Historiallisia lukemia

Polaris on ollut Suomessa kautta-aikain erittäin hyvin myyvä mönkijämerkki ja kunnia varmasti kuuluu 111 vuotiaalle Otto Brandt konsernille. Otto Johan Albin Brandt perusti vuonna 1905 vaatimattoman, mutta kunnianhimoisen urheiluliikkeen ja aikojen alusta lähtien konserni on kunniakkaasti kantanut petroolipäiden tahtotiloja ja tuonut maahan hurjan määrän polttomoottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Osa kuuluu tielle, osa maastoon ja osa sinne jonnekin välimaastoon. Toki itse konserniin kuuluu paljon muutakin, sillä teollisuuspuoli kattaa ammattiteknologiaa aina pumpuista teollisuusoviin. Tästä teollisuushaarasta voit lukea lisää täältä.

Polariksen huikean laaja mallisto

Nyt kuitenkin on tarkoitus keskittyä Polariksen mallistoon. Ja millaisen malliston Brandt onkaan taas tuonut harrastajien, ammattilaisten ja nuorison iloksi. On sanomattakin selvää, että suomalainen poliittinen ilmapiiri ja ennen kaikkea ajoneuvoverotuksen kohtuuttomat kustannukset on ajanut liki koko malliston erilaisten traktoreiksi luokiteltavien ajoneuvojen piiriin. Luonnollisesti ns. liikennetraktorit olivat jotenkin kärkipaikalla, kun koeajoimme tätä erittäin laajaa ja eri tarkoituksiin soveltuvaa mallistoa. Liikennetraktorin ovat aiheuttaneet kaikenlaista hälinää oikeastaan koko markkinassa, sillä virkamiesten todellisen lipsahduksen seurauksena 60km/h huippunopeutta kulkevaa liikennetraktoria saa ajaa LT-kortilla, jonka edellytyksenä on teoriakoe, ajokoe ja 15 vuoden ikä. Samaa ajoneuvoa saa ajaa myös C-kortilla, mutta B-kortilla ei rattiin tai sarviin ole asiaa. Kuitenkin Liikennetraktori, jonka huippunopeus on 80km/h ja paino B-kortin rajoissa, on taasen B-korttilaisen ohjastettavissa. Tähän on monen huhun puitteissa tulossa korjaus, mutta koska lakiviskaalit saavat sen ulos, onkin sitten ihan toinen juttu.

Polariksen kaiken kaikkiaan 33 mallia käsittävä malliston alkaa juniorikokoluokasta, joita on poikien ja tyttöjen värisinä ja sitten kaksipaikkaisena maastoajoneuvoina. Näillä saa kyllä juniorit sulamaan vanhempien syliin.

Budjettilähtö kaksipaikkaisiin SBS-ajoneuvoihin

Monen mielestä mopo-auto, eli tuttavallisesti MauTo, on kertakaikkinen turhake ja vielä turvaton sellainen. Tässä 570 kuutiota edustavassa T-luokan ajoneuvossa on samat mukavuudet kuin MauTo:ssa, eli lämmityslaite, kaksipaikkaisuus, tuulilasinpyyhkijät, suljettu hytti ja kesäkuumalla aina mukavasti tuulettava avattava etulasi. Mutta extrana tulee turvallinen kehikkorakenne, hyötykäyttö erilaisissa työtehtävissä ja kuljetuskapasiteettiakin hieman eri määrä kuin siinä kuitumopossa. Tällä perheen emäntäkin kurvaa kauppaan, mutta MauToon ei aikuista oikein saa.

Mikäli kaipaa hieman enemmän tilaa, kantavuutta, istumapaikkoja tai jopa luksusta, ulottuu mallisto aina 1000 kuutiota käsittävän Polaris General:in, joka lienee ratilla ohjastettavista ns. SBS-luokan laitteista se Limousine Terrain kategoriaan kuuluva luksustuote. Kaksipaikkaisena, äärimmäisen laadukkaana sekä yllättävän mukavan tuotteena on hienoa harrastaa tai sitten tehdä töitä… tai tehdä kumpaakin. General oli kuin tehty ihasteltavaksi. Kattava vakiovarustelu kuuluu kuvioon ja keulalta löytyykin yli 2000kg kiskova vinssi, oikeat integroidut ovet verkkojen sijaan sekä nurmikoita säästävä TURF-taka-akselin tasauspyörästö. Tasauspyörästö myös rasittaa vähemmän voimansiirron osia, kun ajetaan pitävällä, esimerkiksi asfalttipinnalla. Tämä koko komeus on vielä varustettu kaasu-iskunvaimentimin joka nurkassa, on ajaminen haastavassakin maastossa pelkkää juhlaa. Maksimissaan tämä mallisto vetää 6 henkeä ja onkin hirvijahtiporukoiden unelmavalinta.

Erikoisuuksiakin mallistosta löytyy, eli sotilaalliseen käyttöön suunnattu 4 paikkainen kestääkin jo vähän rankempaakin mmaastoa. Pöly ja kivikkoisuus asettaa ihan omat vaatimukset näille MILITARY-malleille. Tarina ei kuitenkaan kerro, onko näitä aavikkohirmuja tarjottu Puolustusvoimille Kalajoen hiekkasärkkien suojaamiseen.

