Raajärvi 2016 ja CAN-AM Outlander 450 Pro T3

     – Ja verrokkeina mukana Hondat ->

Rubicon 500 ja Foreman 500 T3 mallit.

Raajärvi syksy 2016

Raajärvi on monen tosiharrastajan paikka, vaikka etäällä sijaitseekin näin eteläsuunnasta katsottuna. Paikka tarjoaa kesällä kaiken tasoista ajomaastoa ja ehkä niistä kuuluisimmat on pitkät, joskus tuntejakin aikaa vievät mutaspoorit. Vanha kaivoskylä tarjoaa kuitenkin ajomaastoa, vaikka ihan ensikertalaiselle, sillä kaivosalueen omat maastot ovat etelän maastojen mittakaavassakin mittavat ja ovat luonteeltaan helpot. Hiekkaa, kiveä ja sorakasoja. Jonkin verran pääsee myös läträämään veden ja mujun kanssa, jos haluaa. Eli kaikille kaikkea. Kuitenkin alueen laajuus on se juttu ja 16000 hehtaaria takaa ajamisen riemun. Täällähän pääsee ajamaan myös kilvettömällä laitteella, mutta liikennevakuutus on oltava.

www.mainari.fi20161119_083124570_ios

Raajärvellä ajetaan kaksi kertaa vuodessa. Kesäkuun toinen viikonloppu ja sitten valikoituna päivänä syksyllä. Nyt ajettu syksyn keikka oli kolmas laatuaan ja vaikka paikalla oli hieman alle 20 harrastajaa, paikkasi tilannetta Pohjoisen maastoautoilijat. Mukana oli ilahduttavasti 7 uutta maastopersoonaa Turun suunnalta. Hyvin sovittiin yhtä aikaa. Syksyn tapahtuma-ajan hakeminen on nyt aika lailla päättynyt ja tämä marraskuun loppu on jatkossa ajotapahtuman päivämäärä. Syksyllä ajaminen on kesään verrattuna aika lailla erilaista ja kilometrejä kertyy n. 20 km kesää enemmän / ajopäivä. Jängät ovat kivasti jäässä ja haasteen tekeekin lumiset kivikot, sekä ojanpenkat jotka ovat luikkaat. 20161119_172631773_iosEli haastetta on myös Syksyn keikassa, mutta maltillisemmin. Täällä mönkijämies nauttii ja niin tekee muuten vatsakin. Ruokailu hipoo täydellistä ja tällä kertaa oli vielä joulupöytä. Nam !

Testikopla

Tällä kertaa meidän ajotiimimme oli kolmella hengellä liikkeellä, eli Sami Maula, Janne Laakkonen ja allekirjoittanut. Mukaan saimme Rovaniemeltä CAN-AM Outlander 450 Pro T3 mallin. Kyseinen malli edustaa keveintä painosta CanAm:n mallistossa ja se kyllä tuntui myös ajossa. 20161119_111400840_iosLaite on erittäin ketterä ja kevyt käsitellä ja kaiketi toimisi ilman ohjaustehostintakin hienosti, mutta se kruunasi keveyden. Kokonaisuutta voi vielä säätää, eli kolmiasentoisena varmasti löytää oman tehostustarpeensa. Teloille on vielä oma asento, mutta se pitää lisävarusteen kautta kytkeä päälle, kun teloilla ajaa. Se korjaa myös mittarin näyttämän ja rajoittaa nopeuden oikein. Vaikka malli on 450, niin kuutioita laitteesta löytyy 427 cc, mutta kuutioiden puuttuminen ei näy tässä EFI-koneen suorituskyvyssä. 38hv on käytössä mainiolla käytettävyydellä ja Rotax:iin on löytynyt hyvä kombo tehoa ja alavääntöä. Koeajettu malli oli T3-luokan ajoneuvo, jossa nopeusrajoitin on pakollinen. GPS:n mukaan rajoitus tarttui 37km/h kohdalla peliin. Moottorin tehon välittää L/H-ajoalueinen ja 2wd/4wd valinnalla varustettu variaattori, jonka ohessa on erittäin pehmeästi ja ennen kaikkea tehokkaasti toimiva moottorijarru. Tästä saisi moni valmistaja ottaa mallia. Lisäksi ohjausgeometria on sellainen, että sallii ajamisen, vaikka ilman käsiä, sillä ohjaus keskittää hyvin. Suosittelemme kuitenkin pitämään kummatkin kädet ohjaustangolla, ettei purukalusto kohtaa mittaristoa, jos kopsahtaa mäessä kiveen. Voimansiirto on variaattoriksi erittäin onnistunut, eikä remminsavutusta saatu aikaiseksi kuin utuisena hajuna. Lyhyen puolen välitykset ovat onnistuneet ja toimii vakiorengastuksella mainiosti.

