Polaris mönkijät 2017
Kesällä kun Suomessa pidetään heinää huulessa ja virutetaan varpaita vedessä, on Amerikan mailla lanseerattu Polaris 2017 ATV-mallisto. Uuden malliston suurimmat muutokset koskevat ns. Big Bore luokkaa, jossa ulkonäkö on yhtenäistynyt ainakin etuosastaan tuonne Side-by-Side suuntaan. Valot ja keula ovat virtaviivaistuneet silminnähden ja maastoajon kannalta tärkeä etuylitys on ollut aikaisemminkin todella pieni ja nyt uutuudessa vielä pienempi. Sivukuvasta päätellen negatiivinen.
Sportsman 850 ja 1000
Moottorina sykkii tuttu ProStar-moottori, joka on kaksisylinterinen ja löytyy kahdessa kokoluokassa. 850 kuutiosenttimetrisenä, 78 hevosvoimaisena ja 952 cc, 90 hevosvoimaisena. Varsin tervetullut ominaisuus löytyy tehonhallinnan puolelta. Laitteessa on 3-tasoinen tehonhallinta, jonka mukaan laitteen saa sportti-, vakio- ja työtilaan eri tarpeen niin vaatiessa.
Tuttu Lock and Ride lisätarvikkeiden kiinnitysmekanismi toimii uusissakin malleissa ja edestä sekä takaa löytyy reilu 20 litran säilytystilat vakiona. Näillä pärjää jo varsin pitkälle.
Tukivarret on 1000 mallissa kaarevat, joten High Lifter:n erikoismallin suunnittelua on hyödynnetty myös vakiolaitteissa. Tukivarret eivät kolise niin kelposti kiviin ja maavara on reilu. Sportsman 1000 mallissa ohjaustehostin on vakiona ja 850 kokoluokassa se löytyy SP-varustemallissa, jossa vanteet ovat myös alumiiniset. Pakoputki on 1000-sarjalaisessa ruostumatonta terästä ja mittaristossa Bluetooth yhteys. Mitä yhteydellä tekee, ei ole vielä materiaalista selvinnyt.
Muoviosat maalattuja ja värejä on useita. Kuparinvärinen oli todella hienostunut kuvien perusteella Valaistus edessä noudattaa perinteistä halogeenilinjaa yhteensä 150 watin tehoilla, mutta takana on progressiiviset LED-valot. Myös Amerikanmallinen yhdistetty muki/matkapuhelinteline löytyy etulokasuojan juuresta.
Tavaratelineet on teräsvahvistetut ja siirrettävät kahvat löytyvät nyt paikasta, joka on auttajalle mukavampi.
Lontoonkieliset sivut uutuuksista löytyvät täältä
ACE 900 XC
Polariksen muutama vuosi sitten lanseeraama kapea, yhden istuttava, mutta rattiohjattu malli on saanut tehokkaamman 875 kuutiosenttimetrisen ja 78 hevosvoimalla varustetun moottorin.
ACE:ssa on ohjaustehostin, Walker Evans säädettävät iskunvaimentajat ja 4 levyiset jarrut vauhdin hillitsemiseen. Rengaskoko on jo vakiona mainio 27″
Eturenkaat 27 x 9-12; GBC Dirt Commander ja takarenkaat 27 x 11-12; GBC Dirt Commander. Vanteet ovat alumiiniset.
Myös ACE 900 XC mallissa on Bluetooth kytkentäinen mittaristo. Vakiona on nyt ovet, jotka ovat tervetullut ominaisuus verkkojen sijaan. Ratti on tilttimallinen sisäänkäynnin helpottamiseksi.
Lontoonkieliset sivut löytyvät täältä.
RANGER XP® 1000 EPS
Amerikan mailla erittäin suurta suosiota saanut Side-By-Side mallisto on myös luonut nahkaansa. Ranger on mallistossaan laajentunut ja nyt saatavilla mm. “syvän mudan bilevaunu” , johon mahtuu rinnakkain kolme vauhdinhurmasta nauttivaa hurjapäätä.
Renkaina toimii 28″ Outlaw 2 malliset renkaat koossa:
Eturenkaar 28 x 9.5-14; Outlaw 2
Takarenkaat 28 x 11-14; Outlaw 2
Moottorina toimii 999 cc Twin ProStar ja menoa hillitsee 4-levya, joista etulevyt kahdella työsylinterillä varustettu. Voimansiirtoa on vahvistettu ja välityksiä muutettu “syvään mutaan” toimivaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa tiheämpiä välityksiä, jotka ovat maastolaitteissa aina tervetulleet.
Koko Ranger -mallisto uutuuksineen löytyy täältä
RZR- ja Polaris General-mallistoon joko ei tule muutoksia tai niiden julkaisu on myöhemmin, mutta nykyiseen mallistoon voi tutustua oheisista linkeistä: RZR ja General
Muistiin merkitsi: Heikki Hautala
Näyttää samalta kuin Polariksen viime vuoden axys kelkoissa.
http://www.polaris.com/en-us/atv-quad/sportsman-xp-1000-stealth-black/build#bq-part-information
Audio-Tech kohdasta:
POLARIS INTERACTIVE DISPLAY 2.0 (PIDD) & Install Kit
2880536, 2881554
High resolution, 4.3” full color LCD display
Bluetooth™ connectivity allows you to pair your smart phone and check missed calls,
text message, battery life and signal strength
Diagnostics screen displays vehicle fault codes (NEW: Voltage and engine temp faults
will pop up and turn red at critical levels)
GPS Connectivity offers exact location information including elevation, latitude/
longitude and compass bearings
Control of Bluetooth™ audio media streaming with track and artist display
Backup camera display (If enabled and supported by hardware, will be shown when
shifting to reverse.)
Forward camera display (If enabled and supported by hardware, will be added to the
main screens when cycling using the far left button)
Exporting capabilities for created tracks and waypoints from the display to USB drive
Course up arrow option with rotating background map now available
Distance to a selected Waypoint shown on the Map screen
Automatic Day/Night Brightness change based on time of day and day of year
New riding screen with increased visibility to important diagnostics, gear indicator