Koeajossa Arctic Cat Alterra 450

 

Raajärven kutsu on vuodesta toiseen vastustamaton ja tänäkin vuonna tuonne pohjoisen napapiirin leveyspiireille saapui komeasti väkeä. Lukumäärä pyöri 80 osallistujan kummankin puolen, joten tämän kertainen testiajokkimme oli ihan ”isossa” seurassa.

PariUraa koeponnisti tällä kertaa Arctic Cat Alterra 450 4×4 T3B -traktorimönkijän, jolle lainsäädäntö on asettanut mukavan 60km/h nopeusrajoituksen. Tämä nopeus riittää mainiosti jopa arkiajokiksi jokapäiväiseen ajoon ja on varmasti tällä hetkellä yksi houkuttelevimmin hinnoiteltu T3B-luokan ajokki 6990€ kampanjahinnallaan. Myös perheen nuoriso on varmasti kiinnostunut tästä ajokista… ja saattaahan äitikin siitä kevyenä ja kompaktina laitteena innostua.

Lisäksi on merkillepantavaa, että T3B-luokan ajoneuvoille vaaditaan LT-kortti, jossa on pakollinen ajokoe. Tämä on PariUraan mielestä enemmän kuin tarpeen, jotta ajoneuvon salat avautuvat edes hieman tuoreelle kuljettajalle. Lakihan tulee tässä varttuneempaa väestöä vielä seuraamaan. Nyt B-kortilla ei tätä ajoneuvoa saa ajaa, mutta C-kortilla ja siitä ylöspäin kyllä. Lainsäädäntö on muuttumassa ja on byrokratian rattaissa kiemurtelemassa. Toivotaan että tällä kertaa rattaissa olisi rutkasti voitelua ja tuo pikku moka saadaan korjattua siten, että myös B-kortilla saa tätä T3B-ajoneuvoluokkaa ajaa. Myös kaksipaikkaisuus nostaa Alterran haluttavuutta perheen työ-, arki- ja viihdeajokkina.

Keveyttä.

450, tai siis tarkalleen 443 kuutioinen Alterra on erittäin kompaktin kokoinen mönkijä, jolla ajelee pidemmänkin matkan rasittumatta. Kuivapainoltaan 305 kiloisena se asettuu keveämpään päähän erillisripustetuista mönkijöistä. Ajoasentoa kannattaa hakea ohjaustankoa säätämällä, sillä vakioasento oli ainakin minulle liian matalalla. Tämä ohje toki koskee kaikkia mönkijöitä ja on hyvä muistaa, että 10-20mm ohjaustangon korottaminen tekee monelle laitteelle hyvää parasta ajoasentoa hakiessa. Korottaminen auttaa erityisesti pitkiä tai seisaaltaan ajamaan tottuneita kuljettajia. Korotuspaloja saa mönkijätarvikkeita myyvistä liikkeistä ja avulias kauppias aina hommaa, jos ei osaa ole hyllyssä.

Alterra on kevyt ja kiva ajaa. Innostuttiin hiekkamaastossa hieman päästelemään tapojemme vastaisesti jopa peukku suorana. Hyvin oli moottorin tehot ja alustan ominaisuudet balanssissa. Muistutetaan kuitenkin, että varsinaiset Crossivehkeet on erikseen ja jatkuvaan hyppyyttämiseen sopii paremmin kaksivetoiset tai muutoin vaan alustaltaan hyppimiseen viritetyt laitteet.

 

Maastossa

 

Ajoimme Alterraa Raajärven maastoissa ja toteisimme kaikkien perusominaisuuksien olevan kohdillaan. Pyysimme Sumekoa varustamaan laitteen kunnollisella pohjapanssarilla, jotta kiviset maastourat eivät riko konetta turhaan. Muutoin laite oli vakiovarusteinen renkaita myöden.

Renkaat olivat selkeästi kevyempään maastoon soveltuvat. Kaikki kivikkoiset ja kovapintaiset maastot hoitui mallikkaasti, mutta pehmeämpiin paikkoihin olikin jo parempi ottaa asennetta mukaan ja vinssin naru valmiiksi ulos ja tarakalle kiinni. Laitetta oli erittäin helppo kuljettaa kivisessä maastossa ja erikoista kyllä, etulukotonta konetta ei näissä maastoissa tarvinnut auttaa. Vain upottavassa maastossa olisikin sitten kaivannut reippaampia renkaita. Renkaiden ohella myös etulukosta olisi apua, kun mennään todella haastaviin ja toisten mielestä jopa mahdottomiin paikkoihin. Tällaisia olosuhteita on melko harvassa. Myös etujarrun painaminen tässäkin laitteessa toimii auttaen, eli saa kummatkin eturenkaat vetämään tasaisesti, mutta kytkettävän lukon veroista vetoa ei synny.  Toki on sanottava tähän, että Raajärvellä yksi sadasta tulee paikalle täysin vakiokoneella, joten siinä mielessä Alterralta ihan kelpo suoritus. Alterralla hoituu hyvän maavaran ja erittäin hyvin toimivan voimansiirron ansiosta kaikki harraste- ja työtehtävät. Arctic Catissa on yksi markkinoiden toimivimmista voimalinjoista, sillä keskipakokytkimet ja kireäremmisen variaattorin yhdistelmä on todella mainio kaikissa joko varovaisuutta tai voimaa vaativissa ajoissa. Keskipakokytkimellä varustettua mönkijää voi kytkintä vasten vedättää melko surutta ja näin ollen ei ole pelkoa remmin savuamisesta isonkaan kuorman kanssa. Tästä päästäänkin kokonaisuuteen, joka on melko lailla valmis työtehtäviin, jossa pinnat ovat hauraita, kuten nurmikot ja muutoin hoidetut alueet.  Kevyt, maltillisella rengastuksella ja erillisripustuksella varustettu laite, jonka voimansiirto on toteutettu variaattorilla ja keskipakokytkimellä, on todella hyvä yhdistelmä tällaisiin töihin ja Arctic Cat Alterra 450 mallissa tällainen kokonaisuus on vakiona.

