
Traktoreista on moneksi. Niitä on perinteisesti ollut maatalouden käytössä jo yli 100 vuotta ja nyt Suomessa oli rekisteröityjä traktoreita 424 658 kappaletta vuonna 2016. Käytännössä kaikki traktorit ovat rekisterissa ja siten niissä on myös rekisterikilpi. Kilven tunnistaa keltaisesta pohjasta ja mustista kirjaimista. Määrällisesti näitä laitteita on perinteisessä maatalouskäytössä, vaikkakin sen peltotyön ohelle on tullut lumityöt, metsätalouden kevyemmät tehtävät ja erilaiset siirtotehtävät mullalle, soralle ja muulle rakennusmateriaalille. Keskeistä tässä ajoneuvoluokassa on liikennevakuutuksen edullisuus ja katsastuspakkoa ei ainakaan toistaiseksi ole ulotettu tähän ajoneuvoluokkaan. Perinteistä maastomönkijää on saanut jo pidemmän aikaa erilaisina liiikenneversioina. L7e edustaa niistä liki sukupuuttoon häviävää, sillä liikennevakuutuksen korkea hinta, vuosikatsastus, ajoneuvovero ja 15 kw-tehorajoitus ovat melkoisia myyntijarruja. Siksi markkinoita hallinnoivat T-luokan ajoneuvot. Näitä löytyy T1- ja T3-luokiteltuina, jossa pääluokan määrää ajoneuvon paino. Lopussa oleva kirjain taas kielii ajoneuvon luokkakohtaisesta huippunopeudesta.

Näitä löytyy sitten T1a/T3a = 40km/h, T1b/T3b= 60km/h ja siitä versio, jonka huippunopeus on 80km/h. Jos huippunopeus on korkeampi kuin 60km/h, tulee liikennetraktori varustaa lukkiutumattomilla jarruilla. Liikenneturva on koostanut luokat kivasti yhteen oheisella sivulla
Can-Am pariuraan pikatestissä.

Can-Am oli Polariksen kanssa liki rintarinnan kertomassa julkisuuteen 80km/h nopeuden saavuttavista laitteista. Luokka siis varmasti kiinnostaa sekä kuluttajaa, että luonnollisesti maahantuojia ja jälleenmyyjiä. Kansa näet ostaa kun on uutta myytävää. Ja mikä ettei, kun laitteet ovat 10 vuodessa kehittyneet melkoisesti ja ennenkaikkea mukavuutta silmällä pitäen.


