Aasianrautaa

Kun Facebook:n tai muun sosiaalisen median palstoja selailee, niin käyttäjäkunnalla on jotakuinkin Brittisarjamainen ”kahden kerroksen väkeä” asetelma merkkilaitteiden ja ”muiden” välillä. Sama toistuu Esson paarin pyöreässä pöydässä. Yleensä mielipiteet ja tunnelmat koneista sähköisissä välineissä kertaantuu ja jos jossain koneessa on jotain sanomista, niin nehän sitten jatkossa kaikki läpeensä sitä itseään, koska kokemuksia on niin paljon… harvemmin vaan nämä kokemukset ovat omakohtaisia.

Askolassa ensikosketus maastoon. Hyvin nousi sähkölinjan porrasnousun. Big Horn:ssa on loistava kalliopito ja keskipakokytkimen ansiosta voimanannostelu on helppoa.

Oli siis hetki Sumekon kanssa laittaa laite testiin ja otettiin se isomukisin, eli 781 kuutiosenttimetrinen ja yksi sylinterinen Access Adventure 800 Syksyn kestävään testiin. Testaajina toimi allekirjoittanut maastoajon osalta ja saman talouden lukioteini Järvenpää-Tuusula-Järvenpää kouluajojen osalta. Saattoi siinä joku piparirallikin olla kyljessä, mutta tiedä noista.

Hyvin tulee perässä mökkitielle sopiva ATV-Expertin monitoimikärry ja lana.

Maastotestien osalta ajettiin rookieryhmän kanssa Askolassa koko kierros ilman alkuperäistä kummempaa panssaria ja hyvin selvittiin…vähän muovia keulasta kolhiintui…. Loput kilometrit sitten pojan persauksen alla. Sen persauksen alla on sitten oikeasti 2 paikkainen penkki, sillä tehtaalla on peruspenkin jatkoksi laitettu 10 senttinen jatkopala. Lisäksi astinlaudat on muotoiltu kahdelle. Takana pelkäävälle on nostettu omat, 15 cm korkeammat korokkeet, joten tällä matkustaa 2 oikein mukavasti. Samalla huomautettakoon, että kyse on kuitenkin lyhyestä, eikä Maxi-mallista. Ketterä kaksipaikkainen siis kyseessä.

Ohessa videot

1000km takana ja 3200km takana

Perusteet kunnossa

Kun Access:n sielunelämään tutustuu hieman tarkemmin, on aasialainen sukulaisuus esillä. Yamahasta jo vuosia tuttu vetotavan valinta ja etulukon käyttö tapahtuu vahvasti samanlaisella käyttökytkimellä. Kun taasen moottorin ulkoista habitusta tutkii, on sielläkin ulkonäkösukulaisuutta Yamahan 686cc koneeseen. Kuutioita on vaan vajaa 80cc enemmän.

Bighorn rengas ei tuhoa nurmikkoa ja taas keskipakokytkin oli elementissään.

Vetotapa 2wd ja 4wd välillä valitaan sähköisellä painonapilla ohjaustangon oikealla puolella ja samaan tapaan valitaan etuperän 100% lukko. Varmistusvipu sivuun ja nappi ylös. Kytkeytyminen oli liki välitön ja kertoo mekaanisten osien sopivuudesta toisiinsa. Mitään rutinoita tai murheita ei maastoajojen aikana esiintynyt, joten mainiosti toimii tämä osa voimalinjasta. Loput on voimalinjasta melko tuttua, eli hidas ja nopea ajoalue, edessä takana kardaanivetoiset perät, jotka välittävät vakionopeusnivelien kautta voimaa erillisripustettuihin renkaisiin. Jousitus on toteutettu A-tukivarsin joka nurkassa. Ensiövedosta huolehtii kaiken kurittamisen kestävä kireä variaattorin remmi ja öljykylvyssä oleva keskipakokytkin. Tämä on aina mainio kombo, kun ajoharrasteena on kaikenlainen tarkkutta vaativa ajo sekä perävaununveto. Keskipakokytkin kestää luistattaa liki mielin määrin kuormaa vasten, ilman että variaattorin remmi savuasi ja vaurioituisi täristäväksi tai jopa poikkeaisi. Maavara on 30 cm ja jousitus on varustettu esijännityksen säädöllä. Edessä tuli pidettyä 2 napsua nollasta ja takana nollissa. Koska laite on kaksipaikkainen, voi takapäätä jäykistää, jos ajossa on jatkuvasti pari junnutonnia.

Onnellinen Lukiolainen.

