Keisarin uudet vaatteet… ja vähän muutakin

Askolassa oltiin aloittelemassa lauantaina 26.8 ajoalueen syyskauden avajaisia, kun pihaan kurvasi Lohjan Konepalvelun kuormuri. Takalaidasta laskeutui tummanpuhuva ja jykevän oloinen uutukainen, Polaris Sportsman 1000 XP  ESP 4×4. Tämä uusi malli edustaa jo pitkään markkinoilla olleen Sportsman-perheen kukkulan kuningasta tai koreinta keisaria. 952 kuutisenttimetrin koneessa on uhmakkaat 90 hevosvoimaa / 66 Kw ja sillä tämä Polle laukkaa jo melkoista kyytiä. Toki Suomessa laitteet myydään pääsääntöisesti T3b luokkaan sovellettuina traktoreina, joten huippunopeutta on tarjolla 60 km/h. Myös L7e-versio näyttäisi olevan maahantuojan valikoimissa, mutta ajoneuvoverot ja liikennevakuutukset kuitenkin suosivat traktorimalleja. T3b-versio tarvitsee vielä toistaiseksi joko vähintaan C-kortin tai 15 vuotta täyttäneet LT-kortin, jossa suoritetaan myös ajokoe. Sinällään erittäin hyvä juttu, sillä 90 hevosvoimainen ja 60km/h kipittävä voi olla vikuri pideltävä osaamattomissa käsissä.

Uudet kurvit alustassa

Sportsmanista tuli muutama vuosi sitten markkinoille ns. High Lifter-edition, jossa alatukivarret oli saanet uuden, kaarevan muodon. Tällä haettiin selkeästi tasaisempaa maavaraa koko alustan osalta. Perinteisesti alatukivarsi on ollut alustan arin ja ensimmäisenä kiveen ja kantoon kopsahtava osa. Nyt kuitenkin uudessa tonnisonnissa on tuo kaareva muoto kopioitu High-Lifter versiosta ja mainiolta ratkaisultahan tämä tuntuu. Tukivarsi on kuitenkin vaurioituva osa jos oikein kunnolla kopautetaan kantoon, joten ehkä vähän huolettomampaa ajoa on näin ollen tiedossa. Ja onhan tuo kanto aina sellainen joka ikävästi kasvillisuuden seassa pysäyttää ajokin, joten tämäkin vaiva toistuu jatkossa harvemmin. Polaris on kautta aikain on ollut erittäin mukava ja elastinen ajettava, joten odotamme mielenkiinnolla lopullista koeajoa, jossa pääsemme ihan itse mittaamaan ajokin ominaisuudet maastossa. Nyt Askolan ajot veivät henkilökunnan huomion ajoalueella temmeltäviin muihin kuljettajiin.

Tehoa ja käytettävyyttä

Polaris on siirtynyt täysin sähköiseen kaasun annosteluun, joten sen yhteydessä on luontevaa olla myös erilaisia tehokarttoja käytössä. Kolme eri tehoaluetta on valittavissa, Power, Standard ja Work, mutta nämä toiminnot on käytössä vain maastomallissa. Saa nähdä onko nämä saatu 2018 T3-malleissa jo toimintaa myös. Itse ehkä kaipaisin myös ”aloittelija”-rajoitinta, jolla laitteeseen voisi todella huoletta tutustua ilman riskiä holtittoman tehon käytön seurauksista.

Rengastus

Sportsman on ollut XP malleiltaan 14″ vanteella varustettu. Tämä pienentää hieman renkaan ilmatilaa, mutta toisaalta mahdollistaa suuremmat jarrulevyt ja siten myös 90hv on paremmin hillittävissä. Myös 14″ rengas on tukevampi vauhdikkaassa ajossa, sillä matalammalla profiililla renkaan runko on tukevampi. Kaiketi Minnesotassa on todettu 26″ vakiorenkaan 14″ vanteella riittävän myös maastossa. Toki moni kasvattaa renkaan kokoa heti kaupasta ulos marssiessaan ja todellinen maastoharrastaja hakeekin silloin käyttötarkoituksenmukaista rengastusta.

Tavaraa taipaleelle.

Muutaman vuoden Sportsman oli ilman etulaatikkoa. Sen sai lisävarusteena, mutta nyt se on palannut vakiovarusteeksi ja hyvä niin. Etulaatikko on mainio paikka sijoittaa eväät, juomat ja muut pikkutavarat, mitä matkalla saattaa tarvita. Laatikossa on muotoja, joten tavarat pysyvät sitomatta paikallaan. Myös takana on tila joka aukeaa aikasemmasta poiketen ylöspäin. Tämä parantaa käytettävyyttä, mutta estää tilan käytön jos taakse on sijoitettu erillinen tavaralaatikko. Toisaalta tavaralaatikkoon saa moninverroin enemmän tavaraa, joten ongelma ei ole suuri. Amerikkalaiseen tapaan mukaan saa myös kalj… eikun kahvin tai limonadin. Silloin toki pitää ajaa herrasmiesmäisesti ja kohtuu tasaisessa maastossa ettei virvokkeet läiky pitkin katteita.

Suunnittelupöydän satoa

Jossain vaiheessa on kuunneltu myös huoltomiestä ja miksei myös omatoimista omistajaa. Perushuoltokohteet ovat hyvin esillä. Erityistä kiitosta saa sulakerasia, jota avatakseen ei tarvitse rikkoa rystyä tai kaivaa huoltokirjaa esiin löytääkseen ne. Sulakkeet ovat löytäneet paikkansa etutavaralaatikon kannen alta suojaisesta , mutta helposti saavutettavasta paikasta. Kansi on asianmukaisesti tiivistetty, jotta kosteus pysyy rasian ulkopuolella. Itse etutavaralaatikon kaukalon saa muutaman lukkosalvan avaamisella pois.

Tämän alta paljastuu pystyssä oleva akku, jäähdytin ja jäähdytysnesteen paisuntasäiliö. Loistavaa että akku on tässä mallissa ylhäällä, eikä rungon tasolla alhaalla. Lisäksi mutapainin ystäviä hemmotellaan helposti irroitettavalla etumaskilla. Tästä isosta aukosta on kätevä huuhdella jäähdytin puhtaaksi päivän koitoksien jälkeen ja välttää turha ylikuumeneminen jatkossa. Tosiharrastaja siirtää jäähdyttäjän kokonaan ylös etutavaratelineelle, mutta se onkin sitten ihan toinen tarina.

 

Part two.

Jotta kapineesta jäisi vielä kerrottavaa seuraavaa kierrosta varten, jäämme odottamaan asianmukaista testijaksoa pikapuoliin. Näihin kuviin ja tunnelmiin.

Muistiin merkisti, Heikki Hautala

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.