AAMU

6.12.2016…kello 8:30 ja lämpömittari näyttää -10 astetta pakkasta ja jälleen kerran tänäkin vuonna alkaa mönkijäharrasteväki hiljaksiin kerääntymään kaakon kulmalle Virolahden kunnassa sijaitsevaan Ravijoelle, perinteiseksi muodostuneen Itteppäisyysajojen merkeissä. Ensimmäisten joukossa allekirjoittanut päivää aloittaen varikkoteltan kasauksesta ja termoksesta kahvia hörppien lämmikkeeksi ja pienen odottelun jälkeen alkaa myös osallistujia ilmaantua paikalle kera laitteiden. Mönkijää löytyy vähän joka lähtöön…side by side elikkäs harrastaja porukan kesken ‘’mopoautoja’’ on paikalla mm. turbo Polarista, turbo Can-Amia sekä perinteisempiä atv-laitteita ilmaantuu myös hyvissä määrin jopa takapotku Yamahan crossimönkijöistä lähtien, vaikka maasto nelivetokoneille onkin tarkoitettu, mutta ei muuta kuin sekaan vaan ja oikeanlainen asenne vie monesti pitkälle.

 

Ravijoen ajomaasto on luvanvarainen, maksullinen ja ajot tapahtuvat ohjatusti. Reitti on pääosin leveää uraa alun perin offiautoille tehtyä, joten isommilla utv laitteillakin mahtuu ajamaan hienosti. Maasto tarjoaa hyvin vaihtelevan ja siten mielenkiintoisen paikan harrastajalle. Löytyy korkeuseroja nousuja ja laskuja, teknisempää kalliolla taiteilua ja myös kuravelliä löytyy mutaleikeistä pitäville sekä kivikoissa kolistelua eli oikeastaan lähes kaikkea löytyy ja haastetta riittää kokeneemmallekin harrastajalle. Paikka sopii myös hyvin aloittelevalle, kun pahimmat paikat pystytään kiertämään ja myös kuten harrastajaväen hyviin tapoihin kuuluu niin kaikkia tarpeen tullen autetaan.

VALMISTELUT

Vielä ennen lähtöä uralle on pienimuotoinen kuljettajakokous parkkipaikalla kiitos Vesa Korhosen, jotta saadaan käytyä hieman pelisääntöjä läpi sekä ohjeistusta päivän suhteen ja sitten jaetaan porukka kolmeen ryhmään, utv:t omaansa ja atv:t kahteen ryhmään ja ajot voivat alkaa.

 

 

 

TURBOVOIMAA

Yksi utv turbo Can-Ameista valitettavasti rikkoo vetoakselin, jos toisenkin jo alkumatkasta haastavassa nousussa ja kuski joutuu siirtymään toisen utv:n kyytiin vinssiapinan rooliin matkustajan paikalle. Muutoin päivä menee hyvin sotiemme puolustuslinjan maastoista nauttien yhtä ympäri pyöräytettyä Yamaha Raptoria lukuun ottamatta, mutta tässä ei kärsitty vahingoista niin henkilö puolella kuin kalusto puolellakaan, laite takaisin jaloilleen ja ajot jatkuvat.

 

TAUKO

Yhtä päivän tärkeintä hetkeä tietenkään unohtamatta joka kuuluu vahvasti tähän harrasteeseen eli makkara. Koneet parkkiin nuotion ja makkaran ääreen sekä tietysti hyvien juttujen. Makkaroiden jälkeen vielä loppupäivän ajot päivän vähitellen kääntyen iltahämärään joka tuo oman mielenkiinnon ja haasteen ajamiseen.

 

Päivän ajot alkavat olla ajettu ja jokseenkin jäätyneitä mönkijäukkoja alkaa ilmaantumaan takaisin parkkipaikalle alkuillan pimeydestä ja laitteiden kyytiin pakkaaminen sekä kotimatka voi alkaa. Reitillä ajoa päivälle kertyi noin 41 kilometriä liikkeelle lähdön tapahtuen hieman jälkeen aamu kymmenen ja viimeisemmät tulivat reitiltä pois alkuillasta neljän jälkeen.

 

KIITOKSET

Omasta puolesta suuret kiitokset Metsähallitus, Harjun maatalousoppilaitos sekä Safarimestarit joiden ansiosta Ravijoen ajomaasto on olemassa ja käytettävissä sekä kiitos kaikille päivän ajoihin osallistuneille, ja erityiskiitos päivän ajojen ryhmänvetäjille DOTSI, Jörö ja Tero.

 

-Mikko

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.