Moitteitta toimiva rajoitin ja täysteho

Rajoittimen toiminnassa ei ole moitteita. Kaikki teho on moottorissa tallella ja vain nopeutta rajoitetaan. Ominaisuus toimii sekä L/H-ajoaluilla yhtä hyvin. Ja ne renkaat ovatkin sitten vakiorenkaiden parhaimmistoa. Carlisle ACT HD 26″ koossa on kertakaikkisen hyvä yhdistelmä vakiorenkaana. Maltillinen koko ja kuitenkin reipas nappulan syvyys tekevät tästä pehmeästä ja pitävästä renkaasta hyvän renkaan, jota ei tarvitse heti olla vaihtamassa reilumpaan aftermarket- renkaaseen. Näyttävät alumiinivanteet ovat vakiona mukana.

CanAm luottaa tässäkin mallissa Visco-Lok etutasauspyörästöön, joka kytkeytyy automaattisesti, mikäli vaikeassa paikassa eturengas lipsahtaa pidon ulkopuolelle. CanAm:n mallistossa on nopeamminkin kytkeytyviä etulukkoja, jonka voisi 450 kokoluokan 2017 vuoden mallisarjaan istuttaa. Toisaalta etulukolla paikataan monesti ajovirhettä tai ajotaidon puutteita, joten tälläkin pärjää maastossa hyvin. Verrokkina meillä oli matkassa kaksi Hondaa. Foreman 500 ja Rubicon 500. Kummassakin on kytkettävä lukko ja auttava lukko toimii vanhaan Hondamaiseen tapaan etujarrulla. Pääsääntöisesti edettiin ilman etulukon apuja. Kaiketi vuosien hinkkaaminen maastossa näillä kapineilla on persauksiin istuttanut jonkinmoisen ajamisen varmuuden, joten kun lukkoa tarvitaan, on melkein jo vinssaamisen paikka.20161119_102533143_ios

Ilahduttavaa oli huomata, että CAN-AM oli malttanut varustaa tämän mallin Warn:n 1361 kg kiskovalla vaijerivinssillä. Vielä kun vaijerin vaihtaa naruun, niin maastoajaminen on kohdillaan. Rullaohjain toimii mainiosti lumilevyn kanssa, mutta maastossa saa olla tarkkana, ettei vaihdettu naru vinssatessa osu rullien tukirautoihin. Silloin on vaarana, että naru katkeaa, kun veto on päällä. Investointi tässä kohtaa ei ole mahdoton, eli kympppikategoriassa mennään ja narukitoja löytyy kaikista mönkijävarusteita myyvistä liikkeistä.

Mainiot varusteet

Nykysuuntaus tavaratelineiden suhteen on tukea omien lisävarusteiden myyntiä. Tämä helpottaa käyttäjien ostovalintoja ja sopivuuden kanssa ei ole ongelmia. Kuitenkin ajoneuvot ovat tehty maastoon ja joskus maastossa pitää kaveria auttaa. Tällöin mikään ei voita perinteistä putkesta taivutettua tavaratelinettä. Tällainen oivallisesti toteutettu teline löytyi Outlandet 450 pro mallista. Lisäksi teline oli todella ilmavasti kiinni, joten kaikenlaisten esineiden kiinnittäminen putkiin on helppoa ja niistä saa kiinni paksutkin hanskat kädessä. Tällä kertaa tarakkaan oli kiinnitettynä www.thingsee.com kotimaassa valmistettu seurantalaite, joka tulee yleistymään kaikissa tapahtumissa. Kyse ei ole sellaisenaan valvonnasta, vaan turvallisuudesta. laitteessa on monenlaisia ilmaisimia, kuten törmäys, katolleen meno, liian pitkään paikallaan olo ja toki myös se valvonta, eli hälytys, jos sallittu ajoalue tai nopeus ylitetään.

Etuylitys, tai itseasiassa sen puute, on harrastajaa lämmittävä osa suunnittelua. Ylipitkä keula on aina hankala suomalaisessa suomaastossa, jossa ojia on joskus tuskaksikin asti. 450 pro mallissa tämä pitkäkeula loistaa poissaolollaan ja vain tuumaa rengaskokoa kasvattamalla etuylitys menee nollaan. Loistava suunta, jonka toivoisi löytävän myös suurempiin malleihin jatkossa. Ainakin siis niihin lyhytrunkoisiin.20161119_085746728_ios

