Can-Am malliston juurena on koko 2000 luvun ollut Outlander.
G1 ja 800cc rotax voimaa
Se ollut saatavilla käytännössä koko olemassa olonsa 1- ja 2 kaksi sylinterisenä, joista jälkimmäinen on V-muotoinen sylinterien asettelun suhteen.
Uusi G3 mallisarja jatkaa historiaa
G3L-mallisto 650 kuutioisella ja kahdella eri tehotasolla tuli saataville 2023 vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja moottorina toimii esimerkiksi kelkoista ja SXS-mallistosta tuttu ACE-moottori. Samainen moottori jatkoi 2024 vuoden ja kansa mylvi V2 koneen perään. Nyt odottavan aika on ohi ja tietoa tippuu uudelta mantereelta tänne meidän pohjoiseen lintukotoon.
G3L jossain lapissa Adventurereissulla… vain 650 kuutiota ja yksi pytty… ABS, 80 km/h T3B, oikeastaan kelpaa oikein hyvin!
Can-Am 2025 Line-Up
Pohjois-amerikkalaiseen tyyliin tyrkätään kovimmat pähkinät ensin pureskeltavaksi.
Outlander X MR vai XT-P? Hyvä kysymys. Kumpikin pitää sisällään uuden 999 kuutiosenttimetrin V2 DOHC moottorin joka puskee kampiakselilta mielekkäät 101h hv tai sivistyneemmin 73,1Kw, joka ei markkinointipersoonan mielestä ole läheskään yhtä paljon kuin 101 mekaanista hevosta. Vääntöä padassa on 69 paunajalkaa tai taas meillä tunnetummin 95,4 newtonmetriä (Nm)… tämä jälkimmäinenhän on isompi luku? Ihmeellistä väkeä nuo tuotemarkkinoinnin ihmiset 😉
Molemmissa malleissa on siis sama voimanläde, mutta muu onkin aikalailla erilaista. Siinä missä XT-P on sivistynyt maasturi, on X MR:n tehtävä kurastaa kuljettajansa ja sivusta seuraajat ensimmäisen 10 sekunnin aikana. Kumpaakin voi harrastaa 100 prosenttisella, sähköisesti kytkettävällä 4Lok-etulukolla ja juuri ennen kiinnijäämistä etenemisessä auttaa tuttu Visco. XT-P:n tie tasoittuuu Fox:n 1.5 Podium QS3 vaimentimilla, kun X MR:n alla Showa:t pitää maavaran maksimaalisena, jota tarvitaan syvissä mutakuopissa. Samasta syystä tässä mallissa on jäähdytin etutarakalla suojassa pahimmilta mutakylvyiltä ja varmistaa koneen jäähdytyksen. XT-P:ssä jäähdytin on tutussa paikassa varmistaen samalla kuormankatokyvyn etutarakalla pitkillä retkillä tai työhommissa. XT-P:ssä renkaina on erinomaiseksi osoittautuneet, sekäyttöön sopivat XPS Trail King renkaat 27” koossa 14 tuuman BeadLock vanteilla.
X MR taasen vaatii piirua agressiivisemman renkaan alle kun savi muuttuu hankalaksi. XPS Swank King 30” koossa takaa etenemisen, kunnes ollaan lopullisesti jumissa. Tässä tianteessa kummankin keulalla auttaa 3500 sarjan (3500lbs / 1588kg) vinssi. Tosin XT-P:n kohdalla vinssi on oikeassa paikassa, suojassa rungon sisällä, niin X MR:n kohdalla insinööri on suunnitellut laiturin keulalle ja vinssin sen päälle. Toki vinssihuolto on helppo, mutta muuten Suomalaisen ajatukset tuollaisesta ulkonemasta ja etuylityksestä aiheuttaa siirron kierrätykseen. Onneksi vinssin saa tässäkin omalle paikalleen ja hyvä niin. 33,5cm maavaran turvin X MR vetää korkeamman korren, mutta G3L runkoisetkin omaa mainion maavaran ja siitä eteneminen ei jää kiinni. XT-P maavara on 30,5 cm, joten samaa runkomallia on käytetty tässäkin. Onko runko G3 ja G3l kohdalla sama, jää vielä pimentoon kuten onko kaikki tukivarret samaa kokoa kummassakin mallissa? Jäädään siis odottamaan lopullista julkistusta Lokakuulle 2024, jolloin saadaan selville, millaiset mallit saadaan Eurooppaan ja ennen kaikkea meidän lainsäädännönmukaisina T3 luokan ajoneuvoina. Aikataulutkin saattaa tästä muuttua, mutta maltetaan.
Laaja mallisto
Muut Outlander mallit ovat aivan perus 850 mallista lähtien varustettu 7,6 tuumaisella digitaalisella, matkapuhelimen mobiilikäytön mahdollistavalla värinäytöllä. Seuraavat mallit 850/1000 kuutiosenttisiä ja saatavilla pitkinä Max-malleina tai lyhyempinä normaalimalleina, Näissä on ohjaustehostin vakiona ja vanteet on kevytmetallia ja renkaat alkaen 26”.
1000R mallin erottaa 14” vannekoosta ja XT mallin sitten XPS-Trail King renkaasta ja samasta 14” vannekoosta. XT on myös varustettu 3500lbs vinssillä. Tehokkaimissa malleissa on 4 levyjarrua ja keveämmissä tehoissa pärjätään kolmella levyllä. XT mallissa on sitten mallisarjan isoin, eli 10,25” näyttö. Nyt kelpaa navigoida ja ajella tyylikkäästi Adventurea.
Huh. Pakko sanoa, että melko hengästyttävan laaja mallisto ja tarkemmin aiheeseen voi tutustua osoitteessa: https://can-am.brp.com/off-road/us/en/models/all-terrain-vehicles/outlander-850-1000r.html#outlander-max-limited-1000r.
G2 mallisto elää edelleen Renegade ja 6×6 mallistossa, joten tulevaisuuteenkin jää vielä uudistettavaa.
Toki Rene X MR on ihan reippaan etenijän näköinen:
SxS mallisto saa oman huomionsä muutaman päivän kuluttua ja 2 pyöräiset saa oman juttunsa, sillä sähköisenä mallisarjana varmasti sähköistää ja kipinöi keskustelupiirin puolesta ja vastaan.
Diskleimeri. Tiedot kerätty julkisesta datasta ja saattaa sisältää inhimillisiä typoja ja ihan aitoja ajatusvihreitä.
Muistiin merkitsi, Heikki Hautala