Tekniikkaa

Access luottaa polttoaineen annostelussa Bosch EFI tekniikkaan ja sen puolesta voidaan sanoa, että 7,2l/100km keskikulutus on kohtuullinen. Lähtönopeus oli jokaisena kouluaamuna sellainen, että välillä piti oikein aiheesta keskustella. Maastoajon kulutusta ei mitattu, mutta 7h ajoa ja 2 palkkia vajosi mittarista. Säiliönä on vakuuttava 21 litrainen, joten ihan alvariinsa ei tarvinnut käydä ABC:llä tankkaamassa, jonne Teinille oli luotu mahdollisuus käydä tankkaamassa sähköisesti ABC-äpillä tyyliin ”Pappa Betalar” Tämä on hyvä ominaisuus, jos vaikka olisi tilapäinen valuuttavaje omalla tilillä. Pääsee teini kotiin lihapatojen ääreen ajamalla kävelyn sijaan. 3200 kilometrin aikana paloi polttoainetta 230 litraa, joten koulun logistiikkakuluiksi muodostui reilu 300€. Onko se sitten paljon tai vähän, niin se tulee jokaisen arvioida itse. Itse laitteen markkinahinta näyttää tätä kirjoitettaessa asettuneen n. 7900€ ympärille. Oikein mainio hinta markkinoiden isoimman yksimukisen tittelin kantajalle. Kaasua annostellaan edelleen vaijerivälitteisesti, joten Drive-by-Copper loistaa vielä kaikissa aasialaisissa merkeissä poissaolollaan. Laite käynnistyi kaikissa syksyn olosuhteissa moitteitta ja pakkasella käytiin -8 asteen tietämillä. Jos laitos tulee jatkuvaan ajoon, on jonkinsortin lohkolämmitin paikallaan ihan moottorin kulumisen takia. Koskee kaikkia laitteita, ei siis pelkästään kirjoittamisen kohteena olevaa. Vain kaksi kertaa jouduttiin käyttämään itse laitteesta johtuen työkaluja. Ensin kun tulppa sippasi ja toisen kerran käsijarrun vaijerin säätöön. Kustannuksen tästä 4,90€.

Täytettä vajoihin.

Mittaristo on pienehkö, mutta siitä selviää kaikki oleellinen, huoltotarvetta myöden. Nopeus on digitaalisena ja kierroksen analogisena mittarina. Laite kertoo kellon, lämpötilan, jännnitteen polttoainemäärän jne. Riittävä mittaristo arjen tarpeisiin.

Kaikki tarpeellinen kompaktissa muodossa.

Alustasta

Vanteet on alumiiniset ja vakiorengastuksesta tulee isot pisteet. Maxxis Big Horn on erinomainen rengas, kun haetaan kumia sekakäyttäjälle. Kumi soveltuu erinomaisesti maastoon ja märkiin olosuhteisiin, kunhan mutaa ei ole pohjia myöden. Se ei riko tuhottomasti nurmikoita ja kestää asfalttia todella hyvin maastorenkaaksi. 3200 kilmetrin aikana renkaan kuluma oli noin 30% ja eturenkaissa ilmeni tyypillinen nappularenkaan vinoksi kuluminen. Jos näillä ajaa sievästi, pääsee 10000km lukemiin, ennenkuin on rengaskauppaan asiaa. Renkaan on maltillisen kokoiset, eli 25×8-12 edessä ja 25×10-12 takana. Tuumakokoa voi kasvattaa 2″, mutta sen suuremmissa muutoksissa sitten kannattaa jo variaattorin ominaisuuksiin kajota ja varmistaa välityksien pitäminen lyhyenä vähän isommillakin moottorin kierroksilla.

3200 km ja renkaan oikein hyvässä kunnossa.
Takana koko 25×10-12 ja joka nurkassa levyjarrut.

Jarruina toimii ympäri nestekäyttöiset levyjarrut, joten nykyaikaiset nopeudenhillitsimet on paikallaan, kun 60km/h ajoneuvoluokan sallitusta nopeudesta hidastetaan. Jarrut toimii ilmeettömästi ja niiden toimintaan ei tarvinnut kiinnitää käsijattua lukuunottamatta huomiota.

Varusteet

Vetokoukku ja perävaunun pistoke on vakiona takana ja sellainenkin erikoisuus löytyy kuin takasumuvalo. Kehoitin sääntöjen vastaisesti pitämään sitä päällä jatkuvasti, jotta oma näkyvyys muille kulkijoille olisi taattu. Takana valaistuksesta huolehtii esimerkillisesti kokonaan LED-toiminen Parkki-Jarru-Vilkku-kombo ja edessä projektorikäyttöiset halogeenivalot. Valoilla pärjää oikein mainiosti liikenteessä, mutta rinnalle oli kuitenkin laitettava varaston periltä tieliikennehyväksytty lisäpitkä, jotta bongaa peuran aamuhämärässä ennen kuin siihen törmää pahki. Etuvilkut oli integroitu muovisiin koristeisiin ja ne sai ensimmäisen 30 minuutin aikana osuman maastossa, joten poistimme ne ja samalla siirsimme vilkut puskurin päälle osumasuojaan. Kustannukset 0€, sillä Ikean keittiörempasta jäi kourallinen L-rautoja yli.

