
Mönkijät ovat jo pitkään venyttäneet traktorikäsitettä. Laitteita ollut jo markkinoilla useammaan vuoden, mutta T3B-luokka, eli 60km/h maksiminopeuden ajokit muuttivat peliä melkoisesti. Vaihtoehtoja on jo varsin mallikkaasti tarjolla ja kuluttajan valittavaksi on perus ATV-malliset 4×4 /6×6 mönkijät, rattiohjattu Side-By-Side luokan laitteet ja nyt sitten 2WD luokka on avattu mallikkaasti. Tähän peliin Access:n pakasta löytyy uusi ässä ja on ässänä vielä ihan vahvaa maata.

Access on käynyt piinapenkissämme jo aiemmin ja pelinavaus oli tämän Sumekon maahantuoman merkin osalta kevään 2017 Häkärinteiden tapahtumassa mallikas. Nyt testiin pääsi markkinoiden keveimpiä, ellei jopa kevein T3b-luokan ajokki, Access 4.30 Sport SP T3. Tämä takavetoinen ja toisiovedoltaan ketjulla toteutettu malli puhuttaa varmasti 15-vuotiasta perheen nuorisoa sukupuoleen katsomatta ja on varmasti haluttu malli, sillä laite on vauhdikkaan näköinen ja keveä käsitellä.
Ajohaluja

Laitteen testikuljettaja oli juuri tähän genreen sopiva ja ajohaluja oli yhtä paljon kuin laitteella menohaluja. Vaikka Access on variaattorivetoinen ja ulkoisesti variaattorin lautasten koko oli vaatimaton, oli variaattorin toiminta moitteetonta. Keveytensä, eli 215kg kuivapainon siivittämänä tämä 359 kuutiosenttimetrin yksisylintelisen moottorin ja Mikuni-kaasuttimen voimaannuttama traktori kulkee ripeästi. Ja toki testattiin myös 100 Kg elopainon kuljettajalla ja edelleen menohaluja oli riittävästi. Ranteen venyttäjät löytyy sieltä 450cc manuaalivaihteisista laitteista, mutta tälläkin pääsee opinahjoon, nuorisotalolle ja Esson baariin ripeästi ja ennenkaikkea laillisesti.

Taskussa toki pitää olla LT-kortti, joka vaatii sen ajokokeen, mutta sitä ei tarvitse kenekään pelätä. Jos meinaan siitä ei selviä, niin sitten siirtymiset kannattaa hoitaa fillarilla tai julkisilla. Vakiona tässä crossilaitteen sukulaissielussa on Nerf Barsit eli jalkaverkot. Näin jalatkin pysyy turvallisesti kyydissä, eikä pääse lipsahtamaan takarenkaan alle.
Vetoja

Kaikki mönkijät vetotavasta riippumatta liikkuu pitävällä pinnalla pääsääntöisesti takavedon avulla. Nelivetoa kaivataan sitten ison kuorman tai maaston takia. Kun vedettävän peräkärryn paino kasvaa kottikärrykuormasta isommaksi tai halutaan aurata, on vaihteistossa hyvä olla vaihtoehtona L-vältys, eli nomraaliajaoon verrattuna tiheämpi vaihtoehto ja se tästä takavetoisesta traktorista löytyy. Eli tällä voi kiskoa pitävällä pinnalla huoletta peräkärryä, jossa kuormana on muutakin kuin syksypakkasen kuivattamia lehtiä. Puukuorma liiteristä mökille liikahtaa rehkimättä ja kaikenlaiset pikkuaskareet onnistuu mökillä sekä maatilalla ja miksei kaupungissakin. Auraa ei tässä ajokissa ollut, mutta kevyet auraamiset varmasti onnistuu, jos laittaa takarenkaisiin avuksi kunnon salmiakkiketjut. Ketjuja myy esimerkiksi Mönkijävarikko Oy
Ajaen

Vauhdikkaan ulkonäön kaverina on pirteä 359 kuutionen moottori, variaattorivoimansiirto, projektioajovalot ja erittäin laadukkaasti toteutetut nykymuodinmukaiset LED-takavalot. Nyt nuoriso näkyy autoilijalle, sillä nämä takavalot jättää polttimonvaihtajan työttömäksi. Turvallisuusasiana kaikissa keveämmissä ajoneuvoissa pitäisi vähintään takavaloina olla LED-valot. Näin nuorison kiireet ei pääse vaikuttamaan ajoturvallisuuteen. Montulle emme päässeet tällä kertaa ajamaan, mutta kylätiet ja talvinen maisema antoi osvittaa, että alustalla pärjää myös vauhdikkaammassa sorarännissä. 60km/h huippunopeus on jo metsätielle ihan reipas vauhti ja siinä saa jo vanhempikin vauhdin hurmaa. T

oki allekirjoittanut onkin enempi suohiipijä, joten minulle riittääkin 60km/h mainiosti. Ajon aikana laitoin merkille, että laite käy sivistyneesti ja lähti -12 asteen pakkasessa nöyrästi käymään. Ryyppy oli tehokas ja sammahtelua ei esiintynyt kuin ihan alkumetreillä, jos ei malttanut hieman lämmittää konetta. Hyvin on siis Mikuni säädetty meidän pohjoiseen ilmanalaan. Mittaristosta löytyy kaikki tarvittava ja lainvaatimat merkkivalot oli toteutettu LED-merkkivaloin. Polttoainemittari näytti loogisesti jäljellä olevaa määrää ja polttoaine maistui maltillisesti. Luminen keli ja villiintyneen peukalon tulos jätetään omaan arvoonsa, mutta varttuneempi kuski sai kulutuslukemaksi 2,5 litraa tunnissa metsäteitä kruisaillessa. Nooh tulihan sitä vähän itsekkin hulluteltua, mutta pääosin siivoa ajamista, jotta sai jonkinlaisen tuloksen. Moottorin äänet olivat sivistyneet ja ajon aikana ei ilmennyt minkäänlaista kilinää tai kolinaa. Myös moottorinvärinät eivät viisikymppistä kuljettajaa häirinnyt, joten tasapainotus ja runkokiinnitykset ovat balanssissa. Ajovaloiksi projektiovalot ovat toimivat, mutta monen valinnaksi tulee varmasti LED-käyttöinen apupitkä tuohon keulalle, sillä putkeen kiinnittäminen käy varsin kätevästi ja silloin näkeminen muuttukin mainioksi.
Summaten
Accessin vauhtiversio on varsin valmis laite kaikenlaiseen ajoon, jossa siirtyminen, hupiajo ja keveät mökkipuuhat on pääpainolla. Lisäksi erittäin mainio hankintahinta edesauttaa perheneuvotteluiden edistymista kun kortti-ikä lähenee ja mökillä kaivataan kuskaamiseen vähän moottorivoimaa.
Muistiin merkitsi, Heikki Hautala