Ajoalue on noin 18 x 9 km. (16200 ha) Ajoalueen sisällä tulee ajaa vain teitä, uria ja polkuja pitkin. Niitä on maastossa satoja, ellei itse asiassa jopa tuhansia kilometrejä, joten valinnanvaraa on kaikenlaiseen ajotyyliin. Matkalla on suota ja kivikkoa, polkua ja tienpohjaa. Päiväajomatkat tulevat olemaan n. 50 – 140 km vauhdista riippuen. Jotkut ajavat jopa vähemmän ja nautiskellen. Alueen sisään sijoittuva Matoharjuntie ja itse Matoharju on tänäkin vuonna suljettu Idästä lähestyttäessä n. 4 km matkalta. Läntinen osuus on luvallinen. 

Karkea aikataulu: 

Keskiviikko 20. marraskuuta 

kokoontuminen iltapäivän / illan aikana. Mainarin maastoissa saa ajaa ensimmäiset ajot. Paikan isäntä opastaa alueet 

majoittuminen 2-8 hengen huoneisiin. Kaikille toimitetaan lakanat. Ei tarvitse pakkaa makuupussia 

iltapala ja sauna 

Torstai 21 – lauantai 23.  marraskuuta 

Aamiainen aikaisin ja ohjaajakokous 

Liikkeelle partioittain 

Seikkailua alueella 

Ruokailu ajopäivän aikana omatoimisesti, omilla eväillä. Nuotiota ei saa tehdä 

Päivällinen alkuillasta.  

Sauna illalla 

Sunnuntai 19. marraskuuta 

aamiainen aamulla aikaisin 

Liikkeelle partioittain, jos on halukkaita. Huomattavasti suurempi oman ryhmän vastuu, sillä ajajia vähemmän. 

Tapahtuman hintaan siis sisältyy majoitus ja osa muonituksesta. Muonituksesta pidetään huolta aamiaisen ja illallisen puitteista, mutta lounas hoidetaan omatoimisesti maastossa. Positiivisena muistutuksena, että Mainarin ateriat ovat erinomaisen hyviä ja monipuolisia. Kaikkea löytyy ja aamiaisella pärjää pitkälle iltapäivään, mutta nälkäisimmät sitten tekee matkalle eväät tai paistaa makkarat merkityillä paistopaikoilla, jos saadaan lupa.  Eväät voi ostaa myös Mainarista aamulla mukaan. 

Majoitusrakennuksen läheisyydessä on mainiot saunatilat, jotka virkistävät mielen ja ruumiin päivän koitoksen jälkeen. Majoitusrakennusten välittömässä läheisyydessä on myös makkaranpaistomökki. Erittäin mainio paikka pidemmälle iltaa viihtyvälle sakille. 

Huomioikaa tämä!

Tapahtumassa tulee olla jokaisella, n.10 hengen partiolla vastaava ryhmänvetäjä. Ryhmänvetäjä huolehtii, ettei ajouria hankalissa paikoissa levennetä maastoon. Leventäminen on erityisen kiellettyä!!! Ryhmäkokoa ei kasvateta yli 10. Eli jos kaveriporukka on yli tämän, niin jako ryhmiin. 

Partiot muodostuvat joko kaveriporukoista tai saman tyyppisestä ajosta pitävistä henkilöistä. Maksimi ryhmäkoko on 10, jotta ei olla liian isona ryhmänä liikkeellä ja siten mahdollisesti haitata muuta liikennettä alueella. Jokaisessa partiossa pitää olla vähintään yksi reitittämiseen pystyvä GPS ja sen käyttöön tutustunut henkilö, sillä alueelle voi eksyä helposti, mennä ajoalueen väärälle puolelle ja päivä saattaa venähtää turhan pitkäksi tai polttoaine loppua. 

Matoharjuntie idästä n 4 km on tänäkin vuonna ajokiellossa. Ei haluta häiritä paikallisia, jotka asuvat ajoalueella. Maastossa merkit aiheesta. Muistutetaan myös, ettei itse Matoharjuun saa mennä ajamaan. Se ei kuulu ajoalueeseen ja on selkeästi merkattu kaikkiin materiaaleihin, joka jaetaan osallistujille. 

Ajopäiviä  torstai, perjantai, lauantai ja sunnuntai kokopäiväisinä koko alueella. 

