Slingshot  -> Polaris Industries

Polaris tunnetaan maastokelpoisista ajoneuvoista, oli alla sitten hiekkaa, mutaa, suota tai lunta. Osa ajoneuvoista on vielä tarkoitettu paikkoihin, missä ei voi oikein liikkua ilman asetta… ja nyt en tarkoita Texas-nimistä osavaltiota Ameriiikassa. 1024px-Polaris_snowmobile_1965

Onhan tuo valmistaja jo vuodesta 1955 asti valmistanut maastokykyisiä ajoneuvoja ja nyt taitaa olla ensimmäinen todellinen road legal maantielaite kyseessä. Toki on crossivermeistä tuunattu supermotoja, mutta se siitä. Emoyhtiön nimissä on myös muitakin katulaitteita, kuten Indian- ja Victory Indianmoottoripyörät, mutta kirjoitetaan niistä sitten, kun se viidenkympin kipinä iskee siihen suuntaan. Kettula, Keep Pushing !

Tänään ytimenjatkeena Polaris Slingshot

20160826_091909274_iOS

Niin, Ritsa. Mutta tässä kohtaa ritsa tarkoittaa muotoa ja ripeää poistumista paikalta. Laite on siis L5 -ajoneuvoluokkaan rekisteröitävissä oleva avokulkuneuvo. Kenties bulevardi-sport-nimi on omiaan tälle laitteelle. Slingshot:n henkenä toimii amerikkalaista perinnettä kunnioittaen vapaasti hengittävä 2.4 L, 4 reikäinen, 173 hevosvoimainen rivimoottori. Joo joo, 4 sylinteriä puuttuu, mutta valveutuneet älysi jo. Maltillinen viritysaste, alle 800 kg painoa, vääntö erittäin hyvässä hallinnassa. Nämä mainitut on omiaan tekemään tästä laitteesta hauskan ajettavan. Hauska siis tarkoittaa tässä tapauksessa riittävän ripeää, helppoa ajaa ja pysyy turvallisesti näpeissä. Luistonesto sallii kyllä irtoamisen ja siten kiljahduksen kanssamatkustajan kurkusta, mutta lapasesta se ei lähde. Hupia siis kaikille.

Mitä tekoa ?

Mutta mitä tällä laitteella tekee? Jos ajattelitte sovittaa eteen lumikolaa tai taakse kuttaperkkalaatikkoa, niin sitten valinta on väärä. Tällä ei siis tee mitään…ja tekee ihan hulvattomasti. Allekirjoittanut ajelutti ensin oman perheen ja sitten perään naapurin 5 henkisen. Toistan itseäni, FunFactor 110%. Kirjoitin siis tämän jo aikaisemmin SoMeen 😉

2015-slingshot-slg-features-powertrain_reference

Mikä tässä sitten on ihmeellistä?

Lidl:n pihassa sain haastaa oikein kunnolla. Siis sekä pyörämiesten, että harmaan Skoda Octavian omistajan kanssa. Meillä oli kaikilla hauskaa ja kakarat väänsivät rattia, otti kuvia, laittoi ne whatsappiin ja vaimo oli nyreänä: Häh? No kun mies oli vienyt lapset lentokentälle hävittäjiä katsomaan, eikä valitsemaan viikonlopun karamelleja ja tuomaan kotiin saksalaisia vaihtoehtoja Cittarin tai ääsmarketin valikoimista.

Faktaa

Jos hetkeksi kuitenkin vakavoidutaan faktan äärelle. Siis 2.4 litraa vapaasti hengittävää tehoa, normaali ajoasento kuin avoautosta, 5 erittäin tarkasti kytkeytyvää vaihdetta, erinomainen kytkin, eli sallii ripeyden ja samalla matelun ruuhkassa pohkeen väsymättä hapoille. Alle 800 kg painoa ja 3 rengasta. Rengastus on siis ainakin koeajomallissa Kenda:n mallistosta olevat maanteille soveltuvat renkaat. Edessä leveyttä 225 millimetriä ja profiilia 45 18” vanteessa.

