Vaikkakin tämä artikkeli on jo kirjoitettu Syksyllä 2015, julkaisen sen nyt, kun tätä internetilaa on uudessa muodossa.

 

Yamaha Grizzly 700 ja Kodiak 700 Koeajo Raajärvellä syksyllä 2015

 

Konekesko Oy järjesti 30.8.2015 mönkijöiden ja 2-pyöräisten maastopyörien koeajotilaisuuden, jonka seurauksena kipinä syttyi laajemman koeajon järjestämiseen.

Konekesko järjesti meille kaksi reippaampaan maastoajoon varustellut Yamaha Kodiak ja Grizzly 700 cc mönkijät. Varusteluina oli täyspanssari, Warn-vinssi ja Interco Swamp Lite renkaat 27/10-12 ja 27/12-12 koossa. Rengashan on jo aikaisemmin koettu erinomaiseksi all-round renkaaksi joka toimii kohtuullisesti kaikilla pinnoilla. Tarvella rengas on erityisen hyvä, mutta omat kokemukset ovat lähimuistista ns. sirkkelivarustuksella, eli 27/9-14 kaikissa nurkissa. Erinomaisesti toimii talvella.

Koejoon osallistui kokeneet mönkijämiehet, eli Sami Maula ja Janne Laakkonen. Verrokkina meillä oli mukana Honda Rubicon 500 FA, eli Hondan ensimmäinen alennusvaihteella varustettu kaksoiskytkentälaatikollinen ATV, jossa vielä mausteena erillisjousitus myös takana. Mainio vastapeluri Yamaha-kalustolle.

Koeajo tapahtui maanmainioimmassa Mönkijämekassa, eli Raajärven vanhassa kaivoskylässä www.mainari.fi . Täällä pääsee kruisaamaan tai ”harrastamaan” sitten oikein todenteolla.

MATKAAN

Koeajolaitteet sulassa sovussa.

Lähdimme lokakuun lopussa innosta puhkuen Raajärvelle ja ensimmäisenä aamuna jo oltiin ensimmäisten joukossa maastoon menemässä. Otettiin ammattikuvaajan kuvat ja sitten kohti aluetta. (Näitä mukana tässä kavalkaadissa vain muutama. )

 

Koneet oli uudenkarheita, joten maltilla lähdettiin. Ensimmäisenä positiivisena puolena tuli esiin perinteisen tankin paikalle rakennettu säilytystila. Tila on niin suuri, että sinne mahtuu kaikki pikkutarvikkeet, joita matkan aikana tarvitsee. Siis työkalut, nipparit, puhelimet jne, joita jossain vaiheessa aina tarvitaan. Talvella se jotenkuten soveltuu juomille, mutta moottorilämpö pitää säilytystilan sen verran lämpöisenä, että päiväajon aikana juoma muuttuu kyllä haaleiksi tai jopa lämpöiseksi ja suklaat sulaa. Mutta tila on todellakin niin suuri, että kaikki perusromppeet mahtuvat sinne. Pieni kompurakin sujahti sinne.

Veljekset kuin Ilvekset

Tankkitila siis löytyy kummastakin versiosta. Grizzlyssä on tämän lisäksi vesitiivis, kierrekorkilla varustettu tila etulokasuojassa. Takaa löytyy mainio saranoitu tila, jonne menee hinausköysi kuin nenänpäähän. Hinausnaru tulee olla nopeasti saatavilla, kun edetään ripeästi. Kaverin jeesaaminen hinausköydellä on monin verroin nopeampi tapa, kuin vinssata kaikki erikseen vaikean paikan yli.

 

MAASTOON

Raajärven Mainarin lähistöllä on heti mainio n 300 metriä pitkä kivinen nousu, joka ei ole mitenkään erityisen vaikea, mutta hyvää lämmittelyä. Alusta nieli pohjaamatta kaikki epätasaisuudet ja jotenkin tuntui, että alustassa olisi ollut paremmatkin merkki-iskunvaimentimet. Alusta oli herkkä ja kuitenkin kesti reippaammankin ajon, joten Yamahan insinöörit olivat saaneet hyvän yhdistelmän aikaseksi. Itse säädin keulaa vähän ylös ja perää alas ja silloin meno oli tasapainoisimman oloista ja omaan ajotyyliin sopivaa. Matka jatkui siitä sitten alueen keskiosiin, jossa heti alkuun oli pinnaltaan jäätynyttä kelkkauraa, mutta pinta ei kuitenkaan mönkijää kantanut. Tuskan ilme kasvoilla kolisteltiin jäiden läpi kokemattomilla koneilla, mutta mainiosti Yamahat selvittivät kaikki tilanteet. Etulukon kytkeytyminen on vaivatonta.