Perinteiset mönkijät nyt useimmiten  kaksipaikkaisina T3B-malleina.

Mallisarjan ääripäätä edustaa Sportsman XP1000 ESP  High-Lifter edition, joka on ulkonäköä noudattaen tarkoitettu rajumpaan käyttöön. Gorilla Outlaw II 29,5 X 9-14 koossa joka nurkassa tarkoittaa likipitäen yhtä tyyliä: Täysillä ja syvällä. Saman levyinen rengastus sopii erityisen hyvin suolle ja mutalutakkoon, mutta myös lumelle. Trialtyyppiseen ajoon saa olla sitten jo harjaantuneempi kuljettaja, sillä 343 millinen maavara takaa korkeuden joka kallioilla tuo ajoon omat tunnelman. Tässä laitteesa ESP, eli sähköinen ohjaustehostin tulee todella tarpeeseen. Se tehostaa raskasta konetta ajettaessa tosissaan ja säästää kivikossa ja kannokossa ajettaessa kuljettajaa käsille lyönneissä Anti-Kickback toiminnon avulla.

Polariksen edullisempaa mallistoa edustaa Sportsman 570 EFI malli, jonka saa sekä T3a ja T3b-versiona, joka tarkoittaa 40km/h tai 60km/h huippunopeutta. Ilahduttavaa säädöksien osalta on huomata, että edestä on vetokidat hävinneet haittaamasta maastoajoa ja myös liki vaarallinen selkänoja loistaa poissaolollaan. Hyvä näin. Mieleen painui myös pohjoisiin oloihin tehty SPORTSMAN X2 570 EPS T3b – Nordic Pro LE.

Tämä lumenvalkea malli on rekisteröity kahdelle, varustettu lavalla, ohjaustehostimella, alumiinivanteilla ja naruvinssillä. Kuljettajaa hellitään myös Kahva- ja peukkulämmittimillä, sekä erillisellä ADC-alamäkijarrulla. Myös TURF takatasauspyörästö kuuluu tähän erikoismalliin. Myös pohjoisen oloja on ajateltu, kun tähän malliin on asennettu vakiovarusteeksi lohkolämmitin. Lähtee siis vaivatta käytiin kovillakin pakkasilla.

Mallivalikoiman järkilaitteeksi valittakoon  Sportsman 6X6 Big Boss 570 EFI ESP.

Tämä maltillisella, mutta varsin pirteällä ja alhaalta vääntävällä 570 Prostar-moottorilla varustettu T3 luokan mönkijä on käsittämättömän ketterä 6 pyöräisyydestä huolimatta. Tiheät välitykset, variaattorin viritys yhdessä toimivan moottorin kanssa teki tästä mönkijästä melkein päivän suosituimman ajoneuvon. Käyttökelpoinen ja lava, kaksipaikkaisuus ja ns. Close ratio AWD, joka minimoi 6-vedon automaatista kytkeytymistä. Kakkoskuski istuu myös hieman ylempänä, joten sieltä on mukava ihailla maisemia kaikkiin suuntiin ajon aikana. Maastossa mukavuus oli omaa luokkaansa, sillä ajoneuvo oli käytännössä tunnoton ojanylityksille tai jyrkille maastonousuille. Suosittelemme ehdottomasti kokeilemaan tätä mallia, mikäli ajatuksissa siintää jämerä työkäyttö järkikokoisella moottorilla ja polttoaineen kulutuksella varustettu T3-luokan ajoneuvo.

Uusinta uutta

Poaris Sportsman XP 1000 on uudistunut edukseen. Pitkä keula on lyhentynyt ja lisäksi etureuna on muotoiltu siten, että mönkijä välittömään etualueeseen näkee. HighLifterin muotoilemat etutukivarret takaavat sekä hyvän maavaran, että kiviä ja kantoja kantoja väistävän muodon. Lisäksi 90 hevosvoimaa voidaan valjastaa kolmeen eri käyttöön. Perf/Std/Work takaa kaikkien tilanteiden käytettävyyden. T-mallisena tämä saapuu Suomeen maalis-huhtikuussa 2017. Ehkä mallistoon mahtuisi vielä ns. hinnat alkaen malli, eli 450 kuutioinen, joka on kansainvälisessä mallistossa. Tämä mahdollisesti toisi Polariksen vielä houkuttelevammaksi aivan peruskäyttöä ajatellen.

Polaris kiristää entisestään otetta Suomen mönkijämarkkinoista markkinoiden kaiketi laajimmalla valikoimalla. Kun tähän lisätään erittäin laaja lisävarustevalikoima, niin ollaan houkuttelevuudessa aika huipussaan. Koko mallisto ja ajantasasin hinnoittelu löytyy täältä

 

Testausta auttamassa Maxim, Kaljami, Pietu ja kuvauksesta huolehti Roosa999jr. Muistiin merkitsi Heikki Hautala

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.