Polaris Sportsman XP 1000 T3B-traktori

20160814_084258815_ios

Suomalaisen yhteiskunnan pitäessa huolen L7E-ajoneuvoluokan myymättömyydestä, on onneksi meillä kuitenkin mahdollisuus tieliikennekelpoiseen mönkijään, kun sellaiseen on tarve. T3-luokan Traktoreiden myyntilaston kärjessä on jo pitkään paistatellut Polaris eri malleillaan. Mallisarja ulottuu lasten mönkijöistä ja  keskiluokan (500cc) perusmalleista aina tuonne rinnakkainistuttaviin huippumalleihin. Kaikki kuitenkin on yhdistänyt 40km/h huippunopeus, joka on nykyisin toteutettu Polariksessa sähköisesti ja se toimii erinomaisesti. Nopeuden leikkaus käy huomaamattomasti ja erittäin pehmeästi.

 

T3b- 60km/h huippunopeuden mönkijätraktori

20160814_082319805_iosNyt mallistoon on tullut uusi, huippumalliksi luokiteltava Polaris Sportsman XP 1000 T3B. Siis tuo luokittelun viimeinen B-kirjain erottaa sen muista. T3B-luokan ajoneuvo saavuttaa 60km/h huippunopeuden ja vaikka 20km/h ei järin suurelta erolta tunnu, niin ajofiiliksessä ja etenemisessä on kuitenkin merkittävä ero. Toki Mönkijän ominaisessa maastossa ja työkäytössä tällä rajoituksella ei juuri ole merkitystä, mutta esimerkiksi GNCC-tyyppisessä kilvanajossa 100km/h on ihan perusteltua.

Toteutus

Tässäkin Polarikspolaris-xp-2026746_l_e03f1a97b166968ben mallissa nopeuden rajoitin on toteutettu mallikkaasti ja se tuntuu toimivan logaritmisesti. Ensin käytössä on kaikki teho. Nopeuden noustessa 40km/h paikkeille, tehoa jo hieman rajoitetaan ja nopeus tasaantuu huippunopeuteen todella mallikkaasti ja pehmeästi. Kuitenkaan Etelä-Savon maastoissa eteen tulleet mäet ja 400gk peräkärry ei aiheuttanut nopeuden laskua, joten toteutus on mallikelpoinen. Vetokoukku on nykyään ihan perus pallomallinen ja edessä ei ole penkkaan töksähtävää etukitaa/koukkua.

Ajopaikalta

Mönkijä on varsin hiljainen, vaikka ei nyt ihan saman maahantuontikonsernin japanilaismallia tavoitakkaan. Pakoäänet ovat mukavan matalat ja tämä ei naapurustossa ainakaan äänien suhteen aiheuta pahennusta. Aidosti kaksipaikkainen mönkijä sai kiitosta takana istuneelta nuorisolta. 20160814_082235064_iosTaaempi istuin on huomattavasti kuskia korkeammalla ja siten mahdollistaa hyvät näkymät kaikkiin suuntiin. Myös apukuljettajan kahvat sai kiitosta. Lämmitys vielä, niin talviajokaan ei tuota tuskaa. Kuljettajan paikka on ryhdikäs ja penkillä istuu mielellään. Siinäkin asetukset ovat menneet maalaisjärjen suuntaan ja kaikenlaiset traktoriviritykset loistavat poissaolollaan. Aikanaanhan toisen merkkisissä traktoreissa nähtiin jopa hengenvaaralliseksi luokiteltavia jousitettuja istuimia, joiden sokkeloihin saapas saattoi jäädä jumiin. Kaiken kaikkiaan ergonomia on kohdallaan ja 100 kilometrin matka ei tuottanut mitään tuskaa kertamatkana. Itse raksittaisin lisävarustelistalta tuulilasin vielä maantieajoa ajatellen. Ensimmäinen koeajopäivä meinaan sattui päivälle, jolloin Esteri esitteli osaamistaan!

Ajossa

Polariksen jousitus ei tuota pettymystä. Olen aina ollut mieltynyt Polariksen todella mukavaan ja pehmeään jousitukseen. Se nielee nimismiehenkiharat ja muut epätasaisuudet muitta mutkitta. Myös laitteen varustukseen kuuluva ohjaustehostin toimii hienosti. Paikallaan todella kevyt ja pitkäkään metsälenkki ei rasita pääsääntöisesti näppäimistön takana työelämässä viihtyvää konttorirottaa. Maantiellä ajoneuvo kaksipaikkaisena ja pitkällä akselivälillä on rauhallinen ja määrätietoinen etenijä. Näillä yhdistelmillä metsäautoteillä viihtyy ihan mallikaasti. Kuljettajan istuinpaikka on myös kapea ja se on pitkittäin asennetun moottorin ja siten kuljettajan ahterin alle sijoitun variaattorin. Voimalinja on siis kapea ja se on mainio asia mukavuuden kannalta, kun ajoneuvoa ajaa seisaaltaan.20160814_082318438_ios

Maantiepainotteisen koeajon osalta voin todeta, että erittäin mukava ja laadukas Traktori kyseessä. Tehojen suhteen suoriutuu varmasti kaikista työtehtävistä, sillä Polariksen lyhyt vaihde on todella tiheä, joten variaattorin hihnallekin voi ennustaa pitkää ikää.