Vaikka on kyse malliston T3 pienimmästä laitteesta, ei suunnittelussa ole pahemmin tingitty. Ilmanotto ja variaattorin tuuletus on nostettu mittariston tasolle, joten vesistöjen ylitys ei heti hörppäytä vettä variaattoriin tai moottorin. Myös H4 polttimolla toteutetut ajovalot ovat vakiovaloiksi kelvolliset. Kaveriksihan saa sitten HID- ja LED-pohjaisia valoja vaikka minkä sorttisia. Jokainen valaisee kuinka haluaa, mutta ihan maastossa ajaen, en näe 40-60 wattia ylittävien LED-barien käyttöä järkevänä. Ajokaverit häikäistyvät ja valoa on ainakin omaan makuun liikaa. Tämä korostuu vielä lumipeitteiseen aikaan. Mutta en lähde mitenkään tuomitsemaan. Jokainen ajaa sellaisella valopatterilla kuin vain haluaa. Edestä löytyy erilaisia virtatarpeita varten Tupakansytytinpistoke ja takaa perävaunupistoke, josta saa tarvittaessa myös tilapäistä sähköä eri käyttöjä varten. Tässä mallissa on esimerkillinen takalaatikko. Vesitiivis ja 10 litraa vetävänä se toimii mainiosti päivän eväiden säilytyspaikkana. Käytettävyys on käyttämistämme takalaatikoista paras. Kokonaisuus on vielä varustettu D.E.S.S. koodatulla avaimilla, joten luvaton käyttöönotto = Varkaus on piirun verran hankalampaa.

CAN-AM lisävarusteet

Ajettavuus mallillaan

Alusta oli Outlanderissa ihan vakiolaitteen luokkaa. Perusmukava ja nielee normaalikäytössä kaikki töyssyt ja kivet moitteitta. Jos nopeutta kasvattaa ja alkaa tällä kapineella ajaa GNCC-tyyppistä vauhtilajia, niin alusta kaipaa kaasua ja lisäsäiliöitä. Kyse on kuitenkin peruslaitteesta, joka soveltuu sekä harraste- että työkäyttöön ja tällaisena yhdistelmänä alusta on kelvollinen. Alusta on edessä toteutettu päällekkäisin A-tukivarsin ja takana on yksivarsinen TTI-tuenta. Pohjapanssarin olisi suotavaa olla astinlautojen reunoille asti ulottuna, joka säästäisi katteita kiviltä ja kannoilta.

Kuljettajageometria

Kun Outlander 450:stä vertasi Hondan 500 malleihin oli pituus, leveys ja korkeus jotakuinkin sama. Outlander on jopa muutaman sentin lyhyempi. Myös kuivapaino on maltillinen 308 kg ja se on tätä koeajosakkia miellyttävä ominaisuus. Sinällään mittasuhteet olivat kohdillaan, mutta Outlanderin ohjaustanko on melko matalalla ja kookkaan kuljettajan kohdalla kaasulipare osuu polveen. Tämäkin on helppo korjata korottamalla joko tankoa korotuspaloilla tai sitten vaihtaa tanko vähän korkeampaan. Nämä ovat normaalia oman ajogeometrian säätämistä ja sinällään ei ole kyse mistään suunnitteluvirheestä. Pysytäänpä vielä hetki tässä kuskin paikalla. Talvikäyttöä ajatellen tämä laite oli varustettu kahva- ja peukalolämmittimillä ja merkkikohtainen lisävaruste sopii paikalleen kahvalammitinkuin nenä päähän. Lisäksi tupit ovat mukavan ohuet, vaikka ovat erikseen kokonaisuutena lisättävät. Mittaristo on kooltaan minimalistinen, mutta tarjoaa kaiken ajossa näkemisen arvoisen selkeästi. Nopeusmittari on selkeä ja näyttää normaali polttoaine, osamatka jne. tiedot. Polttoainetta 3 päivän ja noin 25 tunnin koeajon perusteella meni noin 1,1 – 1,2 l/h, joten polttoainetalous on kohdillaan. mittaristoMainittakoon, että ennätystä meidän ajotyylillä pitää hallussaan Yamaha Kodiak 700, joka kulutti vain 0,8 l/h, mutta erot marginaalisia, muutaman desin sisällä kaikki joita olemme mitanneet.

Toimiva paketti

Koeajettu CAN-AM ourlander 450 Pro T3 on loppuun asti mietitty kokonaisuus, josta on vaikeaa keksiä mitään merkittävää puutetta tai suunnittelukukkasta. Muutama asia, joka jäi mieleen, on helposti korjattavissa ja kaiketi liittyy jokaisen omaan mieltymykseen tai ajotapaan sekä käyttötarkoitukseen. Ajamisen helppoutta, ketteryyttä ja mainiota vakiovarustelu on tähän mönkijään laitettu oikein hyvällä suhteella ja se sopiikin kaikkiin käyttötarkoituksiin mainiosti. Kuutiokisa ja tehovehkeet on sitten erikseen ja niitäkin CAN-AM:n mallistossa on yllin kyllin.

 

Muistiin merkisti: Heikki Hautala

Koeajot: Sami Maula

 

 

 

 

 

One thought on “Raajärvi syksy 2016 ja CAN-AM Outlander 450 Pro T3”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.