2015-slingshot-slg-features-style_reference

Takana taasen sivuttais- ja vetopitoa hoitaa 255 millinen, 35 sarjalainen ja 20” tuumaisella vanteella pyörivä Musta. Renkaat ei anna yhtään anteeksi, jos asfaltilla on edes pienikin kivi. Tuntuu. Meni muuten hetki, että oppi suomalaisen säästötalkoiden runteleman asfaltin reikäpujottelun. Ei passannut laittaa kuoppaa eturenkaiden väliin, koska takakumi putosi siihen heti hetken päästä.

2015-slingshot-slg-features-ride-handling_reference

Alusta on mielestäni juurikin sopiva kokonaisuuteen. Joku voisi virittää sen Caterham:n kovuuteen ja tehdä siitä ihan mikroauton. Ei, se ei tämän ajoneuvon alustaksi sovi. Alusta on toki napakka ja mahdollistaa jopa radalle.com viikonloppuihin ja ajotapahtumiin osallistumisen, mutta sallii samalla ajamisen niihin lähiöiden nopeudenhidastimiin. Ei irtoa tekarit tai helise irtorahat taskuista taipaleelle.

 

Taakse voimaa välittää normaali levykytkin, jota operoidaan kuin Toyotassa konsanaan. Ihan normi kytkinpedaali mukana viihteessä. Välissä on H-kaaviota noudattava 5-vaihteinen manuaali, jossa 5:s vaihde on maantielle soveltuva jos haluaa säästää Bensiiniä. Moottori vetää mukisematta tämänkin, mutta silloin FunFactor putoaa Toyotan tasolle. Pidä siis kierrokset päälle 4000 ja jo hymy irtoaa. 2015_Polaris_Slingshot-beltViimeinen metri hoituu hammashihnalla.

Ja se hupi vain jatkuu. iPhone kiinni audiojärjestelmään ja Parhaat Rock-biisit lista soimaan Spotify:sta. Audiokeskuksen käyttö onnistuu hanskat kädessä ja puhelin voi majailla säänkestävässä hansikaslokerossa. Kaiuttimia on peräti 3 kappaletta eri taajuuksia hoitamaan ja äänenvoimakkuus hoituu automaagisesti, kun Funfactor kasvaa ! No, ei ne ihan kotihifiä ole, mutta takaa näyttävyyden. Radiossa sen verran omituisuutta, että FM-taajuuksilla vain parittomat megahertsien pilkun toisella puolella oli kuunneltavissa. Ameriikassa tämä on standardi, mutta onko säädettävissä, jääkööt kommenttikenttään spekuloitavaksi.

Tylsää? Lue loppuun!

Tylsin osuus. Polttoainetta kului n. 9l/100km ja silloin kaasupolkimen asennot olivat kuin taannoin markkinoilta poistuneen elektroniikkaliikkeen logon ON-OFF. Kenties nämä pienemmälläkin voivat liikkua, mutta silloin FunFactor ei ole 110%. Tällä koeajossa olleella kappaleella oli ajettu yli 8000 km ja kaikki palikat oli kohdillaan. Ei kolinoita tai notkumista missään. Etupään A-tukivarsisto on alumiinivalua ja siellä jämerää tasoa oleva kallistuksenvakain. Takana sellaista ei tarvita. Eturenkaat olivat vielä tikissään, mutta takarenkaalla en enää tohtisi rankkasateeseen lähteä.

Point and focus !

Tero, Public DSL20160826_120356177_iOS

Polaris Slingshot on erilainen ajoneuvo. Se on kuin rekisteröitävissä oleva BatMobile. Yhtä rohkea ja samalla sarjakuvamaisen amerikkalainen. Tämänkaltaisia laitteita Suomi ja maailma kaipaa, kun vääjämätön kalenterimme taapertaa kohti adventtisohjoa. Silloin kai Kettula työntää alle kumihihnan.

 

Muistiin merkitsi, Heikki Hautala

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.