Meillä Suomessa on tunnetusti sellaiset maastot, jossa vinssi on varsin hyödyllinen, ellei jopa “pakollinen. Vinssillä kiskotaan puita, nostellaan auraa, pelastellaan uponneita ja myös itseään kiipelistä. Yhtäkaikki, melkein kaikkien laitteiden keulalta löytyy jonkinlainen vinssi. Vinssi sinällään ovat olleet vuosien saatossa aika muuttumattomia. Akulta suoraan piuhat kontaktorin kautta vinssin moottorille ja käyttökytkin ohjaustankoon. Ainoan poikkeuksen Kontaktoriin tekee WARN Axon, jossa kaapelointi tehdään suoraan akulta vinssiin ja kontaktori on vinssin sisällä. Lisäksi käyttökytkimeen on lisätty älyä, eli kytkimestä näkee, onko vinssi kuumenemassa liikaa ja itseasiassa lopettaa vinssaamisen, kun vinssi on liian kuuma.

4500 lbs malli. Kontaktori on moottorin välittömässä läheisyydessä.

Uutuus

Polaris on kuitenkin tämän jutun tähti ja nyt on ATV-UTV kokoluokan 3500-6000 lbs eli eurooppalaisittain 1587 – 2721Kg kiskovat vinssit saaneet askareita nopeuttavan toiminteen. Vinssissä on kaksi vaihdetta, eli L-vaihteella kiskotaan kun tarvitaan voimaa ja H-vaihteella palautetaan naru 5 kertaisella nopeudella vinssin puolalle. Osa Vinsseistä on varustettu liukukidalla, jossa on tunnistin. Kun naru on kelautunut puolalle, stoppaa vinssi automaattisesti ja koukku tai koussi ei riko liukukitaa. Vinssinnarun nopea palautus tarkoittaa sitä, että jatkuvassa maastokäytössä narun voi aina kelata sisään, eikä sitä tarvitse keriä esimerkiksi knaapeihin tai muihin kiinnityspisteisiin kiepille. Pieni turvallisuuslisä siis. Joskus on oma naru jäänyt pimeässä vähän kehnosti ja meinannut mennä eturenkaan sekaan…. taino, saattanut joskus nuoruusvuosien ajokiimassa näin jopa käydä 😉

3500 lbs malli, jossa kontaktori on kiinni asennustelineessä.

Saatavuus

Polariksen rapakontakaisilla sivuilla kaksinopeusvinssit on myynnissä tuota automaattipysäytyksen omaavaa 3500 lbs-mallia lukuunottamatta. Sen saatavuudeksi on merkattu Helmikuu 2021. Näihin kaikkiin saa varsin näppärän näköisen kauko-ohjaimen, jossa kerrotaan olevan uniikki radiokoodaus, ettei vahingossa vinssaa kaverin vinssillä ja kantomatka on 50 jalkaa, eli noin 15 metriä. Kaikkien vinssien varaosana myytävä naru on 15 metriä, joten kauko-ohjaimen etäisyys riittänee täysin ulosvedetyn narun vinssauksessa.

Näppärän oloinen kauko-ohjain

Vaijeriversiot jää tässä kohtaa omaan arvoonsa, sillä harrastajana arvostan narun käyttömukavuutta ja kaksinopeusvinssejä ei ole saatavilla vaijerilla. Muutoin Polariksen perinteisestä mallistosta löytyy myös vaijerivinssit, joiden käyttö on oikeutettua, kun ollaan esim pelastushommissa ja vinssataan teräviin kulmiin osuen tai kuumassa, mahdollisesti palavassa maastossa. Kaikille löytyy siis omat mallinsa. Tätä kirjoittaessa ei Euroopan saatavuus ollut vielä selvillä, mutta todistettavasti Varsinaissuomessa on yksi tällainen vinssi nähty Polaris Scrambler 1000 S:n keulalla.

Vaihdettä käytetään samalla kääntimellä kuin vapautinta.

Sopivuus

Vinssit näyttävät tulevan mallikohtaisilla asennussarjoilla ja materiaalissa mainitaan varsin nopea asennusaika, sillä uusissa polariksissa on kaapelointi valmiina tai sen saa valmiina mallikohtaisena kittinä. Muistini syövereistä kaivelen, että Polaris on ainakin 2005 vuosimallisen 500 Sportsman H.O. mönkijän varustanut kaapeloinnilla ja tämä on kyllä mainio asia sekä harrastajaa, että jälleenmyyjän asentajaa ajatellen. Pikaisella vilkaisulla vinssien kiinnitys näyttäisi olevan vakiomitoituksella, joten vinssin saa myös asennettua käytännössä kaikkiin mönkijöihin.

Kidan yhteydessä tunnistin, joka pysäyttää vinssin, kun naru on kelattu sisään.
Kauko-ohjaimen vastaanotin on helppo kytkeä pikaliittimillä paikalleen.

PariUraa odottaa mielenkiinnolla vinssiä testiin.

Muistiin merkitsi, Hessu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.