Sekä vesi- että öljy jäähtyy.
Kulissin kautta toimiva vaihteisto. Hieman alussa uutuuden jäykkyyttä, joka poistui 3200km aikana.

Tarakat on konstailemattomat putkimallit ja niihin saa universaalisti kiinni ihan mitä vaan. Varsinaisten merkkikohtaisten varusteiden määrä on pieni, mutta aftermarket-kaupasta saa sitten vaikka mitä ja vaan. Keulilla on 3500lbs, eli 1587kg kiloa vetävä vinssi. Vinssi on vakiona vaijerilla ja rullakidalla ja toimi koko koeajon moitteita. Toki vaijeri vaihtui naruun ja rullakita liukukitaan ja koukku IKH:n isompaan keltaiseen ja rosterisakkeliin. Kustannukset yhteensä 50€

Varsinainen jäähdytys ei ole mikään varuste, mutta kun lisätään rinnalle öljynjäähdytys, ollaan jo mainitsemisen arvoisessa varusteessa. Hitaassa ajossa kaikki jäähdytys on tarpeen ja siksi onkin hyvä, että Access on tehtaalla asentanut kokonaisuuteen öljynjäähdyttimen. Tämäkin kertoo ainakin ajatuksesta, että laite olisi tarkoitettu pitkäikäiseksi.

Vakiona3500 lbs vinssi ja omista varastoista naru ja kita. Kaveriksi vielä IKH:n koukku ja sakkeli. Kustannukset 50€. Suosittelen!

Vakiona on myös kahvasuojat, joten hieman pidemmälle syksyyn pääsee, ennenkuin tarvitsee kahvalämmittimiä. Talvella ne on kuitenkin ehdoton lisävaruste, joita saa jälleenmyyjiltä.

Edessä on pieni säilytystila, jonne menee 2 litran verran tavaraa. Säilytystilaa siis voisi olla vakiona enemmänkin, mutta toisaalta sen tarpeen paikkaa nopeasti vaikkapa takatarakalle asennettavan tarvikelaatikon avulla. Niitä saa aina 50€ ylöspäin.

Vakiona LED-sumuvalo. Näkyy todella hyvin liikenteessä.

Jos kuljettajaksi valikoituu allekirjoittaneen muotoinen konttorivartalo, aina mukava asia, että mönkijä on varustettu ohjaustehostimella. Se samaan aikaan keventää ajamista ja vaimentaa maastossa iskuja huolimattomista ajolinjoista johtuen. Tehostin on maltillinen ja säilyttää ohjaustuntuman niin maastossa kuin maantiellä.

LED takavalot. Erinomainen vaihtoehto perinteisille polttimoille. Myös perävaunun sähköt ja koukku vakiona.

Maastoon ja maantielle

Maastossa ajettaessa kaikki toimi ja käyttäytyi kuten pitääkin. Jousitus oli normaali ja otti normaaliajon kaikki iskut vastaan moitteitta. Jos mielii GNCC-ajoon, niin sitten valikoimista kannattaa katsoa vähän napakammin vaimentavaa mallia. Muistutetaan että GNCC on maastossa ajettava Enduro-tyyppinen nopeuslaji, joten tyyliin pitää valita sopiva alusta. Keulan etuylitys vaatii vähän huomiota, sillä varsinkin keulan muovikoristeet kolhiintuvat kivikkoon. Muutoin etuylityksen kanssa pärjää. Pieni osuma kiveen halkaisi astinlaudan ja lokasuojan alaosan, mutta maastoon PariUraa suosittaa aina kunnon pohjapanssaria, joka testin jälkeen on tullut saataville. Panssarit valmistaa maineikas Iron Baltic ja ne on saatavilla Access-kauppiailta.

2wd ja 4wd valinta sähköisesti.
Sähköisesti ohjattava 100% etutasauspyörästön lukko.

Normaalikäytössä Access:n alusta toimii moitteitta ja yllätyksettömästi. Maantiellä käytös on kuin Maxi-mallin. Laite kulkee suoraan ja johdonmukaisesti, eikä mitään venkoilua esiinny edes urissa. Aiemmin mainittu keulan esijännityksen kiristäminen on paikallaan, jos kuljettajalla elopainoa lähellä 100kg.

Tekniikassa tiettyä sukulaisuutta.