007-2016-yamaha-grizzly-atv-on-command-front-differential-lock-switch
Yamahan mainio vetotapojen kytkentäkeskittymä. Kaikki sähköllä.

Se kytketään ohjaustangon oikealla puolella olevan vetotavanvalitsimesta sähköisesti päälle ja on vaivaton käyttää. Samasta kombosta kytketään myös 2wd/4wd tarpeen mukaan. Etulukko kytkeytyy vain 4wd päällä ollessa.

HIIPIMISTÄ

Jossain vaiheessa alkoi suomiehen mieli kokea pehmeän paikan ominaisuudet ja oli aika ottaa variaattoripelin ryömimisominaisuudet tarkempaan tarkasteluun. Hidas alue päälle ja liikkeelle hiipimällä.

Mitä, ei nykimistä, kierrosten nousua taivaisiin tai hyökkäävää lähtöä. Pakko oli katsoa, olinko Hondalla liikkeellä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jänkä jäässä, eiku…

Yamahan voimalinja on kertakaikkisen hyvä. Voimalinjalla perusteet on hidas- ja nopea eteen ja yksi nopeus taakse. Ensiövedosta huolehtii ns. kireähihnainen variaattori ja sitä ennen koko homman helmi, eli keskipakokytkin, jolla se hiipiminen mahdollistetaan, ilman että remmi palaa variaattorissa. Ainakaan 27” rengastus ei aiheuttanut minkäänlaisia ahdistuksia voimalinjaan, vaikka välillä oltiin todella ”suossa”

Jonossa Jotoksella

Aikaisemmin olen kokenut Yamahassa kaatumatautisen ominaisuuksia. Tämä ominaisuus siis sekä keulan kevenemisenä, että kyljelleen kaatuvana. Uuden alustan ansiosta jousitus ei pakota konetta korkeaksi, vaan sallii ajon aikana mainiot ulosjoustot. Näillä ominaisuuksilla kaatumatauti oli taltutettu ja en huomannut samanlaista taipumusta enää tässä runkomallissa. Grizzly on Kodiakkiin verrattuna vielä piirun verran leveämpi, joten sivulle kippaaminen on Grizzlyssä vielä paremmin hallussa. Koneiden välillä on pieni alustan säätöön liittyvä ero, eli Grizzly oli selkeästi paremmin vauhtia nielevä, kun taas Kodiak oli elastisempi.

VARUSTEET

Valot eroavat näiden kahden mallin välillä melkoisesti. Kun Kodiak:n kohdalla luotetaan perinteisiin lankamallisiin Halogeeneihin, oli Grizzlyssä sitten Led:t kaikkialla. Led:t löytyi sekä parkeista ja jarruvalosta takaa, kuin edestä ajovaloina. Ainoastaan ohjaintangolla oleva kääntämisen mukaan kääntyvä valo oli perinteinen Halogen. Oma kantani on, että ohjaintangossa olevalla valolla ei tee juurikaan mitään. Yleensä etutarakalla on aina jotain tavaraa kiinnitettynä, kuten boksi, sammutin tai puunsuojaliinat extranaruineen, josta valo vaan heijastaa takaisin kuljettajan silmiin heikentäen näkökykyä oleellisesti. Jokainen saa sen toki itse kytkettyä pois irroittamalla johdon. Kukin omalla tyylillään. LED:t olivat perinteisiin valoihin verrattuna kiitettävät ja pienivirtaiset, joten loppupisteet valoista olivat erinomaiset.

Kodiakissa oli jokin pieni moottoriohjauksen vaiva, eli teknisessä ja hitaassa ajossa sillä oli pyrkimys sammahteluun. Tätä vaivaa ei Grizzlyssä ollut. Moottori on kummassakin täsmälleen sama, joten Kodiakissa tyhjäkäynti oli liian pienellä tai seos liian laihalla kylmiin olosuhteisiin. En usko tämän vaivaavan myyntimalleissa, koska tosiaan Grizzlyssä ei vaivaa esiintynyt lainkaan.

LAATUA MAASTOON

Kumpikin testissä ollut malli jotenkin huokui laatua. Minkäänlaista korjaamisen tarvetta ei kummassakaan ollut. Kaikki pultit ja mutterit pysyivät kyydissä, katteet kestivät nojaamiset jäisiin ojanreunoihin rikkoontumatta ja veden ja pakkasen yhdistelmät eivät aiheuttaneet minkäänlaista murhetta. Kielii hyvästä suojauksesta sähköissä ja voimalinjan variaattoriosassa. Myös kahlaaminen onnistui mainiosti ja laitteilla sai mennä syvälle, ilman hörppäämistä. Snorkkelivehkeet sitten erikseen.