Matkalle sattuu monia pysähdyspaikkoja savuttajille, nälkäisille, janoisille (sans-alcohol) ym. muuten vaan taukoa tarvitseville. Viimevuotisiin ajoihin nojaten, ovat kaikki keinot tarpeen, sillä päivät olivat lennokkaita. Renkaita puhkesi ja syyläreitäkin hajosi, kun tikut menivät läpi. Ajovarusteet tulee olla kohdillaan, sillä voi olla  kylmää, kuivaa tai märkää. Varatkaa siis kaikenlaista ajovarustetta mukaan ja useita kertoja. Ei meinaan kuivu yössä, jos kylmää ja märkää. 

Navigaattoreina toimii Gaminin laitteet ja vastaavat, jotka imaisee GPX-muotoisen tiedoston reiteistä. Myös mobiililaitteet toimii mainiosti. Karttoja ja reittejä tarjolla keskiviikko-iltana koko illan. Maastokarttoja saatavilla myös seuraavasta osoitteesta http://kartat.hylly.org  Mobiililaitteissa ainakin Topo-GPS Finland toimii hienosti. 

Ohessa listaa tarvittavista kamppeista/toimista matkalle. Muun muassa kypärä, lisäpolttoaine ja liikennevakuutus, sammutin 2kg yhteensä ja vinssi kaikissa ovat pakollisia, mutta muutkin varusteet ovat suotavia. Kun vinssaa puuhun kiinnittäen, on puunsuojaliinan käyttö PAKOLLISTA. Lisäksi ajomaastossa ajot ovat vain 4×4 laiteille, jossa riittävän karkeat renkaat. En lähde erittelemään mitään kokoja, mutta loppuun ajetut Original-renkaat eivät ole soveliaat.  

2-4 vetoiset kilpipelit voi ajaa omana ryhmänään pitkin Etelä-lapin polveilevaan tiestöä. Nokkela löytää GPS:llä vaikka mitä. Kaksivetoiset eivät voi tulla maasto- ja suo-osuuksiin ajoalueella, sillä niillä ei maastossa pääse eteenpäin ja syntyy mahdollisesti ruuhkia.  

Suositukset: 

Kevyt lapio- Fiskars erinomaisen toimiva 

Tulentekovälineet 

Kunnossa olevat valaisimet 

Työkaluja pienten korjausten / kiristysten tekoon 

Huolletut laitteet 

Polttoainetankki täynnä. 

Vetoliina 5-10 metriä 

Hinausköyttä ja vinssin jatkonaruja 

Renkaanpaikkausvälineet: Kamelinpaskoja / Aerosolit sekä 12V kompressori. 

5-10 litran varakanisteri, ettei bensapula yllätä. 

Runsaasti juotavaa ja energiapatukoita jne. evästä. 

Pakolliset paperit ja varusteet jotka tarkistetaan: 

Tieliikennevakuutus ja sen todistus-> Tarkistetaan 

Kypärä, E-hyväksytty.  

Ensiapulaukku jokaisessa mönkijässä mukana 

Sammutin 2kg kaikissa mönkijöissä. 2x1Kg on hyväksyttävä 

Vinssi 

Puunsuojaliina 

Osallistuminen: 100 ensimmäistä mahtuu mukaan. 

Ilmoittautuminen: VAIN JA AINOASTAAN ilmo (ät) pariuraa.fi  

Maksut: maksetaan tilille 13.11.2019 mennessä. Viestiksi maksussa osallistujien nimet 

Tilinumero: FI6382127710000292 ja saajana Mainari Oy 

Tiedustelut: Heikki Hautala 040-7152000 tai ilmo (ät) pariuraa.fi 

Pakollinen rekisteröityminen osoitteeseen ilmo (ät) pariuraa.fi siis vielä kertauksena ja siihen seuraavat tiedot ja nimenomaan tässä järjestyksessä:  

Nimi: 

Katuosoite: 

Postinumero: 

Postitoimipaikka: 

Konetiedot: 

Sammysatv.com Nick jos on: 

GSM-numero: 

Syntymäaika: 

Email: 

Tapahtumapaketti: laita tähän tapahtumapaketin numero 

Jokaisesta osallistujasta tulee täyttää oheinen tieto ja tässä samassa muodossa. Yhdellä sähköpostilla voi osallistua useampikin, mutta samassa muodossa kaikki osallistujat erikseen ja peräkkäin. 

Laita www.sammysatv.com -palstalle tai Facebook:iin myös ilmoitus, jotta kateelliset näkee keitä tulossa paikalle!!! 

Tervetuloa taas kerran Raajärvelle. 

Reittimestarinne, Heikki Hautala 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.