PariUraa testasi Can-Am Outlander MAX XT-P 1000 T3 ABS-mallia Raajärven lumisissa olosuhteissa ja pakko jo heti alkuun sanoa, että vaikka laite oli täysin vakio, niin FunFactor 1000 kuution ryydittämänä oli kiitettävä. Moottorin voima oli kertakaikkisen hienostunutta. Vääntöä oli alarekisteristä alkaen. Laite lähti täysin epäröimättä liikkeelle ja jatkoi erittäin määrätietoista kiihdyttämistä aina 105km/h asti. Vakiorenkain tämä on rakenteellinen huippu, mitä tuo laite kipitti GPS:ään. Nopeustesti toki tehtiin suljetulla kaivosalueella, sillä liikenteessähän tällä laitteella saa ajaa maksimissaan 80km/h, jos tiekohtainen nopeusrajoitus ja ajo-olosuhteet niin sallii. Raajärvellä kaikki oli lumen peitossa, niin emme päässeet pito-olosuhteissa testaamaan ajokkia kivikossa tai kalliolla. Mutta voiman ja ennakoivan ajon avulla laite kiipesi kaivosalueella kaikki mäet ja kinkamat ylös mitä vaan löysimme. Kun aloimme kikkailemaan ja pysäytimme Outlanderin mäkeen, joutui ABS töihin. Koska edessä ei ole erillistä lukkoa, huolehtii ABS / Luistoesto tästä tehtävästä. Lumi on aina haastava olosuhde pyörillä kulkeville ajoneuvoille ja etupään nypyttäminen on melko tuttu ilmiö kaikille, jotka ovat mönkijässä ajaneet umpilumessa. Sama tilanne on Outlanderissa. Voimalla toki voi tämän korvata ja sitähän tässä on, mutta maltillisesti kun yrittää liikkeelle, niin etupään ABS:t joutuu töihin ja nousua saatteli vienoinen jarrujen haju. Toki laite oli liki ajamaton, joten uutuuttaankin saattoi hieman tuoksahtaa. PariUraalla on kuitenkin sen verran huomioi harrastajaa, että varaosaksi pitkiin ajotapahtumiin kannattaa ottaa jarrupaloja mukaan.
Ajokäytös
Ajoimme kaivosalueen lisäksi laitetta lumisella hiekkatiellä. Tämä kyseinen yksilö on kertakaikkiaan paras ajettava tiellä mitä me olemme testanneet. Pitkä akseliväli, luokassaan loistavat 14″ vanteella ja 26″ koossa vyörengasrakenteiset ITP Terracross renkaat, johdonmukaisesti toimiva voimansiirto ja alusta. Edessä ja takana on uudet, tehokkaat FOX† PERFORMANCE SERIES 1.5 PODIUM† QS3 -iskunvaimentimet, jotka mahdollistavat jousituksen säädön kätevästi ilman työkaluja. Laite oli kuin liimattu lumiseen tiehen ja vaikka voimalla sen sai luonnollisesti irtoamaan tiestä, oli käytös pitkän akselivälin johdosta erittäin rauhallista. BRP on luonut mönkijän, jota voi kutsua kumipyöräiseksi junaksi. Outlander menee tiellä suoraan, ei vaadi kuljettajaltaan mitään ylimääräistä huomiota ja iskunvaimennus huolehtii vielä epätasaisuuksista asianmukaisesti. Ajokäytöksestä on annettava kiitettävä arvosana. Lisäksi tässä ajoneuvossa kulkee kuljettajan lisäksi toinen mukana, joten varmasti saavuttaa mielenkiinnon kuljettajissa, jotka kaipaavat mukavuutta ja matkaominaisuuksia ja kuitenkin sillä voi tehdä tarpeen vaatiessa kaikki työtehtävät. Jarrutuksissa ABS tuli mukaan ja jarrutti kävelynopeuteen, kunnes lukitsi pyörät. ABS:n olemassaoloa ei jarrukahvasta huomaa, toisin kuin autossa se tuntuu jarrupolkimessa.
Varusteet
Vakiona on 1361 kiloa vetävä WARN vinssi ja mielestämme varsin tyylikkäät 14″ Beadlock-alumiinivanteet. Beadlock-tyyppinen vanne lukitsee renkaan vanteeseen kiinni ja irtoaminen on liki mahdotonta. Melko ainutlaatuista vannetekniikkaa vakiolaitteessa. Moottori puskee 82 Hv variaattoritoisen kaksialueisen voimansiirron läpi ja ohjauksen keveydestä huolehtii 3 asentoinen tehostin.

Ulkonäkö on huoliteltu maalatuilla kattteilla, joten ulkonäkökin pysyy huoliteltuna pitkään. Hinauskapasiteetti on 750 kg jarrullisella perävaunulla ja 335 kg jarruttomalla perävaunulla.
Traktorille ominaiset Vetokoukku sekä perävaununpistoke ovat vakiovarusteita ja lukittu polttoainekorkki pitää aktiivisimmat ES-Jonnet poissa polttoainevarkaista. Vaikka nykyään on muotia tehdä ajovaloista LED-käyttöiset, on Can-Am:n valot erinomaiset. Näillä pärjää alussa mainiosti, vaikkakin monesti näihin se LED-bar löytääkin keulille avustamaan pimeässä ajamista. Nykyään kun vielä valoja saa olla paritonkin määrä ja E-hyväksyttyjen valikoimaa on riittävästi, on se melko varma ensivaruste.
Matkustajan paikka on muuntuva, sillä Outlander™ MAX™ muuntautuu hetkessä yhden hengen ajokista kahden istuttavaksi. Yhden hengen istuimen taakse jää reilusti tilaa lastata tavaraa mukaan, ämpäreistä mottorisahoihin, kun taas kahden hengen istuin tarjoaa matkustajalle mukavat oltavat.
Lisäksi PariUraa suosittelee kaikille kunnollisen pohjapanssarin hankintaa uudesta lähtien. Se auttaa maastossa etenemisessä ja suojaa luonnollisesti laitetta ihan eri tavalla kuin vakiona oleva muovinen roiskeläppä.
Premium-traktori
Rattiohjattuna Polaris General on Premium -arvosanan jo pikkutestissä ansainnut, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun sarviohjattu mönkijä tuntuu premium-luokan ajoneuvolta. Kaikki toimii jouheasti, moottorin käyntiääni on pakoääninen sivistynyt ja kokonaisuus mittaristoineen ja ajoasentoineen on mainio.
Odotammekin innolla, että saamme Renegaden tai Lyhyen Outlanderin Askolaan testiin. Siellä pääsemme kalliokikkailemaan ja lyhyenä laitteena on omiaan puhuttelemaan myös toiselaista harrastakuntaa.
Muistiin merkitsi Heikki Hautala ja ajoharjoitteet Maxim ja Darth