Harrastajana olen kaikenlaisia suojatoimenpiteitä vastaan ja sama koskee Yamahaa. Jotta pakin ja ja eteenpäin vievien vaihteiden välillä saa vaihdettua, pitää painaa jarrua. Tämä on vaativaa ajoa haittaava ominaisuus. Kun ollaan kyljellään ja kiinni, niin olisi hyvä, että vaihteita voisi vaihtaa vapaasti. Tämä on varmasti toimiva turvaominaisuus Ameriiiikan polkukuljettajille, jotka eivät tukkia pahempaa estettä koskaan ylitä. Säätämällä tuon ominaisuuden saa onneksi pois ja silloin maastoajo ja esimerkiksi auraaminen muuttuu mielekkääksi, kun vaihtamiseen ei tarvitse mitään extraa.

MAASTOVOIMAA

Kummankin mönkijän moottori on siis sama ja on uusi. Voimaa on vauhdikkaaseen ajoon riittävästi, mutta varsinainen herkku majailee alhaalle eli vääntö. Moottorin voiman annostelu on todella helppoa, sillä vääntömomentin oikeat lukemat on viritetty tässä moottorissa alarekisteriin. Näin voimaa on silloin tarjolla, kun sitä teknisessä ajossa on tarpeen ja se myös vaikuttaa erittäin myönteisesti polttoaineen kulutukseen, kun moottoria ei tarvitse voimaa saadakseen kierrättää. Näillä eväillä Kodiak meni ennätyksellisen alhaisella polttoaineen kulutuksella, eli 0,86 l/h. Kilometrikulutuksia meidän ajoilla ei mittailla. Tällä kerta siis kulutuksessa jopa Honda koki voittajansa. Grizzly vei hieman enemmän, eli päätyi 1l/h lukemaan, mutta Janne onkin vauhdikkaampi kuljettaja kuin minä. Osa kulutuksesta saattoi myös mennä aiemmin epäillyn laihan seoksen piikkiin. Tuo jää nähtäväksi seuraavalla pidemmällä ajokerralla.

Myös yksi ominaisuus oli erinomainen, eli kokonaisketteryys. Laite oli hyvin toimivan ja vikuroimattoman ohjaustehostimen ansiosta erittäin kevyt ja ketterä käsitellä. Yamahalla ohjaustehostimesta on jo kokemusta, sillä olihan se ensimmäinen sarjavalmisteinen mönkijä, johon ohjaustehostin oli saatavilla.  Lukon sai päälle ja pois helposti ja siten vaikeissa paikoissa pystyi helposti vaikuttamaan kääntymiseen etenemisen heikentymättä. Kääntösäde oli erittäin pieni, eli 3,2 metriä. Laite siis kääntyy ja on tiheässä metsikössä kuin kotonaan. Tämä ominaisuus tulee siitä, että renkaat kääntyvät paljon ja silloin myös murrokset kääntyvät melkoisesti. Peruutettaessa on siis oltava tarkkana, erityisesti jos etulukko on päällä. Tämän kun muistaa, niin pärjää ilman remonttia.

 

RAAJÄRVI JA TESTIOLOSUHTEET

Raajärvi on vuosi toisensa jälkeen tarjonnut mainiot testi- ja ajo-olosuhteet maastoajoneuvoille. Ohessa muutama otos ja kevennys alueesta.

Verrokkiryhmä
20151030_183502078_iOS
Vankkaa kannattajajoukkoa: Pumpuliperseet
Tarkkaa reittisuunnittelua
20151030_115307701_iOS
Mukana myös rengasmonsteri. Polaris Scrambler 1000

KLASSIKKOJEN JOUKKOON

_MG_9922p

Olen pitänyt mönkijämaailmassa muutamaa mallia jotenkin klassisina mönkijöinä. Hondan 350/420/500 4×4 TRX mallit ja Polaris Sportsman 500/570 HO ovat olleet aikaisemmin omia suosikkejani. Toki Can-Am Renegade ja uusi Polaris Scrambler edustavat luokkansa klassikoita nekin.

 

 

Nyt omaan suosikkilistaan on lisätty uusi mönkijä, eli Yamaha Kodiak 700 EPS.  Kevyt, ketterä, laatua huokuva ja nöyrä maastoajoneuvo, jolla pääsee vaikeassa maastossa pitkälle omin avuin.

 

Muistiin merkitsi: Heikki Hautala

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.