Summaten

Access on ollut markkinoilla nyt muutaman vuoden ja omaa vahvan perustan. Sumeko on vankka ja osaava maahantuoja ja mallistossa on 2wd 110cc lastenmallista aina 400cc enduromallin kautta 400-600 ja 800 cc kokoluokkien kulkijoita. Koeajo sujui melko mutkattomasti ja muutokset mitä laitteeseen tehtiin matkanvarrella on maastoajoon suuntautuneen kirjoittajan käsialaa. Maantielle ja normaali mökki- ja maastoajoon ei muutoksille ole tarvetta. Access Adventure 800 EFI EPS T3b eli 60km/h laukkaava malli selvitti syksytestit mainiosti ja omaa kilpailukyvykkään paketin koko perheen käyttöön.

10 thoughts on “PariUraa koeajoi Access Motor Adventure 800 EFI EPS T3b-traktorimönkijän”

  1. Selkeä ja kattava koeajoraportti ko. laitteesta, kiitoksia tästä.

    Olen tuossa loppuvuoden ajan itse vakavasti harkinnut Accessin 600-mallin hankkimista, joten tämä artikkeli tuli kuin tilauksesta. Kovin vähän kun muuten on vielä 600/800-malleista missään mitään juttua. Koeajamassa olen pikaisesti käynyt 600-mallia, vaikuttaa hyvin käteensopivalta, ketterältä ja miellyttävän tuntuiselta myös maantieajoon.

    Eniten oikeastaan mietityttää tämän merkin kohdalla varaosien saanti jatkossa. Yksi maahantuoja tätä jo yritti aiemmin Suomeen tuoda, ja nyttemmin Sumekon toimesta uusi yritys. Nykyinen maahantuoja toki luotettava yrityksenä, mutta millainen mahtaa olla tämän merkin ennuste valikoimassa mukana pysymiseen…

    Miten vertaisit näitä Accessin 600/800-malleja vastaavassa hintaluokassa olevaan TGB:n 550-malliin, kun käyttötarkoituksena satunnainen maantieajo ja kevyehkö työkäyttö metsässä ja kärrynvedossa ?

    ”Merkkilaitteiden” halvimpia versioita olen myös katsellut, ne kun alkavat lähes samoista hinnoista. Korimalli vain saisi olla lyhyt metsäajoa ajatellen, mutta kuitenkin pitäisi löytyä 2-paikkaisena ja ohjauksentehostimella…

    Vertailua olen siis tehnyt tähän :

    https://www.tgb.fi/portfolio_page/550-efi-eps-traktorimonkija-ohjaustehostimella/

    1. Moi,

      Access 600 ja 800 ovat käytännössä samat laitteet, vain kuutiotilavuudessa eroa. Kaksipaikkaaisuus on näissä todellinen istuimen lisäosasta johtuen, vaikka on lyhyt runko. On myös mukava kaksi päällä matkustaa. Se toki nipistää hieman takatarakan kokoa, mutta kaikkea ei voisaada lyhyeen runkoon.

      Sumeko on tosissaan Access:n kanssa ja uskon varaosien saannin olevan turvattu ihan normaalisti. Jos pitäisi verrata, niin CFmoto520 olisi lähinnä. TGB:stä en sano mitään, sillä maahantuoja ei anna näitä koeajoon lainkaan. Jokainen arvioikoon itse, miksi ei.

  2. Kiitoksia! Yhteydenotto tuli kone-Kataiselta Virolahdelta. Kerrottiin ,että kyseinen pikku enduro löytyy heillä ja sinne m atkaamme
    tutustumaan vempaimeen lähipäivien aikan a sillä pikkumotoristin synttärit lähestyy vauhdilla ja Akseli poika asuukin matkan
    varrella joten lämpimät kiitokset vinkistä.
    Vaari Pyhtäältä.

    1. Pikku Enduro on loistava laitos ja toivotetaan Akselille mainioita kilometrejä. Aina kypärä päässä takaa sen nyt ja jatkossa !

  3. Tere…
    tuota 600cc Kävin kokeilemassa ja todennäköisesti se taloon tuleekin toiseksi menopeliksi. Testin aikana tankkasitteko
    95e10 vaiko 98 ? Ollut huonoja kokemuksia ainakin vanhemmilla vehkeillä tuon 95kanssa.

    1. Moi,

      tämä on jonkin bugin takia jäänyt minulta huomaamatta. Ajan surutta kaikilla laitteilla 95E bensiinillä. Nämä on todella matalaviritteisiä, joten ihan sama palotapahtuman kannalta, mitä tankissa on. Jos taas ei halua alkoholia kovettamaan kumiosia, niin ehkä sitten 98E. Itsellä ei mitään murhetta missään laitteessa.

  4. Vastaava mönkijä nettimotossa myynnissä pilkka hintaan. Myyntikuvana sama kuva mutta vain osa kuskista näkyy. Numero ei vastaa. Varastettu?

    1. Kiitos viestistä, laite toasiaan oli meidän vanha koeajolaite ja nyt joku yritti sitä kaupata todennäköisesti rikollisessa tarkoituksessa. Nyt tili ja ilmoitus siivottu pois nettimotosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.