Kirjoittajat

Osa väestä on tuttuja ennestään esimerkiksi Sammysatv.com sivuston ylläpidosta ja muutama muukin tuttu löytyy riveistä.

Sami ”Darth” Maula kuuluu kalustoon ja on sekä tekninen persoona, että testikuljettaja. Sami omaa laajan koneosaamisen ja jotain on vielä muistissa tietotekniikastakin.

Muita tuttuja nimiä on Maxim, Kaljami. Pappi, cotcot, Pappi, Vaughan, Pum ja Jukka81. Persoonat saa aikanaan itsestään kertoa itsestään lisää.

Roosa, “roosa999 jr”, Hautala, valokuvaaja ja ajotapahtumien sihteeri/rastittaja/avustaja jne…

Pum omien silmien läpi.

Taisi olla vuosi 2005 kun erehdyin kokeilemaan kaverin 650 Honda rinconia ja sitten se olikin menoa. Vartin koeajosta kehkeytyi loppuiän harrastus. Samanlainenhan oli heti saatava mutta niitä ei juuri sillä hetkellä saanut joten 800 Can-am noudettiin koska sellaisen sai heti pankin sitoumusta vastaan. Jonkin hetken ratsu palveli mutta kaveriporukalla oli kilpilaitteet ja sellainen piti saada tietenkin päästääkseen mukaan niihin ajoihin. Merkki oli tuttu ja  koneen väri vain vaihtui kilvelliseen siirryttäessä.  Maastossa ajo tuntui muodostavan suurimman ajosuoritteen joten rinnalle tuli Suzukin kunkku joka tuntui istuvan käteen todella loistavasti ja on mielestäni edelleen maastomönkkäreiden ehdotonta huippua vaikka mitään suurempia muutoksia ei ole tullut julkaisun jälkeen. 200 h tuli vuosittain mittareihin sitä maastoajoa kun aika ja mielenkiinto riitti kun oli vain yksi harrastus.  Aasialaismerkeissä mennyt maastolaitteet siitä lähtien, Susua, Kawasakia, väliin traktori rekisteröityjäkin kokeiltu. Nykyisin maastolaitteena Yamahan Grizzly mistä voi taas kuten aina jokaisen käytössä olleen laitteen kohdalla sanoa ettei enään ole syytä vaihtaa. Tuohon ei enään usko itsekään mutta jotain kiehtovampaa odotellessa.

Crossit vai Quad,
rossin nimellä kulkee omissa puheissa. Merkkejä ollut useita ja nykyisin ajokuntoisia Outlaw Polaris ja  700xx Honda joilla enskapolut, hiekkakuopat ja jäärata-ajot tulee suoritettua.

Muut härvelit,
Tytär kinusi skootteria mutta luonto ei antanut myöten niin vaaralliseen laitteeseen ja vahvasti lajiin kallellaan olevana alle hommattiin Polaris ace traktorina joka ennakko-odotuksista poiketen on hyvin hauska laite ja miellyttänyt isukkiakin useilla ajokerroilla.

Tulevaisuus,
Maastolaitteilla ajellaan kunnes kunto loppuu ja rossilla niin pitkään kun pysyy satulassa.
50 vuotis haaveena Tunisia johon toi parempi xx pitää kohta säilöä niin pääsee vaikka eläkeläis sarjaan niin koneen kuin kuskinkin osalta.

Kesänloppuja toivottelee pum

——————————————————————————————————————

Pappi

vesa-oikeinpain

Pappi on kutsumanimi vuosien takaa, mitään kosketuspintaa nimimerkillä ei ole todellisen elämän kanssa, ainakaan enää. Nuorisotyössä ollessani sain tämän lisänimen ja porukat oppivat tuntemaan minut “Pappina”

Historic

Mönkijät ovat kuuluneet elämään vuodesta 2008. Ostin tuolloin ensimmäisen 300cc Catin ja tein erinäisiä lumihommia yms. Seuraavaksi tuli sitten Catin 650H1, joka oli toista maata monessakin mielessä. Isompaa rengasta, maastokelpoisuutta yms. Mukana tuli myös ongelmia. Tämä mönkijä oli ylläpidolleen kaiken kallein kun kone päätti sylkäistä öljynsä pihatielle. Catti löysi uuden kodin kunnostettuna ja seuraava oli ensimmäinen kilvellinen kone. Talouteen tuli 500cc Brp:n tuotos valkoisella kilvellä. Tässä vaiheessa mukaan tuli myös rekry SammysAtv:n henkilökuntaan.

Connection

Heikkiin ja kumppaneihin tutustuin Askolan pimenevässä illassa mönkijääni ojasta vinssaten. Tuntui kuin olisin löytänyt uuden ulottuvuuden harrastuksesta.

Vappuna 2015 päätin päivittää konetta ja entinen meni veljelleni, jotta voimme harrastaa yhdessä safareita yms. Tukikohtana meillä on mökki, jossain “lapin eteisessä”. Nykyisellään ajan T3 luokan Brp:n tuotoksella. Tarkemmin ottaen 650 Max T3. Laitetta on varusteltu omaa harrastusta silmäillen. Valoja, isompaa rengasta yms pientä.

Future

Tulevaisuus näyttää siltä, että mönkijät ovat tulleet jäädäkseen harrastuksiin. Itse kun hyödynnän mönkijää lumitöissä, metsässä ja rouvan hevosharrastuksessa. Myös palokunnissa olen nähnyt mönkijöiden vahvuudet. Harmi vain kun pelastuslaitokset eivät hyödynnä näitä laitteita täyspainoisesti. Toivotaan, että asenteet muuttuvat.

Harrastajana olen mielestäni rajansa tunteva. Askolassa pääsin ajamaan kallioita ylös / alas. Paljakalla pääsi taas kokemaan sen murassa ja ravassa rypemisen. Kaikessa on puolensa. Itse pidän safari tyyppisistä reissuista, joissa välillä ajetaan kuivalla ja välillä käydään märällä, päämääränä päästä makkaratulille ja lopuksi saunaan.

Oman mielenkiintoisen lisän harrastukseen tuo oheistuotteet. Kamerat ja gps laitteet. Kuvailen jonkun verran omia ajoja ja työstän ne videoiksi. Gps laitteet tuovat mukanaan turvallisuutta varsinkin kun 90% omista ajoista on yksin tapahtuvia päiväretkiä.

Haaveissa olisi laittaa joskus nykyisen mönkijän rinnalle pieni, ketterä, maastokelpoinen ja kilvellinen laite. Sellainen jonka puikoissa voisi sanoa, että “kuski vie”.

pappi-ja-ex-outlander

Nähdään ajojen merkeissä ja makkatulilla.

Terveisin Vesa “Pappi” Kuukasjärvi.