Varusteita

Polariksen varustus on kattava ja olen itse aina pitänyt Polariksen etulaatikosta. Sinne on mukava harrastemielessä laittaa kaikki päiväretkellä tarvittava ja näin erillistä laukkua ei välttämättä tarvitse lainkaan. Kun sen sammuttimen saisi vielä lisävarusteena siten, että pysyy kyydissä ja olisi helppo irroittaa ja kiinnittää. Tämä sammutin on ainakin omissa ajotapahtumissani pakollinen ja sen kiinnittämisen kanssa kaikki harrastajat aina taistelevat merkistä riippumatta.

Mittaristo on mainio ja nopeuden seuraaminen on helppoa. Tällä kertaa myös Polariksen tavaramerkki, eli ohjaustangon valo ei ole peitetty mattamustalla teipillä, vaan se toimii erillisellä kytkimellä ja tämä on hyvä muutos. Varsinaista valotehoa en päässyt testaamaan. Tämän hintaluokan mallissa toivoisi jo olevan ajovaloissa LED-tekniikkaa. Takana sellaiset jo on. Toki varustelistalta valoja saa kaikenlaisia ja moni sellaisen laittaa kaikkiin kulmiin. Joskus tuntuu, että porukalla lähtee vähän lapasesta ja keulassa loistaa pitkälti yli 100 wattisia LED-tankoja. Eteen näkee kyllä hyvin ja pitkälle, mutta sitten sivuun tai taakse ei lainkaan. Itse pidän 20-60 wattia riittävä. Etuvilkkujen sijainti ja jäykkä toteutus tulee saavuttamaan jälkimarkkinointipäällikön suosion. Sen verran arassa paikassa sijaitsevat. Varusteet ja kuvasto löytyy tämän linkin takaa: KLICK

Ulkoasu

Mallin ulkoasu on todella huoliteltu, sillä maalatut katteen istuvat siististi ja mikään paikka ei irvistä. Luksus-look on ihan kohdallaan. Polariksen lisävarustelista on kertakaikkisen kattava ja jokainen saa vpolaris-sportsman-1967142_b_3661c97913412486arustelulla ajoneuvosta mieleisen ja ennen kaikkea tarkoituksenmukaisen. Kaikki kalut aseista moottorisahaan kulkee mukana omissa telineissään. Vakiovarustukseen voisi kuulua näillä Suomen korkeuksilla kahva- ja peukkulämmittimet. Niiden avulla pärjää kevyemmilläkin hanskoilla. Ne siis kannattaa hankinnan yhteydessä rastittaa varusteiksi mukaan.

Mallisarja

13873077_10154067644505910_2763005814658328714_nT3b-mallisarja kattaa kaikki mönkijätyypit. Tämä kirjoituksen kohteena oleva malli on selkeä kartanon herrasajoneuvo, jolla myös renki saa kaikki työt tehtyä mukavasti ja vaivatta. Scrambler:lla saa vauhdikkaammat fiilikset ja normaali Sportsman on sitten jokapaikan työjuhta, mutta hieman lyhyemmällä akselivälillä, joten ketterämpänä löytää oman käyttäjäkuntansa. Loppuun vielä maininta, että kaikki kolme ovat kaksipaikkaisia.

Traktorissa on 60,2 Kw tehoa, joka riittää varmasi kaikille työkäytössä ja hupiajelussa. Laturin huipputeho on 575 wattia, joten lisälaitteitakin voi melko huoletta käyttää.

 

polaris-sportsman-1824739_b_d98e5e269e4e5270Renkaina on 26 x 9-14; Polaris PXT ja 26 x 11-14; Polaris PXT. Ne ovat Carlislen valmistamat mutta Polariksen merkillä. Akku on 18 Ampeerituntinen.

 

 

 

 

Uusi luokka ja sen ajokorttivaatimus on aiheuttanut kovasti keskustelua eri foorumeilla. Näillä näkymin laissa on hieman kulmikkuutta ja tätä T3b ajoneuvoa saa ajaa LT-kortilla ajokokeen suorittanut 15 vuotias, mutta B-kortilla ajava 49 vuotias ei. Palaan tähän aiheeseen vielä erillisessä artikkelissa, kunhan Trafi:n yli-insinööri on laitettu tiukoille.

 

Muistiin merkitsi, Heikki Hautala

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.