Varusteet

Alterran vakiovarustukseen kuuluu 1360 Kg vetävä  vinssi. Vinssi on varustettu vaijerilla ja rullakidalla. Kivikkoisessa maastossa esimerkiksi puita vedettäessä, vaijeri on paikallaan, mutta naru on käyttömukavuudeltaan parempi. Näin ollen käyttötarkoitus onkin se, joka vaikuttaa kumpi jää vinssin puolalle pysyvästi.

Vanteet ovat nykymuodin mukaisesti mustat ja valmistusmateriaalina on käytetty terästä. Moni alumiinivanne voi olla hienon ja tyylikkään näköinen, mutta teräsvanteella voi huoletta kolistella kiviin, ilman että on pelkoa vanteen halkeamisesta, joita silloin tällöin alumiinivanteille käy. Monesti se vanne ei hajoa kiveen ajamisesta, vaan pikemminkin kiven joutumisesta jarrusatulan ja vanteen väliin. Tässä kohtaa alumiinivanne herkästi menee halki ja teräsvanteeseen tulee lommo, mutta ilman pysyy sisällä ja matka jatkuu. Alterran mittaristo on kattava ja aikamme sitä tutkittuamme saimme myös diagnostiikkatilan siihen päälle. Onkin erittäin mukavaa, että mittaristo näyttää tarpeen tullen, nopeuden ja polttoainemäärän lisäksi tarkkaan moottorin lämpötilan, latausjännitteen, kierroslukumäärän ja vaikkapa imuilman lämpötilan. Mittariston oikealta puolelta löytyy myös 12v ulosotto. Laturi tuottaa 23 A maksimivirran, joten varusteitakin, kuten kahvalämppäreitä ja lisävaloja voi laittaa, jos sellaisille on tarvetta. Päävirtakytkin löytyy myös Alterrasta ja se on varuste, jonka soisi lisääntyvän näissä laitteissa. Traktorissa on 50mm vetokoukku esimerkillisesti asennettuna. Koukun kiinnitysrautaan on tehty mutka, joten jokaiseen kiveen ja kantoon ei tuo koukun kiinnityspultti tartu kiinni. Myös kärryn valoille löytyy sähköt tarpeen vaatiessa. Valot toteutettu perinteiseen tapaan, eli edessä Halogeenit ja takana hehkulamput. Itse valotehoja emme päässeet tällä kertaa mittaamaan, kun tuo aurinko lapissa ei tahdo mennä näkyvistä lainkaan. Renkaat ovat 25×8-12 ja 25×10-12 ja merkiltään Kenda Pathfinder. Rengas on elastinen, joten rengaspaineilla on iso merkitys ajomukavuuteen. Itse ajoimme koko testin 0,3 bar:n paineilla ja kyyti oli pehmoista. Rengas ei kuitenkaan pullahtanut vanteelta, vaikka maastossa vähän hulluteltiinkin.

Summaten

Arctic Cat Alterra 450 oli oikein mukava tuttavuus, jonka kotoisin paikka on työtehtävissä, jossa kaivataan herkkää otetta alustaan. Tällä laitteella voi ajaa kärry perässä nurmikolle, ilman että on välitöntä pelkoa sen rullautumisesta piloille. Myös korkean maavaran ja erillisripustuksen avulla pääsee myös hankalampaankin maastoon. Ja mikäli sattuu käymään niin, että laitteen omat etenemiskyvyt loppuvat, niin  vinssi vetää sitten hankalan paikan ohi. Mikäli vihreä väri ei nappaa, niin punaistakin on tarjolla.

Keveänä laitteena se soveltuu juuri 15 vuotta täyttäneelle perheen teinille, jolla on LT-kortti polttelemassa lompakossa. 60km/h laillisesti on kuitenkin melko lailla enemmän kuin mopoauton nihkeä 40km/h huippunopeus. Tämä laite soveltuu koko perheen ajokiksi ja edullinen hankintahintakin saattaa madaltaa hankintakynnystä.

 

Koeajot ja muistiinpanot: Heikki Hautala alias Roosa999

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.